Hur lossa innertak?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
TinoCarrasco
Stamgäst

Hur lossa innertak?

Post by TinoCarrasco »

Jag håller på att byta innertaket på min nya Eclat men undrar hur dom stora plana sektionerna fram o bak sitter fast. Sitter tyget limmat mot en skiva som e limmad mot taket eller sitter den med clips? vill inta ta i för hårt! Någon som vet?? tacksam för svar!
Mvh
Tino
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Hej!

Grattis till bilinköpet! Elite/Eclat är väl de mest underskattade Lotusmodellerna, men har köregenskaper som är åtminstone i klass med Europa och Esprit :steer:

Angående innertaket så är det ett laminat av tyg och skumgummi som är limmat direkt mot karossen/insidan av taket. Sådant laminat finns att köpa hos bilsadelmakare.

För att byta så tar man loss solskydden, skyddskåpan runt störtbågen och listerna vid fram och bakruta. Sedan börjar man i ett hörn och drar bort innertaket bit för bit. Laminatet kan sitta ganska bra på sina ställen, men dra inte för våldsamt/för mycket i taget, för då blir det gelcracks på utsidan (fråga mig...). Sedan klipper man till nya laminatbitar med de gamla som mall (om de är i ett stycke) och monterar med spraylim.

Lycka till!

/Rikard
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Sweet! tack för hjälpen!
Mvh
Tino
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

DOCK!! Inte så sweeet att dra ner det laminatet!! heelsicke vad det smular!!!! Look mom its raining!!!!! Jag såg ut som en gul cheddar ost efter det!! YUCK! efter att ha dragit ut halva inredningen så upptäckte jag att stolarna vart monterade på distanser av trä, ca 1cm tjock! :shock: ni kan ge er på att den rätt körställningen infann sig efter att dom monterades bort! suuuck. Men men skam den som ger sig! Hon kommer bli en sweet machine när detta e klart!
Gäller bara att inte ta allt på en gång då tappar man nog sugen!
:-D / Tino
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Dagen tips! för att bilen ska bli mega fräsch igen! byt innertaket om det e slappt o jäkligt! siiicken skillnad! blir en ny bil juu!
Mvh
Tino
Post Reply