Bilen är en Elise MS med centrerad förarplats. Säsongen som var började inte på något bra sätt då 2 liters motorn som satt i bilen när jag köpte den rasade efter att jag hunnit köra ca 4 km. Trolig orsak till detta var att en ventil blivit felmonterad vid renovering som gjorts precis innan jag köpte bilen.
I och med detta så valde vi att stoppa i en 1,8 T från V.A.G koncernen. Dahlbäck Racing i Borlänge fick förtroendet då jag har väldigt god erfarenhet utav dom sen tidigare. Vi kom överrens om en motor på ca 350 hk och väldigt god körbarhet. Motorn är uppbyggd med väldigt mycket special delar så som titan vevstakar, titan kolvar, prototyp turbo m.m. Allt detta har gett en motor som kan leverera upp till ca 420 hk och 550 Nm över ett väldigt brett register på vanlig macksoppa.
Bilen fungerar alldeles ypperligt nu och har som bäst presterat en varvtid på 58 sekunder runt Rudskogen i Norge med ca 320 hk. Detta är samma varvtid som Alfab Racings Oreca Viper har presterat.
Till nästkommande säsong så kommer bilen att anpassas ytterliggare för långlopp med bland annat snabbtankningssystem. Utöver detta så kommer vi att förbättra bromskylningen, göra vissa ändringar när det gäller aerodynamiken + en hel del annat.
Bifogar några bilder på bilen