Lotus Elise S1 -00

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Lotus Elise S1 -00

Post by oodsell »

Som sekreterare i klubben får man väl försöka vara ett föredöme, så jag tänkte lägga upp lite info om en av mina leksaker, min Lotus Elise S1 årsmodell 2000.

Ända sedan Elisen presenterades på 90-talet så har jag sagt mig själv att jag ska äga en så fort jag får möjlighet. Och den möjligheten öppnades 2007, då en av mina sportbilskompisar här i Göteborgstrakten tänkte sälja sin. Han hade köpt den i Tyskland två år tidigare av en amerikansk soldat som hade tagit den från Tyskland till USA, men som inte fick den godkänd för trafik där så den kom tillbaka till Tyskland. Då var den helt i originalskick och hade gått bara drygt 2000 mil, och kompisen lade bara några hundra mil till på den innan jag efter lite tjat fick köpa den.

Redan på hösten 2007 när jag körde några varv på Falkenberg insåg jag att stolarna var jättehala, så det första var att leta upp en bättre stol och sexpunktsbälte. Genom tips här på forumet lade jag ett bud på en Corbeau stol på E-bay, och fick den genom att kasta in ett bud 7 sekunder före auktionen stängde. Sedan visade det sig att killen i Holland också hade ett Schroth sexpunktsbälte till salu. En "harness bar" köptes av en LCCS medlem i Skåne via forumet, så till 2008 satt jag som gjuten i stolen.

Under 2008 blev det några banträffar, bl a ett besök på Gotland Ring ihop med 7-klubben, och då insåg jag att nästa steg borde vara att skaffa lite kletigare däck. Så under vintern beställdes nya och bredare Rota fälgar från Elise Shop, och på dem hamnade Pirelli PZero C.

Varvtiderna på Knutstorp sjönk 2009 lätt några sekunder med de nya däcken, men istället kändes bilen nu för mjuk och krängvek. Så i vintras blev det ett besök hos Morgan på Bennets i Lerum för installation av ställbara AVO-dämpare och nya grövre toelinks bak. Och nu med lite lägre chassihöjd och hårdare dämpare så är bilen perfekt i balans och jättekul att köra.

Så frågan är vad jag nu ska hitta på som nästa steg? Motorn är ju helt standard sånär som på JanSpeed avgassystem och mindre luftfilter, men jag tror att den får förbli så, för med bilens låga vikt så är prestandan ändå tillräcklig för att det ska vara kul. Så jag sitter nog nöjd för tillfället.
Attachments
En vacker bil i solnedgången på Gotland
En vacker bil i solnedgången på Gotland
CIMG3108 - Kopia.JPG (250 KiB) Viewed 12522 times
Rota fälgarna passar bilen väldigt bra
Rota fälgarna passar bilen väldigt bra
CIMG1709 - Kopia.JPG (234.24 KiB) Viewed 12529 times
Corbeau stol gjord för Elise samt sexpunktsbälte
Corbeau stol gjord för Elise samt sexpunktsbälte
Elise stol.JPG (163.57 KiB) Viewed 12578 times
Last edited by oodsell on Tue 11 Oct, 2011 21:49, edited 1 time in total.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Johanna
Forumberoende
Posts: 198
Joined: Thu 04 Mar, 2010 09:36
Location: Torna Hällestad, Skåne
Contact:

Re: Lotus Elise S1 -00

Post by Johanna »

En action-bild kan väl vara passande att lägga upp? Denna är ifrån Emmaboda Superstage 29 maj 2010 där du var något snabbare än mig  :slow: Jag skyller på alla förbättringar som vi ännu inte hunnit med :winking:
Hälsningar,
Johanna
Attachments
OOP1050039.jpg
OOP1050039.jpg (238.85 KiB) Viewed 12398 times
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Elise S1 -00

Post by oodsell »

Tack för den Johanna. En riktigt bra bild med både skärpa och fartkänsla!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus Elise S1 -00

Post by Cat7even »

:luxhello:
Hej Olle
Undrar bara hur du upplever dina AVO. Mina Konis känns trötta. Nitron verkar bli lite dyrt...
MVH
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Elise S1 -00

Post by oodsell »

Jag är mycket nöjd med AVO dämparna. När jag första gången körde med dem på Knutstorp så kändes de lite för mjuka då jag fick genomslag vid körning över curbs. Men efter att ha skruvat till dem några snäpp så har jag inget att klaga på. De fungerar både på väg och på bana.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus Elise S1 -00

Post by Cat7even »

:up:
Tack Olle
precis vad jag behövde veta!
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Elise S1 -00

Post by oodsell »

Scrollade igenom en massa poster i denna kategori för att se om jag hade lagt in något om min S1:a som jag köpte 2007. Och hittade detta med sista inlägget 2011. Så det har väl blivit en hel del kört sedan dess men inte så många modifieringar, då jag är väldigt nöjd med bilen som den är. Några omgångar däck har det väl gått åt, Yokohama A048 var väl favoriten men nu sitter det Toyo R888 på den, och de fungerar bra även i blöta (till skillnad från Toyo R888R som är lite väl spännande när det är mycket vatten på banan). Men jag lyckades med mycket svärande klämma in en Corbeau passagerarstol som matchade den tidigare förarstolen. Sedan fick jag veta att det inte ska gå att montera två likadana stolar, då passagerarstolens ryggstöd ska vara smalare.... Men nu sitter dom där (även om ingen går att justera). Och så blev det den personliga nummerskylten förstås, som syftar mer på föraren än på bilen. :-D
_L8D3385[1] - kopia.jpg
S1 stolar.jpg
S1 stolar.jpg (124.27 KiB) Viewed 4341 times
Facing the fact.....JPG
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests