2010 FORMULA 1 ENI MAGYAR NAGYDIJ (Budapest)

Här pratar vi om Lotus:ar i motorsport, men även annat inom motorsport.
Post Reply
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

2010 FORMULA 1 ENI MAGYAR NAGYDIJ (Budapest)

Post by Nillet »

Trulli verkade ha en liten brand på första test-varvet, de tömde några brandsläckare.
Sedan förra vecka har de inte hittat den sekunden de behöver på varvet, men det kommer.
Red Bull utklassade övriga och låg sekunden före 3:an.
Tiderna från första träningen ser ut som följer:
Pos Driver Team Time Laps
1. Vettel Red Bull-Renault 1:20.976 29
2. Webber Red Bull-Renault 1:21.106 + 0.130 27
3. Kubica Renault 1:22.072 + 1.096 21
4. Button McLaren-Mercedes 1:22.444 + 1.468 17
5. Barrichello Williams-Cosworth 1:22.601 + 1.625 25
6. de la Rosa Sauber-Ferrari 1:22.764 + 1.788 24
7. Alonso Ferrari 1:22.772 + 1.796 25
8. Rosberg Mercedes 1:22.777 + 1.801 25
9. Schumacher Mercedes 1:22.792 + 1.816 26
10. Hulkenberg Williams-Cosworth 1:22.966 + 1.990 25
11. Sutil Force India-Mercedes 1:23.003 + 2.027 19
12. Massa Ferrari 1:23.007 + 2.031 26
13. Petrov Renault 1:23.249 + 2.273 24
14. Kobayashi Sauber-Ferrari 1:23.327 + 2.351 23
15. di Resta Force India-Mercedes 1:23.520 + 2.544 19
16. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:23.780 + 2.804 22
17. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:23.868 + 2.892 28
18. Hamilton McLaren-Mercedes 1:24.075 + 3.099 15
19. Trulli Lotus-Cosworth 1:25.032 + 4.056 22
20. Kovalainen Lotus-Cosworth 1:25.210 + 4.234 23
21. Glock Virgin-Cosworth 1:25.990 + 5.014 21
22. di Grassi Virgin-Cosworth 1:26.686 + 5.710 17
23. Senna HRT-Cosworth 1:26.990 + 6.014 34
24. Yamamoto HRT-Cosworth 1:28.157 + 7.181 24
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 2010 FORMULA 1 ENI MAGYAR NAGYDIJ (Budapest)

Post by Nillet »

Ferrari bättre med i toppen.
Heikki fick bara 5 varv, Lotus vet inte vad som var fel på bilen.
Andra träningens tider:
Pos Driver Team Time Laps
1. Vettel Red Bull-Renault 1:20.087 33
2. Alonso Ferrari 1:20.584 + 0.497 34
3. Webber Red Bull-Renault 1:20.597 + 0.510 36
4. Massa Ferrari 1:20.986 + 0.899 33
5. Petrov Renault 1:21.195 + 1.108 33
6. Hamilton McLaren-Mercedes 1:21.308 + 1.221 30
7. Kubica Renault 1:21.375 + 1.288 37
8. Hulkenberg Williams-Cosworth 1:21.623 + 1.536 41
9. Button McLaren-Mercedes 1:21.730 + 1.643 33
10. Schumacher Mercedes 1:21.773 + 1.686 31
11. de la Rosa Sauber-Ferrari 1:21.809 + 1.722 38
12. Barrichello Williams-Cosworth 1:21.844 + 1.757 36
13. Rosberg Mercedes 1:22.039 + 1.952 28
14. Kobayashi Sauber-Ferrari 1:22.212 + 2.125 37
15. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:22.469 + 2.382 43
16. Sutil Force India-Mercedes 1:22.507 + 2.420 22
17. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:22.602 + 2.515 38
18. Liuzzi Force India-Mercedes 1:23.138 + 3.051 36
19. Trulli Lotus-Cosworth 1:24.553 + 4.466 37
20. Glock Virgin-Cosworth 1:25.376 + 5.289 35
21. di Grassi Virgin-Cosworth 1:25.669 + 5.582 32
22. Senna HRT-Cosworth 1:26.745 + 6.658 33
23. Yamamoto HRT-Cosworth 1:26.798 + 6.711 32
24. Kovalainen Lotus-Cosworth 1:27.705 + 7.618 5
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg

