Oljeläckage - Elise S2 111S Rover - Nu med rivning av motorn

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Jacob
Stamgäst

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover - Nu med rivning av motorn

Post by Jacob »

Damaskerna på inre drivknutarna håller olika bra beroende på vem som har konverterat och om det är en S1 eller S2. Vissa konverterare monterar motorn för högt och då blir det för brant vinkel för att inre damaskerna ska trivas. På S1 är det svårare att evakuera värmen från grenröret så det är mycket viktigt att köra med bra fett i inre drivknutarna.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Christopher Zell
Forumberoende

Post by Christopher Zell »

I morse var bilskrället jävligt billigt....gick upp 1 1/2 timme tidigare och svängde förbi bilen på väg till jobbet.
Efter mycket om och men fick jag loss insuget i alla fall. Den sista understa bulten i mitten var ett jäkla pyssel men sen lossnade det.

Sen tänkte jag att jag skulle hinna med generatorremmen. Svor först som en idiot åt en bult som jag till slut fick loss bara för att inse att det var den bulten som håller justerklammern på plats....lite väl trött. Lossade sedan övre bulten på generatorn samt stora justerbulten....nee inget rörde sig så klart. Hittade sen den 8mm spännbulten på sidan och skruvade lite på den men inget verkade hända. Den lilla svarata justerskruven ska väl bara skruvas ut en bit för att man ska kunna skjuta in generatorn en bit för att få bort spänningen på remmen???
Hann inte grotta mer innan det var dags att åka till jobbet slagen av en jäkla justerskruv....

Har lossat insuget från stödstaget, måste detta bort eller kan det sitta kvar?

Har för mig att jag läst nåt nånstans men minns inte i vilket sammanhang att man skulle lossa oljestickans fäste men det kanske jag bara blandar ihop?

Var sjutton får jag tag på ett verktyg för att lossa remhjulsbulten? Alla verkar köra nån form av hemmasnickrade verktyg med nedfilade hylsor för att få plats? Och hur sjutton drar man moment då om man inte får in en momentnyckel?? :bigcry:

Motorbyte är nog inte ett alternativ. Har inte plats/ kunskap/ möjlighet att göra det själv. Så byte till Hondasnurra funkar inte heller. Än så länge är polarens biltransport på verkstad så finns risk att jag skruvar isär ännu mer innan jag ger upp och kör bort bil och en påse skruvar till nån verkstad.  :bang:
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo Stage 4 - såld
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Simma lugnt
En nerslipad hylsa är vad som behövs för att komma åt. Sen passar moment nyckeln!
Börja nu inte svära åt bilen innan du lossat remhjulsbulten :uglyhammer:
Varför skall den av? Skulle du inte bara plocka av toppen?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Har lossat insuget från stödstaget, måste detta bort eller kan det sitta kvar?
- Kan sitta kvar när du lyfter ur, lite lättare sen är du lyfter i den och skall pyssla in insuget och fästa upp.

Generatorn
- Du har gjort rätt med generatorn, Kolla på sprängskiss sidan så ser du

Lossa rembulten - ställ motorn rätt innan du börjar lossar den ( kolla manualen ) och lås kammarna med låsbläcket ) 5:a in och dra handbromsen. Tryck in en skruvmejsel vid drivaxlen

Ja du behöver ha en "kort" hylsa för att komma åt bra, köp en 22:a ( tror jag det är ) be någon med vinkelslip kapa ner den.
Se till att du har bra förlängare och kan komma åt bra för att lossa och att du får tag - ta det lugnt bara.

När du fått loss det mesta så kommer du se vad som tar emot, då lossar du bara det :) Du är snart där :)

Med vänlig hälsning,

Joachim
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

http://tadts.com/instructions/engine/100016.html
Kanske hjälper en del även om det är kamremsbyte av s1 som avses.
Josen du kanske kan läsa igenom och fylla i vad som skiljer?

Brukar själv använda lämplig sexkantsnyckel till att spärra motorn med..
Första gången så fick även sonen sitta i och hjälpa till med bromsen.
Är det bara kamremmen som skall lossas för att kunna lyfta toppen så ser jag ingen anledning till att ta bort.
Sedan kan jag förstå att man vill byta den när man ändå håller på.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Joachim Osbeck
Christopher Zell
Forumberoende

Drog en sväng förbi garaget på väg hem från Arlanda. En timme är en timme trots allt :) Fick säga att planet gick lite senare till sambon bara.

(23) lossade på slangen som går in i toppen bredvid oljestickan och samlade upp det som droppade ur. Syns i förra bildposten.

