Störtbåge Elise?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Cai !

Tack för adresserna. Ska följa dina framgångar där. Vad du däremot skulle kunna bistå med är en blick bakom kulisserna. Dina egna upplevelser, glädjeämnen och vedermödor. Att blogga på en egen hemsida som du föreslår hade ju varit riktigt bra. Om den blir av (du får väl muta tonåringen med nå´t !) så lovar jag att lägga upp den bland mina favoriter.

Och med detta lämnar jag tråden tillbaka till dom som vill fortsätta diskutera störtbågar !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Coolt!

Mycket av mitt "bloggande" pågår fn på Seloc.org, men det tror jag att de flesta härpå LP redan vet. :flag:
Cai, Belgien men svensk
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Yep ! Brukar läsa dina inlägg där. Dessutom är det för mig lite lättare att läsa engelska än franska eller flamländska.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
fredrikw
Användare

Post by fredrikw »

[quote="Lasse H"]Standardmonterade bågen är godkänd för roadsport. Enligt Lotus är den också godkänd av FIA. Finns redan flera Eliser som kör i roadsport med enbart oe båge. Ett kuriosa är att Lotus från början ville göra bågen i aluminium och var säkra på att man skulle kunna göra den så stark att den klarade FIAs krav, men materialvalet godkändes ej, så man fick tillverka den i stål istället.
För den som vill sitta ännu säkrare så gör Lotus en kompletterande båge (även den i stål) till S1 Elise som man kallar för A-frame rollcage with crossbar (beställningsnr A111A0245S för vänsterstyrd bil). Den har också en diagonal stötta som går från mitten av överkanten av bågen ner i högra hörnet av passagerarfotbrunnen.

hälsn
Lasse H[/quote]

Finns det några här som har Roadsport vagnböcker på sina Eliser och endast original rullbåge? Jag vore intresserad av att komma i kontakt eftersom jag ska besiktiga min bil i maj.
Europe S2 -68
Elise S2 -01
DJ
Moderator

Post by DJ »

Fritt ur minnet så är bara S1:ans standard-båge FIA-godkänd.

För S2 är tillvalsbågen "T45" (som ingår i sportpaketen) godkänd, men ej den vanliga.

Fast FIA-godkänd tror jag inte är ett krav för roadsport. Snarare att FIA automatiskt blir godkänt i roadsport, annars ska det bedömas, typ.

Daniel
Lotuslös :(
fredrikw
Användare

Post by fredrikw »

Såhär svarade Lotus om bågen i Elise S2:

Hello Fredrik,

The standard fit main hoop is formed with two different diameter tubes. The lower part which you are measuring is 63.5mm outer diameter with an 60.3mm inner diameter (EN10305-4 or SAE 1012). The upper part of the main hoop is however 38mm outer diameter with an 31.6mm inner diameter (EN10305-4 or SAE 1012 Cold Drawn). The rear stays are 25.4mm outer diameter 1.63mm wall thickness (Steel tube to BS6323 grade CFS3 GBK (CDS1)).

We offer a full FIA approved rollcage to meet the minimum safety standards of most european series and this would be our recommendation for racing. This would encompass a new main hoop and rear stays made from T45, and the addition of a front cage. I've attached some pictures showing the front hoop.

Hope this helps, please do not hesitate to email if you need any further helps.

Thanks
Louis

Regards
Louis Kerr
Design Engineer
Lotus Sport
Europe S2 -68
Elise S2 -01
JohanSalo
Forumberoende

Post by JohanSalo »

Det var intressant läsning, har du möjlighet att lägga upp bilderna oxå?
“Everything should be as simple as possible, but not simpler.” — Albert Einstein

Lotus Elise 111s
per
Stamgäst

Post by per »

fredrikw
Användare

Post by fredrikw »

JohanSalo wrote:Det var intressant läsning, har du möjlighet att lägga upp bilderna oxå?
Det var bara en bild och inte särskillt tydlig, dessutom begriper jag mig inte på hur man lägger upp bilder här, kan man inte ladda upp dem i forumet som på rejsa.nu?

Jag kan maila dig bilden.
Europe S2 -68
Elise S2 -01
DJ
Moderator

Post by DJ »

fredrikw wrote:
JohanSalo wrote:Det var intressant läsning, har du möjlighet att lägga upp bilderna oxå?
Det var bara en bild och inte särskillt tydlig, dessutom begriper jag mig inte på hur man lägger upp bilder här, kan man inte ladda upp dem i forumet som på rejsa.nu?

Jag kan maila dig bilden.
Ganska precis som på rejsa, men du måste manuellt gå till http://lccs.nu/upload.php för att tanka upp. Sen klistrar du in den blå länken i din post.

Daniel
Lotuslös :(
JohanSalo
Forumberoende

Post by JohanSalo »

det blev nog lite fel länk
gå till http://lccs.nu/forum/upload.php
bläddra fram till bilden
Tryck submit.

må alla elektroner vara med mig....

Ja!! det fungera ;) jag har åxo haft problem innan men denna gången gick det.

Image
“Everything should be as simple as possible, but not simpler.” — Albert Einstein

Lotus Elise 111s
Hans A
Användare

Re: Störtbåge Elise?

Post by Hans A »

Hej Alla,

Finns det någon här som har fått en vagnsbok med original S1 båge utan tillbehör? Vad går bågen då som i vagnsboken? Är den inskriven som certifierad båge med tillhörande cert-nummer (vad är isf numret?) eller är den inskriven som hemmabyggd båge? Är bågen FIA godkänd som det nämnts tidigare i denna tråd så borde det finnas ett certifikat eller liknande att få tag på? Finns det någon här som har ett sådant? Jag har nyss kontaktat Lotus support gällandes detta men känner på mig att det kan dröja så har ni några bra svar under tiden så hör gärna av er... SSM närmar sig med stormsteg!

Hälsningar, Hans
Elise S1
Super Seven
Fischer Fury
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Hej Hans

Man får orginal-båge godkänd som skyddsbåge som Roadsport bil. Jag körde första året med S2 OEM båge och bältesstag. Så inga problem för vagnsboken

Bytte sen till fullbur, men även den är inte av SBF klass utan räknas fortfarande som utökad skyddsbåge

S1.an båge är bättre an S2 ( stöddiggare ) och funkar bra, jag skulle dock sätta dit ett Petty-stag för mera säkerhet, tror det finns några S1:or med detta söder ut.
Anders Gula, Björn Silver

Mvh

Joachim
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Hans A
Användare

Post by Hans A »

Hej Joachim,

Tack för info. Min besiktningsman var lite osäker på vad han skulle skriva i vagnsboken därav frågan. Han ville ha ett nummer för bågen om den nu var FIA certifierad. Jag avvaktar och ser vad jag får för svar från Lotus. Jo, jag får nog ta mig en titt på Björn eller Anders bil vid något tillfälle för att se om man kan göra något liknande. Det bästa hade ju varit om man kunnat få tag på ett bättre begagnat kit för en rimlig peng... Är det någon som har ett sådant för mycket så hojta!

Hälsningar, Hans
Elise S1
Super Seven
Fischer Fury
Post Reply