Växellådsolja Esprit

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Micke
Stamgäst
Posts: 36
Joined: Thu 13 Feb, 2003 20:36
Location: Stehag
Contact:

Växellådsolja Esprit

Post by Micke »

Hej!
 :wave:
Finns det någon på forumet som känner till en olja som funkar bra i espritlådan?
Bytte växellådsolja på min esprit turbo se för någon vecka sedan.
Den enligt manualen föreskrivna oljan MOBIL SHC 630M lyckades jag ej hitta någonstans så jag frågade i biltillbeörsbutiken vad de rekommenderade.Fick med mig en GL5 från valvoline hem som jag
hällde i.Detta verkar inte funka särskilt bra.  :down: När bilen är varmkörd blir det nästan omöjligt att få i ettan då bilen står stilla.  :slow:
MVH/Micke
User avatar
Mgz
Forumberoende
Posts: 148
Joined: Sun 27 Oct, 2002 09:42
Location: Huskvarna
Contact:

Post by Mgz »

Hej Micke,

Jag skulle föreslå att du ringer till Morgan på Bennets (0302-232 36). Om jag fattat rätt så har han testat en massa oljor och kommit fram till att Millers Oil funkar bäst.
Magnus, Esprit V8-GT
Niclas
Användare
Posts: 8
Joined: Wed 29 Jan, 2003 11:06
Location: Stockholm
Contact:

Post by Niclas »

Jag är på väg att posta en annan tråd här på forumet som jag tror du kan ha hjälp utav?
Detta är ett fenomen som jag också råkat ut för ett par gånger, dvs när bilen är varm är backen och 1:an svåra att få i!
Vid hård körning dvs fullt varv på trean och växling till fyran så får jag nästan slita i växeln för att få i den.
Detta har troligtvis med "Red hose" slangen att göra.
När kopplingsoljan blir för varm påverkas slangen som är av plast på ett något sätt (är inte ingenjör) läs mer på

www.lotusespritworld.com/EMaintenance/clutchhose.html

Vad tror ni?
Är det någon här på forumet som har erfarenheter kring Red hose?
Någon som är erfaren nog att byta på min bil?

//Niclas
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Post by Joakim »

Hej,

Ta kontakt med Lasse Wickenberg, tror att han säljer oljan du söker. Du hittar honom på forumet med en silver Esprit.

:-D
joakim
SE highwing
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Post by Lasse »

Hej!

Oljan som ska användas i Espritens Renault-Alpine låda är Castrol TAF-X 75W/90. Allt enligt Dave Massey på Lotus. Mobile SHC630M görs inte längre och SHC630 (utan M) är inte kompatibel. Det är mycket hokus-pokus runt detta eftersom det står i bilens handbok att den ENDA olja som är tillåten är just Mobil SHC630M...

Om man har en äldre Esprit med Citroen-Maserati låda rekommenderar jag Castrol SAF-X (GL5+). Har kört på den de senaste 5 åren utan några problem alls. Denna olja har mycket högre prestanda än vad specen kräver för denna låda...

Mvh /Lasse  :wave:
Last edited by Lasse on Tue 03 Jun, 2003 13:14, edited 1 time in total.
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Post by Lasse »

Hej igen!

Om man inte får i ettan beror det på att kopplingen inte lyfter isär ordentligt.
Det har inte i första hand med med oljan att göra eftersom allt i lådan står stilla när man trycker i ettan. Naturligtvis är det så att om synken inte greppar ordentligt kommer det att ta längre tid innan primäraxeln i lådan (som snurrar runt vid tomgång så länge som kopplingspedalen är uppe) stannar när pedalen trycks ner. Men för eller senare ska det gå och utan större ansträngning. Är ettan mycket svår at få i och man måste trycka i den hårt och kanske med skrap som följd så har man problemet enligt ovan.
Detta kan bero på det sk "red-hose syndrom" som består i att kopplings-slangen mjuknar när den blir varm och således expanderar när man trycker på kopplingspedalen så att rörelsen inte överförs korrekt från huvud till slavcylinder i kopplingen.
Själv har jag 2 Espriter, båda med "red-hose", och har haft probemet med att kopplingen inte lyfter isär ordentligt på den ena. Problemet har i mitt fall lösts med nya packningssatser till huvud-slav cylindrarna samt justering av kopplingslagerarmen (sticker ut ur kopplingshuset).
Packningssatserna kostar en 100:ing, så det kanske är i denna ända man ska börja...?
Själv har jag som sagt inte haft NÅGRA problem som skulle relatera till "red-hose syndrom" på mina 2 bilar...

