Vad hände under 2011?
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Vad hände under 2011?
Under 2011 blev det en hel del körning men några till under hösten hade jag kunnat leva med.
3 körningar på Knutstorp
2 på Emmaboda
1 på Kinnekulle
1 på Sturup
1 på Hasslösa
Har även kört lite turer i år.
Bjäresvängen, Badster garagebesök, Norgesemester, årsmöte, besiktningsträff och några turer till Knutstorp för att titta.
Men det blev nog totalt bara 500-700 mil ändå, vilket är allt för lite.
Mitt första tävlingsår med 924:an gick inte så bra.
Började med en tävling på Knutstorp som gick hyffsat.
Körde en test på Sturup med en brusten topplockspackning som följd.
Har därför varit funktionär på resten av tävlingarna, förutom Sturup då jag var i Barcelona och tittade på F1.
Under Svenskt Sportvagnsmeeting besiktigade jag bilar och hjälpte till med staruppställning i dagarna 3.
Det är mycket intressant och det rekommenderar jag fler att prova på.
Än är inte året slut, på lördag skall jag på tävlingsledarutbildning och i november blir det ett spännande besök på universitetets motoravdelning.
Hur har ert år varit?
3 körningar på Knutstorp
2 på Emmaboda
1 på Kinnekulle
1 på Sturup
1 på Hasslösa
Har även kört lite turer i år.
Bjäresvängen, Badster garagebesök, Norgesemester, årsmöte, besiktningsträff och några turer till Knutstorp för att titta.
Men det blev nog totalt bara 500-700 mil ändå, vilket är allt för lite.
Mitt första tävlingsår med 924:an gick inte så bra.
Började med en tävling på Knutstorp som gick hyffsat.
Körde en test på Sturup med en brusten topplockspackning som följd.
Har därför varit funktionär på resten av tävlingarna, förutom Sturup då jag var i Barcelona och tittade på F1.
Under Svenskt Sportvagnsmeeting besiktigade jag bilar och hjälpte till med staruppställning i dagarna 3.
Det är mycket intressant och det rekommenderar jag fler att prova på.
Än är inte året slut, på lördag skall jag på tävlingsledarutbildning och i november blir det ett spännande besök på universitetets motoravdelning.
Hur har ert år varit?
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Vad hände under 2011?
Skaffade äntligen en riktig sportbil, Elise 111R -07 , efter åtta år i en för sig trevlig BMW Z3 2.8. Har aldrig varit så nöjd efter ett bilköp den är alltid rolig att köra bara synd att det snart är vinter. Men man får väl gå ut och klappa lite på den i sitt garage.
Nyfrälst Lotusägare
Nyfrälst Lotusägare
- Attachments
-
- PM-Lotus-Elise-111R.jpg (4.31 KiB) Viewed 18363 times
Pelle Mohlin
Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20??
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017
BMW Z3 2.8 2003-2011
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20??
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017
BMW Z3 2.8 2003-2011
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Vad hände under 2011?
Första vintern är jobbig när man är nyförälskad.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Vad hände under 2011?
Niklas tack för dina insatser som funktionär och forum-roddare, ovärderligt Hoppas du får ut din Speedster på roadsport banan någon gång ;)
Själv är jag super-nöjd med säsongen även om det tog ett stund att lära sig köra mitt-motor-bil, nu är man fast i Lotus -koncepten för alltid. Att köra någon tung bimmer eller Porsche seriöst blir det nog aldrig :)
/Joachim
Själv är jag super-nöjd med säsongen även om det tog ett stund att lära sig köra mitt-motor-bil, nu är man fast i Lotus -koncepten för alltid. Att köra någon tung bimmer eller Porsche seriöst blir det nog aldrig :)
/Joachim
Re: Vad hände under 2011?
Josen !
Jag instämmer i din hyllning av vännen Niklas !
Min sommar har inneburit åtta banträffar. Åldern börjar
väl ta ut sin rätt för det går lite långsammare i år än i fjol.
