Luftfilter fråga

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Stefan L
Stamgäst

Post by Stefan L »

På Excel gör slangen ner till kylaren bara nytta i långsam stadstrafik, på en öppen landsväg och när man har fart på bilen så kommer det in bra med luft till förgasarna ändå. Borde vara samma för en Eclat.
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Jag har samma upplägg som på en Excel men den slangen e ju isolerad på insidan! max 4 cm i diameter innuti plus en plugg i toppen! Kul!
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Jag tror inte att det gör någon stor skillnad om men kör med varm eller kall luft till förgasarna bara dom får luft !!!!! Det är liten temperatur skillnad på luften i motorrumet och i fart (som det ska vara) är det knappast någon skillnad, för det är ju med fart som man behöver kraften och förgasarna luften.
Försök att ha fritt runt filtret så att filtret får god tillgång på friskluft, sen om den är 1 eller 1/2 grad varmare-kallare är inte så mycket att bry sig om. Tycker jag.  :wave:

Må Gott
Patrik.
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Så filtret köpt ink platta! köpte det största som fanns! ser mega läckert ut!
men nu till frågan! på den gamla airboxen gick två slangar in! den tjocka där nere e ju för vevhuset ska köpa ett filter till han imorgon, men där uppe går en tunn slang från oljepåfyllningen. Vad tusan är den tunna till? ska den andas med och ha ett filter? ska den in i den nya filter plattan? eller ska den pluggas?? HILFE!
Tino
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej!

Syftet med att de båda slangarna går in i luftboxen är miljömässiga, dvs ångor (olja och bensin) från vevhus och från kamaxelkåpan ska gå in i motorns förbränningsrum och förbrännas där istället för att släppas ut i omgivningen. Och ångor blir det när motorn går...

Mvh /Lasse  :wave:
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
DJ
Moderator

Post by DJ »

Koppla båda slangarna till ditt lilla vevhusventilationsfilter som du ska köpa så blir det nog bra.

:wave:

Daniel
Lotuslös :(
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Tack för all hjälp!
Tino
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Förlåt att jag inte svarade på din fråga. Svaret är ja, båda dessa slangar måste kunna andas. Annars kan det bli katastrofala följder. Minns Mercorna som fick isbildning i vevhusventilationen, detta ledde till att all oljan trycktes ut genom oljepåfyllningen varefter motorerna skar  :eek: . Jag tror att det även är så att eftersom det normalt är undertryck i luftboxen så garanterar det ett visst undertryck i vevhuset också = Bra.

Mvh /Lasse  :wave:
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej Tino.
Roligt att din bil får ett riktigt filter nu, skulle tro att det är samma som jag köpte i våras. Ser bra ut och ljudet från förgasarna är underbart att sitta och lyssna till, mumms.
Jag fixade och trixade lite för att få alla slangar in i filtret precis som det är orginal, mest för att slippa att göra om jobbet om man skulle råka på en nitisk besiktningsman. Din bil är äldre så jag vet inte när kraven kom på sluten vevhus ventilation, kanske som avgaskraven 1976.
Hoppas att du blir nöjd med filtret.

Må gott
Patrik.
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Jag glömde mäta plattan men tro inte att jag fick rätt size! dags att köpa en lott? Jag har köpt en fint litet filter på micro samma massa o size som k&n men kostade 79spänn. gjorde lite mässingsnipplar o kopplade ihopa allt med vevhuset o det ser mycket bra. Om besiktningsmannen upptäcker detta. Kör jag med glädje tillbaka o besiktigar om! :lol:
Tino
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Om du inte vill montera ett filter på vevhusventilations slangen kan du ju alltid använda den som smörjredskap till popup ljusen... :lol:

På riktigt gamla Harley Davidson motorcyklar använder man vevhusventilationen som smörjning till drivkedjan :shock:

Men med tanka på amerikansk passform & finmekanik så är det väl lite mer oljedimma från en HD:s vevhusventilation än det kommer från en lotusmotor.

Lite onödigt vetande jag va tvungen att dela med mig av :hack:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Man lär sig något nytt varje dag!
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Inte för att jag vill vara pessimist, men jag tror fortfarande att det är varmare luft under huven än utanför. Jag ska nog prova Daniels test med termometer och givare under huven. Men jag har också haft funderingar på öppet filter, för det är som sagt snyggt och låter bra :-D
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Värme frågan har du nog rätt i men flödet måste vara 100ggr bättre, röret slangen o placeringen är ju helt beroende av plats o under huven på dom bilarna finns det bara ingen plats :( . Så idag ska första utvärderingen göras!
Tino
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej Tino.
Kanske inte den bästa dagen att köra en test runda, men jag är nyfiken på vad du tycker om ditt nya filter.
Själv blev jag väldigt nöjd både med ljud och den ökade gasresponsen.
Skriv en rad när du har provat.
Må gott
Patrik. :-D
Post Reply