Om du vill ha slangen bytt så kan jag hjälpa dig. Jag bor i Gnesta.

Mvh /Lasse
Niclas
Användare
Posts: 8
Joined: Wed 29 Jan, 2003 11:06
Location: Stockholm
Contact:

Post by Niclas »

Tack för ditt svar Lasse!
Ja, jag vill gärna ha hjälp med detta då jag inte är särskillt begåvad vad det gäller denna typ av ingrepp.
Frågan är om jag ska beställa en bättre stålomspunnen slang eller göra den uppgradering du gjort?
Hur lång tid tar arbetet om du gör det?
Kostnad?

Mvh
Niclas
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Post by Lasse »

Förresten... Joakim, grattis till att ha blivit Gubbe! :-D Förresten är min bil inte "Silver"... den är "Pearl", vilket är en j-kla skillnad. :lol:

Mvh /LasseW
Last edited by Lasse on Tue 03 Jun, 2003 13:59, edited 2 times in total.
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Post by Lasse »

Hej!

Jag skickar ett "pm" till dig med mitt telefonnummer. ring så gör vi upp nåt.

Mvh /Lasse
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Post by Joakim »

Tackar och bockar!
joakim
SE highwing
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Post by Lasse »

Och du undrar inte det allra minsta lilla hur jag kunde veta det....? :-D
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Post by Joakim »

Var du med på Emmaboda kanske??, Stefan skvallrat. :-D
Vill bara passa på att uppmuntra alla som inte nått dit ännu, måste säga att roligare vecka får man leta efter, men skumpa, bilkörning, presenter tårta osv.. SuperKul.. Skall nu för första gången lämna asfalten för en tripp i en cessna, det blir något annorlunda.

Oj vad urspårad denna tråd blev. Peter du har mitt ord på att det är ok att plocka bort mina dumma kommentarer, tihi..
joakim
SE highwing
Micke
Stamgäst
Posts: 36
Joined: Thu 13 Feb, 2003 20:36
Location: Stehag
Contact:

Post by Micke »

Hej!
Castrol TAF-X är nu påfylld(tack för upplysningen Lasse) jag har dock inte märkt någon skillnad ännu.Men det tar väl en stund innan oljefilmen är helt utbytt.Annars blir det väl att fundera på "red hose"och kopplingshydrauliken.Kul med detta forum där många delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper.Det behövs.
Lasse ,min esprit är ochså "pearl".Jag har aldrig sett någon annan med denna färg så jag tror inte att den är speciellt vanlig.
MVH/Micke.
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Post by Lasse »

Intressant att den är pearl... är det länge sedan du köpte den? Har den vinröd skinnklädsel? En tidigare ägare råkar inte ha hetat Peter Bergquist?

Mvh /LasseW
Micke
Stamgäst
Posts: 36
Joined: Thu 13 Feb, 2003 20:36
Location: Stehag
Contact:

Post by Micke »

Hej Lasse!
Jag köpte min bil på en bilfirma i Göteborg för ganska exakt ett år sedan.
Den har vinröd skinnklädsel och en tidigare ägare Peter Bergquist.
Känner du till något om min bil?
Inget negativt hoppas jag.Jag har redan haft tillräckligt med problem med bilen som jag har rättat till.
MVH/Micke
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests