Ariel Atom har kommit i version 2. Motorn är samma som sitter i Civic Type-R, men utvecklar 240 hk i Atom. Mycket för en bil som väger 500 kg. Kostar £19 000 + moms i England. Även växellådan är samma som sitter i Hondan, 6-växlad.
For 2003 Ariel build on their reputation by giving the Atom 220 bhp of Honda power, 6-speed gearbox, all-new suspension and a whole host of detail changes.
With the use of Honda power the newly released Atom 2 goes one big step further, taking the Atom concept to the next stage. Featuring the latest Honda 2.0i-VTEC engine, 6-speed gearbox, all new suspension, revised chassis and bodywork plus detail design changes the Atom 2 has gone from great to amazing.
Atom 2 features the engine that the press have raved about over the past year and is regarded as the best 4-cylinder production engine in the world - the new all alloy Honda 2.0 litre i-VTEC from the Civic Type-R. In full Japanese Type-R specification as used in Atom 2, it develops around 220 bhp in standard form. Coupled with the Honda 6-speed gearbox and limited size slip differential Atom 2 can deliver bullet proof performance whether for road or racing. Every time. All the time.
To compliment and extract the most from the Honda engine a new Ariel 4 into 2 into 1 tubular manifold and rear box is combined with an all new sealed ram air system. In dyno tests nearly 240 bhp has been seen from standard engines with the ability to easily tune to 280 bhp without major changes or strengthening to the engine. The use of Honda power and transmission in the Atom 2 not only gives a staggering 500 bhp per tonne in track from, without the need for any tuning work, but also offers the benefits of legendary Honda engineering and reliability.
A revised suspension set up, whilst retaining the unique Atom layout of inboard pushrod operated dampers, features new dampes mounts, new bellcranks, revised geometry and an all new Bilstein damper and Eibach spring package. Longer suspension travel, better compliance and more sophisticated damper valving make Atom 2 more comfortable on the road and even quicker on the track.
New rear bodywork, revised chassis, lightweight tubing, numerous detail changes, new options from 4 piston Alcon brakes and competition parts to stainless fixings and aerofoils all add to the specification of Atom 2 to make it the outright leader in it's class.
Prestandamässigt är den otrolig. På ban-mötena är den helt rätt.
Men kan man verkligen se sig själv komma körande i trafik med den bilen ? Lite "over the top". Full mc-klädsel gäller.
Jag har frågat om den går att regga i Sverige, men fått lite luddiga svar.
Finns uppgift om att det är en sådan såld till mellanskåne, där jag bor, men det ryktet är ej korrekt. Den bil som är anmäld till T-day i Polen i sommar har man av för mej okända skäl ej lyckats leverera.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Azad !
Jag är med dig ! Förutsätter att du med vattentätt menar underifrån och från sidorna ?
Du vet engelska sportbilar, ingen nämnd och ingen glömd, kan ha lite svårt med det vattentäta när det gäller suffletten.
Men Ariel Atom är grym. Kul att det finns sådana bilar.
Enligt den svenska hemsidan finns återförsäljaren hemma i min lilla by mitt i Skåne. Ställde ej frågan direkt, men åtminstone jag pratade med dom om bilen som nyckelfärdig och reggad. Ej reggad enl amatörbygg-
bestämmelserna.
hälsn
Lasse H
Lasse H wrote:Prestandamässigt är den otrolig. På ban-mötena är den helt rätt.
Men kan man verkligen se sig själv komma körande i trafik med den bilen ? Lite "over the top". Full mc-klädsel gäller.
Ser ut som de har "løsningen" på det...
"Tycker du att det är dragit glädjer det nog dig att vi utrustat alla nordiska Atom 2 med uttag för eluppvärmda kläder. Kyligt väder är alltså ingen ursäkt för att slippa få temperatur i däcken."
Kul bil men hadde nok heller valgt en Elise 111R til denne prisen.
I min ungdom körde jag motorcykel. Då kunde jag uppleva ett av mc-åkandets dilemmor; frysa när man kör och svettas när man står stilla !
Sommartid kan jag köra min öppna Elise klädd i shorts och T-tröja medan
en knutte tvingas (inte minst av säkerhetsskäl) klä sig i tjock skinnoverall och höga stövlar. På detta hjälp och hanskar med nitar på. Overallen har inte sällan en inbyggd Quasimodo-look på ryggen och ben och ärmar som är sydda för att passa bäst när man sitter hopkrupen på sportbågen. Observera att sk glidare eller HA-maskiner räknas ej !!
Hur man ska kunna köra en Atom utan att vara rejält påpälsad även en varm sommardag förstår jag ej. Kör man genom en vattenpöl och svänger samtidigt får man sig en rejäl dusch. Tom värre än i en Se7en.
Men jag hade aldrig tackat nej till en provtur ! Oavsett väder.
hälsn
Lasse H