Re: 2010 FORMULA 1 ENI MAGYAR NAGYDIJ (Budapest)

Post by silke »

Nillet wrote:Sedan förra vecka har de inte hittat den sekunden de behöver på varvet, men det kommer.
Det är nog tveksamt om den sekunden kommer i år. Läste för någon månad sedan att de sista uppdateringarna på årets bil skulle komma till Silverstone, därefter var det fullt fokus på nästa års bil. Kan inte komma ihåg vart jag läste det dock... Så vi skall nog inte hoppas på alltför stora förbättringar under resten av säsongen. Tycker inte att det är helt fel att de satsar på nästa års bil redan nu, det tyder på långsiktighet och målmedvetenhet!
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 2010 FORMULA 1 ENI MAGYAR NAGYDIJ (Budapest)

Post by Nillet »

Jo, det stämmer, man gör inte mer med årets bil.
Pressreleasen angav att det var ett hydralikproblem på Heikki:s bil igår. Det verkar vara det man haft mest bkymmer med under året.
Virgin låg i paritet med Lotus under dagens träning, men Red Bull var i en klass för sig.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/85715

RTL visade slowmotion på hur främre vingen flexar på Red Bull jämfört med Ferrari, stora skillnader. Övriga stall har påtalat detta för FIA...
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 2010 FORMULA 1 ENI MAGYAR NAGYDIJ (Budapest)

Post by Nillet »

I interview på RTL sade Glock att han körde över 100% vad bilen klaade av och var överlycklig att han slog Lotus:arna.
Red Bull och Vettel tog en övertygande pole.
Renault:erna gick ganska bra och det märktes att Petrov har kört tidigare på denna bana.
På Massa:s pitbox hade någon struket över namnet och skrivet Alonso i stället, Alonso parkerar var han vill... :lol:
Pos Driver Team Q1 Q2 Q3
1. Vettel Red Bull-Renault 1:20.417 1:19.573 1:18.773
2. Webber Red Bull-Renault 1:21.132 1:19.531 1:19.184
3. Alonso Ferrari 1:21.278 1:20.237 1:19.987
4. Massa Ferrari 1:21.299 1:20.857 1:20.331
5. Hamilton McLaren-Mercedes 1:21.455 1:20.877 1:20.499
6. Rosberg Mercedes 1:21.212 1:20.811 1:21.082
7. Petrov Renault 1:21.558 1:20.797 1:21.229
8. Kubica Renault 1:21.159 1:20.867 1:21.328
9. de la Rosa Sauber-Ferrari 1:21.891 1:21.273 1:21.411
10. Hulkenberg Williams-Cosworth 1:21.598 1:21.275 1:21.710
11. Button McLaren-Mercedes 1:21.422 1:21.292
12. Barrichello Williams-Cosworth 1:21.478 1:21.331
13. Sutil Force India-Mercedes 1:22.080 1:21.517
14. Schumacher Mercedes 1:21.840 1:21.630
15. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:21.982 1:21.897
16. Liuzzi Force India-Mercedes 1:21.789 1:21.927
17. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:21.978 1:21.998
18. Kobayashi Sauber-Ferrari 1:22.222
19. Glock Virgin-Cosworth 1:24.050
20. Kovalainen Lotus-Cosworth 1:24.120
21. Trulli Lotus-Cosworth 1:24.199
22. di Grassi Virgin-Cosworth 1:25.118
23. Senna HRT-Cosworth 1:26.391
24. Yamamoto HRT-Cosworth 1:26.453
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Lotus
Forumveteran
Posts: 980
Joined: Fri 25 Oct, 2002 18:39
Location: Onsala

