Har köpt mig en Lotus Elise från 2002 med Exige clam och strålkastare från 2008. Då de dessa strålkastare är tillslutna så blev jag lite orolig att jag skulle behöva köpa nya för £500 styck. Jag valde då att chansa och öppna strålkastarna. Strålkastarinsatsen består av 3 delar; glaset, plastinsatsen runt reflektorerna och bakstycket som reflektorerna sitter fast i. För att kunna öppna strålkastarna så behöver man få bort glaset. Detta gör man genom att värma hela strålkastarinsatsen i ugnen i 115-120 grader i 5-10 minuter åt gången så man får tätningsmassan att mjukna, sedan kan man pilla bort den med ett tandläkarverktyg. Man behöver värma 3-4ggr för att kunna få bort tillräckligt med massa så man kan sära på glaset. Första strålkastaren tog flera timmar att sära på då jag fegade och använde för lite värme i ugnen. När man fått bort glaset så måste man rensa diket som strålkastarsargen suttit i så man kan komma åt de fyra skruvar som håller plastinsatsen.

När man fått bort plastinsatsen så kan man skruva lossa halvljus strålkastaren som sitter med 3 torx skruvar.

I själva strålkastaren sitter det en plåtbit som ger ljusbilden.
Det finns också en liten arm som man kan vrida på för att få symmetrisk ljusbild. För att ta loss plåtbiten så behöver man vika ut två små plåtflärpar i botten på strålkastaren.

När man fått av plåten så ser man att den är nerfilad på den högra sidan för att ge asymmetrisk halvljus för vänstertrafik. Om man filar ner vänstra sidan lika dant som den högra och sedan viker upp armen som ger symmetrisk ljusbild så har man en strålkastare som nu ger asymmetriskt ljus för högertrafik.

Sedan är det bara att montera i omvänd ordning och fylla diket med tätningsmassa och sätta dit glaset.