Jag har valt att skylla på däcken. Inte att dom är slitna
utan att de har varit med om för många heat-circles. Bakdäcken
är nyast och dom är tre år gamla. Blir nya runt om till 2012.
Till skillnad från Niklas så tävlar inte jag. Brukar istället vara
funktionär, både på SSM och MSCCs klubbmästerskap.
Däremot har antalet landsvägsmil blivit betydligt färre i år än
tidigare säsonger.
hälsn
Lasse H
Jag instämmer i din hyllning av vännen Niklas !
Min sommar har inneburit åtta banträffar. Åldern börjar
väl ta ut sin rätt för det går lite långsammare i år än i fjol.
Jag har valt att skylla på däcken. Inte att dom är slitna
utan att de har varit med om för många heat-circles. Bakdäcken
är nyast och dom är tre år gamla. Blir nya runt om till 2012.
Till skillnad från Niklas så tävlar inte jag. Brukar istället vara
funktionär, både på SSM och MSCCs klubbmästerskap.
Däremot har antalet landsvägsmil blivit betydligt färre i år än
tidigare säsonger.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Vad hände under 2011?
Inser nu att mitt första inlägg kanske tolkas lite fel...
Min meningen var inte att glänsa eller mäta storlek...
Intressant är att få höra hur ni brukat bilen under året och om det motsvarade förväntningarna.
Det kan till och med kan fungera som inspiration för nästa år.
Min meningen var inte att glänsa eller mäta storlek...
Intressant är att få höra hur ni brukat bilen under året och om det motsvarade förväntningarna.
Det kan till och med kan fungera som inspiration för nästa år.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Vad hände under 2011?
Niklas !
Tror ingen missförstod dig.
Du är säkert den minst skrytsamma person jag vet.
Tillåt oss bara säga något positivt om dig !
hälsn
Lasse H
Tror ingen missförstod dig.
Du är säkert den minst skrytsamma person jag vet.
Tillåt oss bara säga något positivt om dig !
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Re: Vad hände under 2011?
Köpte bil i augusti
Bytt eller renoverat: styrrack, dämpare, fjädrar, styrled, glykol samt kört 300 mil. oljebyte gjort inför vintern.
I vinter : Stor service ink kamrem, limma om sidorutor, koppla in oljetemp
Samt oroat mig för hgf
Bytt eller renoverat: styrrack, dämpare, fjädrar, styrled, glykol samt kört 300 mil. oljebyte gjort inför vintern.
I vinter : Stor service ink kamrem, limma om sidorutor, koppla in oljetemp
Samt oroat mig för hgf
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Vad hände under 2011?
Johan !
Enligt min erfarenhet så är risken för hgf överdriven.
Tror att problemet faktiskt var större i Rover Freelander
där samma motor fick jobba med en betydligt tyngre bil.
Jag försöker inte säga att hgf-problemet inte existerar,
men det är faktiskt ganska få verkliga fall jag kommit i
kontakt med. K4-motorn är nog en av de mest problemfria
som jag haft !
Kan du förklara vad du menar med att "limma om sidorutor" ?
hälsn
Lasse H
Enligt min erfarenhet så är risken för hgf överdriven.
Tror att problemet faktiskt var större i Rover Freelander
där samma motor fick jobba med en betydligt tyngre bil.
Jag försöker inte säga att hgf-problemet inte existerar,
men det är faktiskt ganska få verkliga fall jag kommit i
kontakt med. K4-motorn är nog en av de mest problemfria
som jag haft !
Kan du förklara vad du menar med att "limma om sidorutor" ?
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Re: Vad hände under 2011?
Hej Lasse
Jag vet att hgf inte är ngn större grej. Låter alltid motorn bli över 80C innan 2000 varv överskrides. Samt avkyld innan den stängs av.
