TUNING - Elise

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Guest

Post by Guest »

Info om Emerald

Image

Emerald M3D Programmable ECU (K-series plug compatible) (6 week delivery) £495 (excluding tax and delivery)

If you are doing substantial modifications to your Elise - you will need a re-programmable ECU. The Emerald is K-Series plug compatible (so it plugs right in), keeps you immobiliser working and comes with excellent Windows software for mapping. Also supplied with the ECU, software, sample maps, PC lead, and loom connections for an optional 2nd ignition coil and shift light). Quite simply the best for the Elise.
Guest

Post by Guest »

Har nu fått svar från Emerald! Nu spar jag pengar igen!  :banana:

To be honest the M3D will probably make very little difference to your engine as it is currently set up. The stock Rover ECU copes well up to a little over 150 bhp so I doubt you will gain much from our system. What the ECU would allow you to do is modify the engine further when you really will need a mapped system of some kind.

regards

Dave Walker
User avatar
Staffan
Stamgäst
Posts: 86
Joined: Sun 03 Nov, 2002 09:11
Location: STOCKHOLM
Contact:

Post by Staffan »

Admin wrote:Har nu fått svar från Emerald! Nu spar jag pengar igen!  :banana:

To be honest the M3D will probably make very little difference to your engine as it is currently set up. The stock Rover ECU copes well up to a little over 150 bhp so I doubt you will gain much from our system. What the ECU would allow you to do is modify the engine further when you really will need a mapped system of some kind.

regards

Dave Walker


Jag har tittat en hel del på Dave Edmunds sida och det verkar som trottlebodies kombinerat med ECU levererar ca 175-180 hkr. Det finns även en lite vassare 285 kam som fungerar med hydraliska lyftare. Detta paket är med en portad och topp och större ventiler tror jag (det är inte helt lätt att hänga med i hans beskriviningar )borde ge 180 hkr plus Priset är ca 500 pund för TB vilket inte låter speciellt dyrt med tanke på att mitt nuyinköpta PTP luftfilter gick på 300 pund. Han skrivet även att dom tagit fram en S2 konvertering (M3D) vilket du även verkar att ha fått svar diirekt från tillverkaren. Vad jag föstår kan för med hjälp av dessa TB Duo öka effekten betydligt för en rimlig penning.

Hälsar

Staffan
Guest

Post by Guest »

Var har du läst allt detta?

Mvh
User avatar
Staffan
Stamgäst
Posts: 86
Joined: Sun 03 Nov, 2002 09:11
Location: STOCKHOLM
Contact:

Post by Staffan »

Admin wrote:Var har du läst allt detta?

Mvh
http://hometown.aol.com/dvandrews/

Hoppas att det blev rätt. Jag hänvisade i ett tidigare inlägg till siten. På sitens första sida är det länkat till hans shop. Där ser du upplägget

Staffan
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Post by kotten »

Jag har även varit i kontakt med Emerald ang. min VVC motor och dom sa ungefär samma sak som till dig Peter. Nu har jag också sparat en massa pengar. Men däremot så har jag hört att genom att porta toppen och sätta i en avgaskam så skall detta ge lite. Min motor ger idag 165 och den skulle ge ca 10 hkr till med ovan saker. Det är ganska dyrt att göra detta så det blir nog inget för min del. Vill man ha bra varvtider så skall jag nog titta på andra saker än effekt. Jag tror att ni vet vad jag menar.

Jag har nu köpt mig en CRP och hoppas att det blir lite fränare ljud och inte allför bullrigt.
User avatar
EH
Stamgäst
Posts: 53
Joined: Fri 25 Oct, 2002 20:52
Contact:

Post by EH »

Beställde en Emerald ECU till min bil, men det visade sig att kontakten inte passade :(
Den har sk MEMS-plug, vilket stämmer med Elise S1. Exige har Bosch-plug. På de Exiger i England som har Emerald ECU:s har man tydligen skarvat kabelhärvan, och det känns ju inte särskilt lockande.
Har dock beställt Yokohama 048:or istället :-D
User avatar
CAIC
Forumberoende
Posts: 219
Joined: Tue 07 Jan, 2003 09:34
Location: Belgien
Contact:

Post by CAIC »

Ok, då var det dags...inhandlat beg. (600 mil!) milt portad topp och BP270 (623) kammar samt 4-2-1, borde ge minst 150 hk (kanske 160) och en massa vrid, om jag får ordning på timing och tomgång. Tänkte försöka med standard ECU och standardtrottle.
Rapport följer under våren.

Men innan dess blir det bana med SELOC på Folembray i norra Frankrike den 1 mars.

Folembray blev en riktig höjdare med 42 Eliser på plats. Regn på em gjorde att det blev riktigt bra förarträning

3dje veckan i april stoppar Guy Janssen (belgiens motsvarighet till DVA) in grejorna, plus Pagid RS14 samt ett nytt set Advans.

Jag kommer dock att köra slut på det som finns kvar av däck och bromsar på Spa Franchorchamps den 31 mars.

5 maj är det dags att test köra på Bedford Autodrome, norr om London

Eftersom grenröret 4-2-1 är stelt så blir det en flexicat och för att få timing rätt så måste jag ha ett par verniers (kamaxeldrev?)
Byter kamrem oxå eftersom allt är nere..
Rapport följer
Cai, Belgien men svensk
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest