Hej!
nog måste det vara lönsamt!
jag var i göteborgshamnen (wallenius) 14/8 och hämtade mina vattenskotrar.
där stod en mängd vettes, vipers och ett 50tal sportbåtar mm.
det finns mkt skräp där nere (florida),så det är ett måste att du skaffar en kontakt på plats som du kan lita på eller att du åker ner själv.
man kan bli så jäkla besviken/lurad.
var ute i god tid, mina skotrar blev 2mån försenade.
jag gjorde så att jag kikade på ebay (lurigt ställe), ringde till min svenke kontakt i Clearwater, han åker och kikar, ger klartecken, jag för över pengar, han tar kontakt med en agent som ordnar med landfrakt i usa och pappersarbetet vid usahamnen.
sen när skotrarna närmar sej göteborg får du ett "notice of arrival", då tar jag kontakt med en speditör (500kr), skickar mina handlingar i rek brev till dom, och dom tar hand om allt intullning mm.
jag behöver bara åka till id service i hamnen, visa leg och notice of arrival och där efter få ett passerkort till området, koppla på släpet och åka hem.
jag gav 96000kr för båda inkl dubbeltrailer. dom är som nya endast sju timmar styck (ungefär en helgs körning)
totalt med alla avgifter blev det rätt så exakt 140000kr.
nypris i sverige ca 300tkr, begagnat runt 200tkr, sparat ca 60tkr.
Tomas, usa kontakten: http://www.usabilimport.se/
tel 0017274658947 (mkt trevlig och bra person).
agent usa: accounting@johnjames.com
speditören i swe: jenny.reichenberg@kghcustoms.com
jag vet att det finns dom svenskar som hämtar sin usa import i Bremerhaven tyskland, för att momsen blir 17% istället för 25%.
sen är det väl (ej säker) 14% till i nån accis på nyare bilar.
ni kan höra av er till mej ifall ni har frågor, så kanske jag kan svara eller pratar jag med tomas.
själva elisen behöver nog inga större ändringar, men det är mer än jag vet.
mvh
Magnus
Import av Lotus Elise 111R från USA?
kolla www.lotustalk.com
Mycket bra info dar. Kop hos en Lotus handlare, manga av dom skeppar till Europa. Ganska vanlig, see bara till att prata med "ratt" handlare.
Hor av dig om du vill ha hjalp.
Mats

Mycket bra info dar. Kop hos en Lotus handlare, manga av dom skeppar till Europa. Ganska vanlig, see bara till att prata med "ratt" handlare.
Hor av dig om du vill ha hjalp.
Mats
Mats
Elise 07:
Touring pack, Hard Top, Star Shield ++, Stage II Exhaust, Sector 111 Rear Tow Hook, Shift-I System, Sector 111 V-Bar, Schroth Profi II 4 pt harness. V1 with remote display in dash. Sector 111 and Stan's shiftmod, Garmin GPS Nuvi 270
Elise 07:
Touring pack, Hard Top, Star Shield ++, Stage II Exhaust, Sector 111 Rear Tow Hook, Shift-I System, Sector 111 V-Bar, Schroth Profi II 4 pt harness. V1 with remote display in dash. Sector 111 and Stan's shiftmod, Garmin GPS Nuvi 270