Växellådan på Esprit

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Guest

Växellådan på Esprit

Post by Guest »

Jag har aldrig kört en Esprit, eller ens åkt med någon när jag tänker efter  :bang: (det där var ett riktigt pinsamt erkännande).

Jag har dock läst och hört att många klagar på växellådan. Vad är det egentligen som är problemet med den? Eftersom bilen funnit så länge borde det väl finnas massor av uppgraderingar och kit som gör den bättre?
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Lite Esprit åkning kan vi ordan på Söndag. :steer: Problemet ligger annars i att det i grund och botten är en simpel renault låda som inte klarar belastningen som den utsätts för. En annan grej är att vxllänkaget inte är ett under av precition. Detta skall gå att ändra på med en simpel ombyggnad baserad på orginal komponenterna.
joakim
SE highwing
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Jag har ju inte heller åkt Elise så vi kanske skall byta...

:lol:
joakim
SE highwing
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Peter - har du inte åkt Esprit så har du inte levt  :bigl:  :bigl:

Jag kan väl hålla med om att växellådan inte är Espritens starkaste sida, men jag tycker absolut inte att den är så dålig som man får intryck av när man läser diverse tester m.m. Renault-lådan har ju i och för sig hängt med i några år, men konstruktionen på bl.a länkaget har ju förfinats genom åren och funkar numera riktigt bra. En förutsättning är dock att alla leder osv är i god trim.

Som Joakim skriver så är problemet att lådan ligger så nära gränsen för vad den tål när det gäller vridmoment och effekt, framförallt på V8orna. När den konstruerades (för 20 år sedan??) fanns det väl ingen fransos som ens kunde drömma om att lådan skulle hamna i en mittmotorsportvagn med en V8a som levererar 350 hk och 400 Nm. Det är ju inte precis för skojs skull som vridmomentet är begränsat på de lägre växlarna i V8orna - utan snarare en nödvändighet för att Lotus inte skulle översvämmas av garantikrav från oförsiktiga V8-ägare. Det är också därför som man avsäger sig alla möjligheter till garantianspråk om man monterar Lotus Race ECU som lämnar en bra bit över 400 hk och dessutom inte begränsar laddtrycket på lägre växlar.

Men.........i en "standardesprit", om man bara låter bli att göra burn-outer och donoughts titt som tätt och sköter oljebytena enligt rekommendationerna, så kommer nog växellådan klara sig riktigt bra.

Vad jag känner till så finns det inte mycket i uppgraderingsväg men jag antar att t.ex. en liten oljekylare inte vore fel om man tänkt köra bilen hårt på bana. Annars (om man har gott om kulor) kan man ju ta steget fullt ut och stoppa i en Quaife 6-växlad sekventiell låda med kapacitet upp till 650 hk. Pris: ca 12.000 pund  :eek:

Image
Magnus, Esprit V8-GT
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej och hå...

Historierna kring denna låda florerar i mängd. Joakim har helt rätt i att den inte är ett under av precision, den är ju faktiskt en 25 år gammal konstruktion och känns riktigt naturligen inte riktigt "up to date" när det gäller körbarhet. Om det där med att den inte klarar belastningarna kan man däremot diskutera.

Tidiga Espriter med denna låda saknar momentbegränsning på de låga växlarna varför de kan få ta onödig stryk om bilen körs hårt.

Annars verkar de flesta som fått problem med sina lådor vara de som trimmat sina motorer (i alla fall tycker jag mig kunna läsa ut det av diskussionstrådar på internet) eller så är det Amerikaner. Amerikaner har nämligen stora krav på att kunna köra Espriten som vilken annan "jänkare" som helst, dvs de har en förkärlek för "burnouter/dragsterstarter". Detta är tycker lådan inte om i längden...

Man bör komma ihåg att Espriten inte är en dragster utan en mycket sofistikerad racer. Som med alla mekaniska ting, misshandlar man dem så går de sönder. Vettigt körd lovar jag att det inte kommer att vara några problem med lådan. Den är väl dimensionerad för de (märkes)belastningar som den utsätts för.

mvh /Lasse  :wave:
Guest

Post by Guest »

Lådan på Elise är ju en ganska fin låda. Inga problem med effekt  :hyper:

Däremot är den lite "sladdrig" i standardutförande, därför har jag bytt växellänkaget och själva växelspaken (kortare). En av de bättre uppgraderingarna till Elise. Kostar bara 2000 kr och man byter lätt själv, tar ca 1-2 timmar.

Joakim: jag åker gärna med i din Esprit!
Plus2
Forumveteran

Post by Plus2 »

Mgz wrote:Peter - har du inte åkt Esprit så har du inte levt  :bigl:  :bigl:
Senast jag åkte V8:a så täcktes jag av ett lager torrt gräs :nut: :winking:

Den 24:e juli kommer Bilsport,
P-O
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Haha, jag hittar fortfarande gräs i bilen :lol:
Magnus, Esprit V8-GT
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

en riktigt dum fråga, vad menas med donoughts? (är det när man växlar ner i för hög hastighet för den växeln?)...

Har märkt att just 1an och 5ans växel kan vara lite kinkiga ibland men är väl så på de flesta v8a av vad jag läst.

Har aldrig prövat åka i exige eller Elise så nogon som vill åka V8:-)
Mikael, Fisker Karma
Guest

Post by Guest »

Mikael_W wrote:en riktigt dum fråga, vad menas med donoughts?
Donuts....

Image
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

ahh nu är jag med...blir nock en hög däckkostnad om man gör det alltförofta :steer:
Mikael, Fisker Karma
Post Reply