Re: 2010 FORMULA 1 ENI MAGYAR NAGYDIJ (Budapest)

Post by Lotus »

Virgin kanske uppdaterar årets bil fortfarande vilken inte Lotus gör, så Virgin kommer nog att dra ifrån tidsmässigt.
Hoppas att Lotus får till en riktigt bra bil nästa år. Det hade varit kul om man kunde fightas med stallen som ligger i mitten eller ännu hellre med stallen i översta fältet, Q3-stallen. :-D
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 2010 FORMULA 1 ENI MAGYAR NAGYDIJ (Budapest)

Post by Nillet »

Ett gott dagsverk.
Heikki hade en dålig start, men det gick bra ändå.
Händelserikt rejs där vi såg en krock i depån och Vettel med otur.
Hungaroring, Hungary 1st August 2010

Lotus Racing enjoyed an excellent day in the heat of the Hungarian Grand Prix with Heikki Kovalainen finishing 14th and Jarno Trulli just behind in 15th. A very exciting race, full of incidents throughout the grid, saw the Anglo / Malaysian squad firmly consolidate their position at the top of the new team chart, sending the team into the summer break full of confidence for the challenges that lay ahead when the Championship reconvenes in late August.

Heikki Kovalainen (Chassis T127-01) 14th, fastest lap 1.27.457 - lap 64, 1 stop - lap 15: “A great day for the team, and a great job from everyone to get us home in 14th and 15th. I think that was the maximum we could have hoped for, so we’re all really pleased. Despite starting behind Timo we were confident we could overtake him, and that’s how it panned out. My own race was fairly straightforward. I dropped a few places at the start but when the safety car came in I was brought straight in to pit and it worked out well as I jumped a couple of guys ahead. From then I was controlling my pace to the end, and making sure I didn’t make any mistakes. We head into the break very satisfied with how we performed today, and that’s great for the whole team.”

Jarno Trulli (Chassis T127-04) 15th, fastest lap 1.27.429 – lap 58, 1 stop – lap 20: “It’s a great day for the team. All weekend I’ve been strong, and today’s two car finish shows how hard the team’s been working. I made a very good start and managed to gain three places, and once I got ahead of Timo it was pretty comfortable staying in front. I lost out to Heikki in the strategy call during the safety car period, but that was in the best interests of the team, and as we are again ahead of our nearest rivals, we’ve achieved what we set out to today.”

Mike Gascoyne, Chief Technical Officer: “An excellent two car finish and once again we’re the best of the new teams. Both drivers drove strong races and Jarno had a particularly good start. Once the safety car came out we made a strategy call to keep Jarno out as we knew it would be a short period behind the safety car and this was the right strategy for the team. Unfortunately this meant Jarno lost a place to his teammate, so apologies to him, but we got the call right for the team. Heikki drove a good strong race to the end. He was bottled up behind Di Grassi at the start, but once he’d got past he was very comfortable running to the flag. All in all a really good result, and a very good day for the team.”

Kamarudin Meranun, Deputy Team Principal: “It was a very exciting race and moments like this are the ones you want to cherish. We made a very good decision with Heikki when the safety car came out, and both he and Jarno drove really well to keep their positions to the end. It’s a great day for the team, and I’ve just given Tony a challenge – let’s see you beat that next time you’re on the pitwall!”
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Lotus
Forumveteran
Posts: 980
Joined: Fri 25 Oct, 2002 18:39
Location: Onsala

Re: 2010 FORMULA 1 ENI MAGYAR NAGYDIJ (Budapest)

Post by Lotus »

Inte dåligt att avsluta, innan sommaruppehållet, med årsbästa placeringar. :-D :flag:
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Post Reply