Drivaxelreparation

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
blender
Användare

Drivaxelreparation

Post by blender »

Hej,

tänkte byta den innre gummi-damasken på vänster drivaxel då den läcker ut smörjfett.
Hela drivaxeln då måste ut. Allt gick bra tills den skulle loss från vx-lådan. Enl instruktionsboken ska man använda ett Lotus verkyg eller en glidhammare och med ett skarpt slag dra ut drivknuten från växellådan.
Har någon gjort detta ? Några tips ? Min sitter som berget och det är inte lätt att komma åt den.
Jag har en S1 -00

mvh,
Bosse
Last edited by blender on Fri 18 Dec, 2009 12:59, edited 2 times in total.
borg
Stamgäst

Re: Drivaxelreparation

Post by borg »

Det gäller att få in ett verktyg mellan växellådan och drivknuten, det är trångt.

En glidhammare är säkert bäst. Jag har lyckat bända med ett platt verktyg och fått loss den. Det gäller att vara lite försiktig så man inte skadar knutens baksida, lite repor på växellådans kåpa kan ju kvitta.

Drivaxeln sitter fast med en fjädrande ring och lossnar med ett plopp.

Glöm inte att tömma ut växellådsoljan innan du drar ut den. Växellådsolja är kletigt och luktar illa, inget man vill ha på garagegolvet.

En bild för lite inspiration:
Image
Pontus, Exige S1
blender
Användare

Re: Drivaxelreparation

Post by blender »

Tackar för tipsen.
Jag inhandlade två kofötter, modell smal ock (ganska) billig, hos BilTema. Med dessa två gick det att bända så att fjäderringen släppte och axeltappen kunde dras ut. Den yttre drivkuten är också försedd med en fjäderring som måste utsättas för milt våld innan den släpper. Sen är det bara att ta bort de gamla bälgarna, göra rent och fylla på med nytt fett innan allt sätts ihop igen med nya gummibälgar.
Mvh,
Bosse
Post Reply