På vänster ruta har nr 28 på http://deroure.com/diagrams.asp?TBL=121 ... 0&ST=&SC=0
lossat. Så rutan skall ur samt limma om dessa på korrekt ställe. Eventuellt blir samma sak på höger då även den rutan går trögt. Det kan ju iofs vara flera andra orsaker. Allmänn översyn och kontroll av funktioner i rutmekanism blir det såklart.
Ingen större sak men pilligt.
BTW hur sitter vevhusventilation på K-serie?
LÄNGTAR TILLS I VÅR!
Jag vet att hgf inte är ngn större grej. Låter alltid motorn bli över 80C innan 2000 varv överskrides. Samt avkyld innan den stängs av.
På vänster ruta har nr 28 på http://deroure.com/diagrams.asp?TBL=121 ... 0&ST=&SC=0
lossat. Så rutan skall ur samt limma om dessa på korrekt ställe. Eventuellt blir samma sak på höger då även den rutan går trögt. Det kan ju iofs vara flera andra orsaker. Allmänn översyn och kontroll av funktioner i rutmekanism blir det såklart.
Ingen större sak men pilligt.
BTW hur sitter vevhusventilation på K-serie?
LÄNGTAR TILLS I VÅR!
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Vad hände under 2011?
Johan !
Då förstår jag vad du menar med limma sidofönster.
På de första årsmodellerna av Elise (tror tom 98-99)
hade man på vissa bilar problem med fönstervevarna.
Var nog ett konstruktionsfel, men rättades till som ett
garantiåtagande. Jag hade turen att slippa detta på
min S1 my -98.
Däremot så hade väl alla (?) problem med backspeglarna.
Dessa hade lite för dålig friktion i kulleden, så ofta hängde
de ganska så slaka. Inte minst om man stängt dörren
lite för hårt ! Det var däremot inget större problem att
själv fixa till och på senare årsmodeller var felet sällsynt.
hälsn
Lasse H
Då förstår jag vad du menar med limma sidofönster.
På de första årsmodellerna av Elise (tror tom 98-99)
hade man på vissa bilar problem med fönstervevarna.
Var nog ett konstruktionsfel, men rättades till som ett
garantiåtagande. Jag hade turen att slippa detta på
min S1 my -98.
Däremot så hade väl alla (?) problem med backspeglarna.
Dessa hade lite för dålig friktion i kulleden, så ofta hängde
de ganska så slaka. Inte minst om man stängt dörren
lite för hårt ! Det var däremot inget större problem att
själv fixa till och på senare årsmodeller var felet sällsynt.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Re: Vad hände under 2011?
hgf=högaffelfel??Cat7even wrote:Samt oroat mig för hgf
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Vad hände under 2011?
hgf = head gasket failure, dvs blåst topplockspackning
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Vad hände under 2011?
Ett sånt bra initiativ till tråd Nillet!!
Tyvärr har det blivit alldeles för lite banåka för mig i år med blott tre tillfällen. Knutstorp med Lotusklubben, Kinnekulle med SVKG same Emmaboda Superstage med Lotusklubben.
Dessutom blev det ett besök på Skokloster den 1 maj samt det mycket skojiga rallyt British Sports Car Meeting i augusti.
I övrigt har det varit en del trevliga dagsutflykter genom sommarsverige. Totalt blev det 820 mil i år, något mindre än tidigare år då det legat kring 1000mil.
Skall försöka bättra mig till nästa år!
Tyvärr har det blivit alldeles för lite banåka för mig i år med blott tre tillfällen. Knutstorp med Lotusklubben, Kinnekulle med SVKG same Emmaboda Superstage med Lotusklubben.
Dessutom blev det ett besök på Skokloster den 1 maj samt det mycket skojiga rallyt British Sports Car Meeting i augusti.
I övrigt har det varit en del trevliga dagsutflykter genom sommarsverige. Totalt blev det 820 mil i år, något mindre än tidigare år då det legat kring 1000mil.
Skall försöka bättra mig till nästa år!
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Lotus Elise Sport 220 -20
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests