För att minska ljudet är supertrapp bra (samma princip som "krysset"). Men det blir lite mycket mottryck för motorn.
http://www.supertrapp.com/
Finns en som hakar på en supertrapp (med snabbfäste) på sitt system när han får svartflagg.
Bankörning Anderstorp
Per !
Kanske skulle du fundera på en sportskatalysator. Ex vis från EliseParts ellet PTP eller Lotus. Storleksmässigt inte större än en "burk vita bönor".
Väger väldigt mycket mindre än oe, stjäl obetydligt med effekt. Faktum är att vissa oberoende mätningar visar högre effekt med kat än utan !
Dämpar ljudet något och åtminstone på min bil är utsläppen lagliga.
hälsn
Lasse H
Kanske skulle du fundera på en sportskatalysator. Ex vis från EliseParts ellet PTP eller Lotus. Storleksmässigt inte större än en "burk vita bönor".
Väger väldigt mycket mindre än oe, stjäl obetydligt med effekt. Faktum är att vissa oberoende mätningar visar högre effekt med kat än utan !
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Lasse H wrote:Per !
hälsn
Lasse H
Jag har kollat på Moto Builds track day system med dämpad katalysator ersättare. Skall enligt dom väga ca 10 kg mindre och ge ca 7 hk mer än original system med katalysator. Dessutom skall man slippa svart flag vid bankörning
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Finns massor med fullflödes race katalysatorer som inte väger mkt & som har mkt bra genomströmning, varför inte montera en sån istället för en "katalysator ersättare".pelle75 wrote:Lasse H wrote:Per !
hälsn
Lasse H
Jag har kollat på Moto Builds track day system med dämpad katalysator ersättare. Skall enligt dom väga ca 10 kg mindre och ge ca 7 hk mer än original system med katalysator. Dessutom skall man slippa svart flag vid bankörning![]()
Jag monterade en rostfri 100 cells kat på min Esprit, jag är mkt nöjd med den, både flödes mässigt & renlighets mässigt på besiktningen.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Jag vill påstå, efter egen erfarenhet, att 7 hkr extra känner man ej av !
Framförallt i en bil som redan har mellan 170 - 190 hkr.
Sen kan det ju vara en god gärning att köra lagligt och någorlunda miljövänligt åxå. Även om risken att torska på en flygande inspektion är minimal. Och till den årliga besiktningen kan man ju komma "väl förberedd".
hälsn
Lasse H
Sen kan det ju vara en god gärning att köra lagligt och någorlunda miljövänligt åxå. Även om risken att torska på en flygande inspektion är minimal. Och till den årliga besiktningen kan man ju komma "väl förberedd".
hälsn
Lasse H
Lasse H wrote:Jag vill påstå, efter egen erfarenhet, att 7 hkr extra känner man ej av !
hälsn
Lasse H
Känns som bilen andas bättre, bättre respons när man trycker ner gasen. Sen gör säkert det dova ljudet en del för fartkänslan
Jag kör bilen enbart på banan. Kommer ta den på släp om man skall åka längre sträckor
Precis som du skriver. Per, så gör det akustiska mycket. När jag bytte insug (itg-luftrenare) på min bil så hördes det som den gick väldigt mycket fortare. Och egentligen är det ju det som är det viktigaste, alltså den upplevda farten.
hälsn
Lasse H
hälsn
Lasse H
Lasse H wrote:Precis som du skriver. Per, så gör det akustiska mycket. När jag bytte insug (itg-luftrenare) på min bil så hördes det som den gick väldigt mycket fortare. Och egentligen är det ju det som är det viktigaste, alltså den upplevda farten.
hälsn
Lasse H
Får se hur bilen känns på Ring Knutstorp på lördag