Lotus esprit SE eller v8?
Lotus esprit SE eller v8?
Hej,
Om man skulle få för sig att köpa en esprit, vilken skulle ni rekommendera en att köpa. Tycker det finns två alternativ i olika prisklasser.
1. Esprit se turbo - 91:a. 260 hp 0-100 5 s. 220 000:-
2. Esprit V8 - 97:a. 350 hp 0-100 4.9 s 350 000:-
Får man så mycket mer för 130 000 till en v8? Körkänsla? Kvalitet?
Berätta gärna era erfarenheter, kommentarer...
/MW
Om man skulle få för sig att köpa en esprit, vilken skulle ni rekommendera en att köpa. Tycker det finns två alternativ i olika prisklasser.
1. Esprit se turbo - 91:a. 260 hp 0-100 5 s. 220 000:-
2. Esprit V8 - 97:a. 350 hp 0-100 4.9 s 350 000:-
Får man så mycket mer för 130 000 till en v8? Körkänsla? Kvalitet?
Berätta gärna era erfarenheter, kommentarer...
/MW
Kör MGF, men är sugen på Lotus Elise.
- Mikael_W
- Forumadministratör
De har mätt V8a till 0-60mph på 4.4 och 4.5 i ett annat test.
Det finns en del tänka på.
Om du kollar på denna sida finns nog allt du kan tänkas behöva veta, finns även lite tester där de jämfört V8 och 4an
http://www.lotusespritworld.com/update.php
Det finns en del tänka på.
Om du kollar på denna sida finns nog allt du kan tänkas behöva veta, finns även lite tester där de jämfört V8 och 4an
http://www.lotusespritworld.com/update.php
Mikael, Fisker Karma
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Det är prestanda siffror från lotus.... (inte statens kontroll byrå)magwal wrote:Men prestandan är mer eller mindre exakt. Klart man slipper turboeffekten på v8:an men ändå, 130´mer... Är det värt det är frågan.
Finns det några klart kända problem med turbon? eller espriten generellt?
/MW
Åk & provkör några espriter & bedöm vad du gillar bäst själv, det är en jä¤%a skillnad på en 90 turbo SE & en 97:a V8:a, turbo SE känns omodern i jämförelse.
Sena turbo SE, fanns med servo & abs vilket gör dom till en modernare bil. Enligt min mening så ä väl den ultimata espriten en S4s,men jag ä ju lite partisk som kör S4:a själv & den ä ju näst bäst
4 cyl esprit eller V8:a, aftonbladet eller expressen, de finns för & nackdelar med båda.
Min bil som tillhör dom lite "piggare" 4 cylindriga bilarna har jag kört 0-100 km/h på strippen med tidtagning & fått ner till under 5 sek (någonstans i nån flyttkartong ligger alla mina tidtagnings lappar, kommer inte ihåg exakt men har för mig att det tillslut gick på ca 4.6 sek), men det ska du inte räkna med att du gör med en standard turbo SE.
0-100 är iofs en väldigt ointressant siffra när de gäller espriten, de är en GT vagn & den gör sig bäst på landsväg & där står man ju aldrig still ändå...
Det intressantaste med espriten tycker jag är vägegenskaperna i höga hastigheter & "omkörnings förmågan" området 130-200 km/h.
Toppfarts prestanda är en annan "onödig" jämförelse, att toppa ur en bil i denna prestanda klassen kräver en väldigt bra väg & en mer eller mindre sinnesjuk förare (om man ska göra det i sverige). Min S4:a gör drygt 275 km/h (verklig hastighet), sen va de dags att bromsa. Vet inte om nån V8:a ägare på forumet gjort liknande test ? Men jag tror inte de skiljer nämnvärt mellan 4:orna 8:orna.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Tro mig, de blir mkt billigare om man håller sig till den gränsen...Mikael_W wrote:jag har bara gjort 120km med min
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Hej,
Som ägare till en SE som inte har provat en V8 skulle nog välja en V8 GT eller en sport 350. Annars är i mina ögon Sport 300 den mest lyckade av alla Esprits. Mao se till om du kan hitta en sport version av espriten.
Styrservo som dök upp på S4an är nog kul om du vill att bilen skall kännas lättsam i låg fart, dock tycker jag nog att det förtar lite av känslan av en speciell bil, det blir mera gti än gt. S4an fick också en uppsättning bättre bromsar vilket är något som är av intresse om du skall åka lite bana.
Annars är det tveksamt så att du skall köpa det senaste du kan få tag i pga att Lotus är en mkt liten tillverkare som förfinade Espriten för varje modell och år.
Lycka till

Som ägare till en SE som inte har provat en V8 skulle nog välja en V8 GT eller en sport 350. Annars är i mina ögon Sport 300 den mest lyckade av alla Esprits. Mao se till om du kan hitta en sport version av espriten.
Styrservo som dök upp på S4an är nog kul om du vill att bilen skall kännas lättsam i låg fart, dock tycker jag nog att det förtar lite av känslan av en speciell bil, det blir mera gti än gt. S4an fick också en uppsättning bättre bromsar vilket är något som är av intresse om du skall åka lite bana.
Annars är det tveksamt så att du skall köpa det senaste du kan få tag i pga att Lotus är en mkt liten tillverkare som förfinade Espriten för varje modell och år.
Lycka till
joakim
SE highwing
SE highwing
Jag ansluter mig till Joakims uppfattning, dvs köp så nytt som du har råd till !
Har kört både turbo fyran (ägt en my -90) och V8. Föredrar definitivt
V8. Den motorn passar definitivt biltypen bättre.
hälsn
Lasse H
Har kört både turbo fyran (ägt en my -90) och V8. Föredrar definitivt
V8. Den motorn passar definitivt biltypen bättre.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Om man vill ha en lite "busigare" bil så ska det vara 4 pannor. Har haft förmånen att köra de flesta modeller (och äger själv 2 - en SE och en S3). V8:an är väldigt raffinerad och har massor av vrid och kraft. Dock saknar den "busugheten" som SE-S4-S4s har. Den är tyngre och helt enkel mer "GT-vagn" än de sistnämnda. Min personliga favorit är S4 då den har en mappning som ger mer moment än SE:n och är mycket lättkörd med ett mycket väl avstämt styrservo. S4s har jag tyvärr aldrig kört men lär ska vara den bästa av dem, säger i alla fall de som ägt eller kört den. Tyvärr är den mycket svår att få tag i då det totalt endast byggdes en handfull bilar.
Rent mekansisk är också 4:an mycket väl beprövad och maskinhaverier är extremt sällsynta. Där har tidiga V8:or legat sämre till då Lotus använde en tätningsmassa för de våta fodren i motorn som kan börja läcka med katastrfala följder...
Akilleshälen på bilen är annars växellådan som inte tar någon som helst trimning av motorn. Mao, är det effekt du är ute efter så köp en "orginalbil" med den effekt du vill ha, håll inte på och trimma, det blir bara en massa problem.
Mvh/ Lasse
Rent mekansisk är också 4:an mycket väl beprövad och maskinhaverier är extremt sällsynta. Där har tidiga V8:or legat sämre till då Lotus använde en tätningsmassa för de våta fodren i motorn som kan börja läcka med katastrfala följder...
Akilleshälen på bilen är annars växellådan som inte tar någon som helst trimning av motorn. Mao, är det effekt du är ute efter så köp en "orginalbil" med den effekt du vill ha, håll inte på och trimma, det blir bara en massa problem.
Mvh/ Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America