Däcksval och erfarenheter

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
roadsternilsson
Användare

Däcksval och erfarenheter

Post by roadsternilsson »

Hejsan!

Min 111 R är i stort behov av nya bakdäck. Den rullar på Yokohama Advan AD07 LTS. Jag funderar på att köpa samma igen, men har några funderingar
1. De verkar slitas fort. Möjligen/troligen pga rejäl toe in bak.
2. Vem säljer till vettigast pris?
3. Bilen kommer motioneras på bana ibland, men främst kommer bilen användas för semesterresor och som vardagsbil på sommaren.

Har ni någon input?

Mvh Martin
Per Mo
Forumveteran

Re: Däcksval och erfarenheter

Post by Per Mo »

Jag kör på Kumho Ecsta SPT KU31 195-50 R16 84W fram och Kumho ECSTA SPT KU31 XRP 225-45 R17 91W bak. Jag tror jag har ungefär samma körvanor som du. De funkar men är inte lika bra som de Yokohama som jag hade tidigare. Jag har kört lite bana och de tar slut och tappar grepp när de blir varma så man kan inte köra alltför hårt. På Lotusfestivalen när det regnade på förmiddagens bankörning tyckte jag de fungerade riktigt bra för mig som bannybörjare. Dvs så länge de är kalla så är de helt ok men om man ska köra mer avancerad bankörning än vad jag gör ska man nog sikta in sig på något annat.
Mazda Miata ND 2.0 -19 2025-20?? :steer:
Lotus Elise Sport 220 april MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Skottgroda
Användare

Re: Däcksval och erfarenheter

Post by Skottgroda »

Hej
Först och främst bör man notera att jag har ägt min Elise mindre än 6 månader så ta synpunkter med ev. en nypa salt. Jag har dock kört andra bilar med R-däck betydligt längre än så.

Ang däck till Elisen så är det väldigt få som har något dåligt att säga om AD07 LTS, förutom just priset och att de slits fort, speciellt med bananpassade hjulvinklar och aktiv körstil. Rent krasst så är det en kompromiss som jag tror att du behöver stå ut med om du inte kan acceptera sämre prestanda, för då finns det alternativ.
Personligen så har jag två uppsättningar fälgar till bilen, ett set med LTS-fälgar som har Advan LTS däck för bankörningarna och en uppsättning exige–fälgar för sommarkörningen och fräsandet till glasskiosken där R-däcken kommer från Toyo och Kumho.
Hur som helst så finns det pengar att tjäna genom att shoppa runt lite, vissa däck är billiga i England, andra i Tyskland och i vissa fall kan man lika väl gå till den lokala gummiverkstaden.

Exempel på firmor som säljer däck i England:
http://www.demon-tweeks.co.uk
http://www.camskill.co.uk

Rörande specifika rekommendationer till Elise så får andra mer erfarna, gärna addera information.  :wave:

Hälsningar
Håkan
"Yellow, but no Chicken" Saffron Yellow Lotus Elise 111R -05
Till vardags Honda Civic -19 Diesel
Post Reply