(24) Lossade slangen i bild och lät det rinna av en stund innan reservoaren öppnades så att det börjar flöda.
Sen kom jag fram till att bultarna till "coolant elbow" vid toppen var omöjlig att komma åt för att inte tala om att återmontera med ny packning sen. Så jag lossade istället slangarna som går in. Givetvis satt de som sjutton och utrymmet mellan coolant elbow och ena slangklumpen var för tight för att kunna rucka loss. Så istället lossade jag en klammer (där det är markerat 24) som håller nån form av pryl under reservoaren för att kunna skjuta klumpen bakåt och kunna få loss slangarna.
Image
Image
Image
Image

(25) Sen var det dags för generatorn. Gick hur smidigt som helst nu....Lossa övre bulten som går in i generatorn, skruva sedan ut den svarta justerskruven. Den är otroligt fingängad så man får hålla på en bra stund. Var remspänningen bra innan och man inte vill byta rem kan det vara en poäng att markera var bulten satt innan man lossar.
Image

(26) Egentligen gjorde jag redan detta tidigare men fick till slut loss sista bulten på insuget också. Nådde den enklast genom att gå in genom hjulhuset. Bävar för när allt ska montera ihop igen, tror nog jag lossar hela bränsle/insprutningen då och monterar insuget på toppen innan den åker in.

Å andra sidan börjar Clam off kännas väldigt lockande. Ska kolla upp några förvaringsalternativ, får jag till nåt kanske nästa steg blir att ta av clamen. Tror den tiden jag hade lagt på att ta av den hade varit intjänad för länge sen nu, plus att återmonteringen av allt lär gå otroligt mycket smidigare.

Johan hur menar du med att inte lossa remhjulet? Att jag bara ska lossa spännaren och vika undan kamremmen? Funkar det? hade ju varit rätt smutt. Hade tänkt att byta vattenpump också, kommer jag åt detta utan att lossa remhjulet? Tänkte nog återanvända kamremmen då den byttes precis dagen innan jag hämtade bilen och såldes gått typ 400 km totalt.

Edit: Fixade första bildlänken / Stefan
Elise S2 Type 25 - såld
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Christopher Zell wrote:Drog en sväng förbi garaget på väg hem från Arlanda. En timme är en timme trots allt :) Fick säga att planet gick lite senare till sambon bara.

(23) lossade på slangen som går in i toppen bredvid oljestickan och samlade upp det som droppade ur. Syns i förra bildposten.

(24) Lossade slangen i bild och lät det rinna av en stund innan reservoaren öppnades så att det börjar flöda.
Sen kom jag fram till att bultarna till "coolant elbow" vid toppen var omöjlig att komma åt för att inte tala om att återmontera med ny packning sen. Så jag lossade istället slangarna som går in. Givetvis satt de som sjutton och utrymmet mellan coolant elbow och ena slangklumpen var för tight för att kunna rucka loss. Så istället lossade jag en klammer (där det är markerat 24) som håller nån form av pryl under reservoaren för att kunna skjuta klumpen bakåt och kunna få loss slangarna.
Image[/img]
Image
Image

(25) Sen var det dags för generatorn. Gick hur smidigt som helst nu....Lossa övre bulten som går in i generatorn, skruva sedan ut den svarta justerskruven. Den är otroligt fingängad så man får hålla på en bra stund. Var remspänningen bra innan och man inte vill byta rem kan det vara en poäng att markera var bulten satt innan man lossar.
Image

(26) Egentligen gjorde jag redan detta tidigare men fick till slut loss sista bulten på insuget också. Nådde den enklast genom att gå in genom hjulhuset. Bävar för när allt ska montera ihop igen, tror nog jag lossar hela bränsle/insprutningen då och monterar insuget på toppen innan den åker in.

Å andra sidan börjar Clam off kännas väldigt lockande. Ska kolla upp några förvaringsalternativ, får jag till nåt kanske nästa steg blir att ta av clamen. Tror den tiden jag hade lagt på att ta av den hade varit intjänad för länge sen nu, plus att återmonteringen av allt lär gå otroligt mycket smidigare.

Johan hur menar du med att inte lossa remhjulet? Att jag bara ska lossa spännaren och vika undan kamremmen? Funkar det? hade ju varit rätt smutt. Hade tänkt att byta vattenpump också, kommer jag åt detta utan att lossa remhjulet? Tänkte nog återanvända kamremmen då den byttes precis dagen innan jag hämtade bilen och såldes gått typ 400 km totalt.
Ok nu är jag kanske utevoch cyklar men! Någon annan som har synpunkter?
Sålänge du ställer motorn i rätt läge och inte låter den snurra så hade jag nog struntat i att plocka bort nedre delen. Dvs bara vika undan kamremmen. Markera med tippex rem och pulleys så vet du att de kommer till baka på samma ställe. Det som blir "i blindo" är om kamremmen greppar på rätt ställe på rem pulleyn.men det kollar du när allt är ihop. Vattenpumpen går att byta utan att ta bort rembulten, dock kommer det att bligrisigt runt nedre rempulleyn av glykol kanske enklast att ta bort ändå?
Jag kommer att lossa rembulten senare i februari do kamremspulleyn skall bytas samtidigt som mina kamdrev byts mot ställbara. Du får gärna komma förbi.
Clam off ? Gör väl att allt blir enklare iofs

PS för att tömma kylsystemet så tar man bort nedre kylarslangarna där de kommer ut från chassit. Behövs vattenpumpen bytas?
Ds
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Bra !

