2011 FORMULA 1 QANTAS AUSTRALIAN GRAND PRIX

Här pratar vi om Lotus:ar i motorsport, men även annat inom motorsport.
Post Reply
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

2011 FORMULA 1 QANTAS AUSTRALIAN GRAND PRIX

Post by Nillet »

I morgon börjar träningen inför årets första F1-lopp, då första loppet i Bahrain blev inställt pga av oroligheter.
I år har vi två stall som heter Lotus, Team Lotus Renault (TLR) och Lotus Renault Grand Prix (LRGP).
TLR kör i grönt med gula ränder och LRGP kör i svart med guld-dekor.

TLR har detta år haft tid över att genomarbeta bilen bättre och de tror att de kommer att göra bättre från sig i år. Förare i år är samma som förra året, Heikki Kovalainen och Jarno Trulli.
Image

LRGP har ett revolutionerande nytt avgassystem med utsläpp framför sidepods:en och hoppas på att kunna närma sig toppen i år. 1:sta-föraren Robert Kubica hade en svår rally-olycka och man har plockat in Nick Heidfeld i stället. Viatly Petrov kör den andra bilen.
Image

Det pågår en namntvist i rätten som började den 22 mars och idag (3:e dagen) har vi inte hört något därifrån.

ESPNF1 har gjort en kort analys inför årets tävlingar som är läsvärd: http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/43415.html
Image

Personligen tycker jag namntvisten bara är politik och kommer att heja på båda våra Lotus-team. :luxhello:
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 2011 FORMULA 1 QANTAS AUSTRALIAN GRAND PRIX

Post by Nillet »

Första träning avslutades med Red Bull i topp med Webber överst.
LRGP i mittfältet och TLR först av de sista, Chanhok satte sin TLR i muren när han körde ut ur depån.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/90160

Andra träningen avslutades med McLaren i topp med Button först.
LRGP i mittfältet och TLR först av de sista.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/90164

Värt att notera är att Barrichello (Williams) placerade sig (för mig) oväntat högt upp i listan i båda träningarna.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Lotus
Forumveteran
Posts: 980
Joined: Fri 25 Oct, 2002 18:39
Location: Onsala

Re: 2011 FORMULA 1 QANTAS AUSTRALIAN GRAND PRIX

Post by Lotus »

Verkar som det blir som förra året, Renault i mitten och Lotus bäst av de "nya".
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
User avatar
Bengt
Forumberoende
Posts: 196
Joined: Sun 19 Jan, 2003 12:31
Location: Vallda

Re: 2011 FORMULA 1 QANTAS AUSTRALIAN GRAND PRIX

Post by Bengt »

Tråkigt med Kubica, tror att han hade legat nära toppen i år oxå  :race:
Lotus hälsningar från
Bengt som kör Europa Special JPS
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 2011 FORMULA 1 QANTAS AUSTRALIAN GRAND PRIX

Post by Nillet »

TLR ser tyvärr ut att vara "bäst av de nya" även i år, med Heikki på 19:e och Jarno på 20:e startplats...
Heidfeld i LRGP hade lite problem med bilen och klarade inte att komma vidare till Q2 och slutade med 18:e startplats.
Petrov lyckades bättre och knep 6:e startplats.
De båda HRT:erna klarade inte kvalgränsen på 107% av pole-tiden.
Men OJOJOJ vad överlägsen Vettel var...
Pos Driver Team Time
1 Vettel Red Bull 1'23.529
2 Hamilton McLaren 1'24.307
3 Webber Red Bull 1'24.395
4 Button McLaren 1'24.779
5 Alonso Ferrari 1'24.974
6 Petrov Renault 1'25.247
7 Rosberg Mercedes-Benz 1'25.421
8 Massa Ferrari 1'25.599
9 Kobayashi Sauber 1'25.626
10 Buemi Toro Rosso 1'27.066
11 Schumacher Mercedes-Benz 1'25.971
12 Alguersuari Toro Rosso 1'26.103
13 Perez Sauber 1'26.108
14 di Resta Force India 1'26.739
15 Maldonado Williams 1'26.768
16 Sutil Force India 1'31.407
17 Barrichello Williams 1'26.270
18 Heidfeld Renault 1'27.239
19 Kovalainen Lotus 1'29.254
20 Trulli Lotus 1'29.342
21 Glock Virgin 1'29.858
22 d'Ambrosio Virgin 1'30.822
23 Liuzzi HRT 1'32.978
24 Karthikeyan HRT 1'34.293
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 2011 FORMULA 1 QANTAS AUSTRALIAN GRAND PRIX

Post by Nillet »

Petrov blev 3:a!!!
Hade fest igår och lyckades inte vara vaken hela loppet.
The Australian Grand Prix
Albert Park, Melbourne, Australia;
58 laps; 307.574km;
Weather: Sunny.

Classified:

Pos Driver Team Time
1. Vettel Red Bull-Renault 1h29:30.259
2. Hamilton McLaren-Mercedes + 22.297
3. Petrov Renault + 30.560
4. Alonso Ferrari + 31.772
5. Webber Red Bull-Renault + 38.171
6. Button McLaren-Mercedes + 54.300
7. Perez Sauber-Ferrari + 1:05.800
8. Kobayashi Sauber-Ferrari + 1:16.800
9. Massa Ferrari + 1:25.100
10. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 1 lap
11. Sutil Force India-Mercedes + 1 lap
12. Di Resta Force India-Mercedes + 1 lap
13. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 1 lap
14. Heidfeld Renault + 1 lap
15. Trulli Lotus-Renault + 2 laps
16. D'Ambrosio Virgin-Cosworth + 3 laps

Fastest lap: Massa, 1:28.947

Not classified/retirements:

Driver Team On lap
Glock Virgin-Cosworth 50
Barrichello Williams-Cosworth 49
Rosberg Mercedes 22
Kovalainen Lotus-Renault 19
Schumacher Mercedes 19
Maldonado Williams-Cosworth 10
Liuzzi HRT-Cosworth 1
Karthikeyan HRT-Cosworth 1


World Championship standings, round 1:

Drivers:
1. Vettel 25
2. Hamilton 18
3. Petrov 15
4. Alonso 12
5. Webber 10
6. Button 8
7. Perez 6
8. Kobayashi 4
9. Massa 2
10. Buemi 1

Constructors:
1. Red Bull-Renault 35
2. McLaren-Mercedes 26
3. Renault 15
4. Ferrari 14
5. Sauber-Ferrari 10
6. Toro Rosso-Ferrari 1
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Lotus
Forumveteran
Posts: 980
Joined: Fri 25 Oct, 2002 18:39
Location: Onsala

Re: 2011 FORMULA 1 QANTAS AUSTRALIAN GRAND PRIX

Post by Lotus »

Otroligt roligt att se Lotus märket på Petrovs kläder...även om det står Renault på info tavlorna i TV:n.
Tråkigt bara att Team Lotus står kvar på samma plats som förra året...hade hoppats att de skulle vara lite högre upp i placeringarna.
Har de inte utvecklat bilen tillräckligt eller har alla andra team utvecklat sina i samma takt?
Nu kan det ju hända mycket under året men jag undrar om Team Lotus kommer att ta in såpass mycket att de kan tävla med bilarna i mittfältet eller att kunna ta poäng utan att många bilar bryter...tyvärr... :(
Men likväl...OTROLIGT roligt att se Lotus märket på podiet igen, har väl inte hänt sedan 80-talet?
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Post Reply