Som Johan säger behöver du inte lossa remhjulet om du återanvänder remmen, tror det går att få ut vattenpumpen utan remhjulet skall av. Men om det kommer till att du måste lossa det med toppen av är det inte bra. Det är känsligt att röra veven när toppen är av då foder och vevlager kan röra på sig ( motorns konstruktion). Bättre att ta av den, inte svårt.
Joachim Osbeck
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Hej
Att snurra på vevaxeln när toppen är av är precis som josen skriven NO NO! Det som kan hända är att saker som annars hålls på plats av topplocksbultarna rör sig. ( Topplocksbultar är egentligen fel eftersom de håller ihop hela motorn på en k-serie) Det går dock att sätta dit bultarna med distanser och brickor om man nu måste snurra på veven. sök på Seloc så kommer du att hitta

Några bra länkar
http://arc.seloc.org/viewthread.php?tid ... pid3319453 Se MW nilsssons step by step guide hg change diy Har följt den 2 gånger och kan säga att den funkar:)
Det den inte talar om är hur man kollar hur mycket cylindrarna skall vara över se : http://www.midlandslotus.co.uk/forum/to ... omsearch=1
http://www.midlandslotus.co.uk/forum/to ... omsearch=1
Nåväl lycka till!
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

BTW Hur såg senaste besiktningsprotokollet ut?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Christopher Zell
Forumberoende

Först gick den inte igenom, det satt en race-kat på som sedan bilen kom till Sverige get "på gränsen" värden. Sen bytte han till den vanliga caten och då gick den igenom. Så det fanns ingen anledning för mig att misstro säljaren men det är ju rätt klart nu att avgasvärdena var dåliga av en anledning.
Elise S2 Type 25 - såld
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Hej
Efterdrog du kambryggan som josen påpekade?
Sedan en allmän fråga som jag ställt på andra forum men inte fått svar på. kamkåpeskruvarna , finns det någon anledning till att du har sorterat dom för att kunna sätta tillkaka dem på samma plats?

Nedan är fria funderingar och bör tas som sådana dvs förhopningsvis kommer snart någon kunnig och rättar mig.
Det kan ju vara så att du har flera problem som samverkar.
Posta gärna avgasvärdena här. Exempelvis kan läckage i avgassystemet uppfattas av lambda sensorn som att blandningen är mager som då fetar på blandningen IIRC ( enklare med weber 40or) vilket i sig kan förklara svarta stift. Sedan är lambdan svart så undrar hur den mår?
Läckaget som du kände på grenrörspackningen gör mig konfunderad. kan packningen suga olja? Om den varit otät så borde det kunna ge symptom som ECUn uppfattar som mager blandning.

Sedan har du på insidan mest elände på 4:an men det kan ju även vara oförbränt bränsle som löst upp sot och feta avlagringar från när motorn gått fett. Hade det varit en förgasar bil hade jag kastat mig över chokereglering...( Och blåst ur den ordentligt)

Josen även om jag fuller tändstiftshålet med tändstiftet rätt iskruvat med olja så borde inget kunna ta sig därifrån?

Sedan har vi olje läckaget som jag inte blir riktigt klok på, utan att titta ordentligt på extramotorn i garaget( som inte är en vvc). Men en sak att kolla är: på vvc mekanismen borde det sitta en kam packning på avgassidan mellan vvc remhjulet pulley och toppen. om det läcker där så kan det åka omkring nästan hur somhelst i motorrummet motorn lutar framåt och eventuella läckage verkar kunna röra sig långväga, har du dessutom varm olja så rör den sig lätt. på sidan 3 bild 2 har du den pulley jag menar.
Eller räknar du cylinder 4 som den på kamremssidan?
Plocka nu inte isär mer än nödvändigt!
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Christopher Zell
Forumberoende

Anledningen till att jag märkt upp skruvarna är väl mes
t för att det står att man ska göra så respektive att det ska dras fast i den ordningen sen igen. På denna sida fanns en lista på alla moment osv.

http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=394089

Gällande cylindrar så tänker jag 1 (vid kamremsidan) - 3 - 4 -2
Dvs. mest olja i mitten. Det konstiga är ju att det inte är nån olja ovanpå grenröret utan det liksom rinner nedåt, men frågan är ju varifrån oljan kommer eftersom det ju inte kommer ovanifrån.

Hittar inte besiktningsprotokollen nu, trodde de var på datorn hemma men verkar ligga på jobbdator :(

Gällande kambryggan så kollade jag noga och hittade ingen olja i tändstiftshålen ovanifrån, ingen olja längs på utsidan, ingen olja direkt vid kampackningarna ut. Så där nånstans gav jag upp att det skulle vara kambryggan. Oljan på tändstiften borde ju då ha runnit ovanifrån ner men där är det torrt. Lite bilder.
camshaft_exhaust_s.jpg
Cam3_s.jpg
cam1_s.jpg
Föresten vad använder ni som mothåll för att lossa kamdreven? Bara det blåa låsningsverktyget (även på VVC sidan?) eller nåt annat?
Elise S2 Type 25 - såld
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Blir inte ett dug klokare ....
Ok så då är cylindrarna tändningsordningen?
Du har kollat oljeledningarna?
Har för mig att någon på seloc föreslog så.
Ok lycka till tror inte jag är mer hjälp :crasched:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Post Reply