Hur många hästkrafter??

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Staffan
Stamgäst

Hur många hästkrafter??

Post by Staffan »

Hello! :-D

Eftersom jag anser mig färdigtrimmad avseende min Elise (hade dock en våt dröm om en liten 2-liters v8 på ca 300 hkr härom natten) så tänkte jag mäta effekten i motorn. Mitt egna accerelations test verifierade inte min effektökning utan nu vill jag ha svart på vitt vad motorn levererar.

Vem mäter effekt i STHLM??

Tacksam för svar

Staffan
LO224
Stamgäst

Post by LO224 »

Ett förslag är www.rototest.com 08-532 558 90 som ligger i Rönninge söder om Sthlm.

Har funderat själv på att göra samma sak men inte kommit till skott.

/LO224
AB
Forumberoende

Post by AB »

Finns en annan söder om stan. Kommer inte ihåg just nu har räkningen hemma. Han ställde in mina förgasare o tändning så det blev perfekt.
Admin har varit på samma ställe. Skall kolla hemma.
Anders/Elise 111R
Staffan
Stamgäst

Post by Staffan »

AB wrote:Finns en annan söder om stan. Kommer inte ihåg just nu har räkningen hemma. Han ställde in mina förgasare o tändning så det blev perfekt.
Admin har varit på samma ställe. Skall kolla hemma.
Tack för tipset! :-D

Ringde Rototest som skulle ha 2000 kr vilket jag tyckte var i saftigaste laget - jag tror att adm nämnt ett pris på ca 700:- vilket låter mer i min smak!!

Hälsningar

Staffan
Guest

Post by Guest »

800 kr tror jag...

Lundblad Motor & Service AB, Rolf

Rågsvedsv. 102
124 65 BANDHAGEN
08-99 40 90
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

I Rågsved finns Rolf Lundblad motor och han har rullande landsväg. I Uppsala finns Autokinito och det finns nog fler också. Fastän enligt vad jag hört ska man egentligen mäta bilen på rullande landsväg innan man trimmar och sedan mäta den på samma ställe igen, för det kan skilja en hel mellan vad olika rullande landsvägar visar.
AB
Forumberoende

Post by AB »

I det här gänget hinner man inte med. Som Admin säger Rolf Lundblad Motor. Dock kostade mig ca 2 500 sek men då justerade in grejorna, inte bara effektmätning.
Anders/Elise 111R
Staffan
Stamgäst

Post by Staffan »

Hej! :lol:
Har nu mätt upp bilen avseende effekt och vridmoment hos Lundblads som var mycket trevliga. Motorn levererar 151 hkr och har ett vridmomnet på drygt 18 NM med en jämn och fin effektökning utan några drops i virdmomentet eller effekten. Eftersom det börjar närma sig besiktning i vår så kollade jag även avgasvärdena. Samtliga var långt under det tilllåtna vilket inte alltid är fallet när man har andra kamaxlar.

Känns bra att motorn mår fint :lol:

Hörs!

Staffan
Cartman
Forumberoende

Post by Cartman »

Staffan wrote:...vridmomnet på drygt 18 NM ...
:shock:
Kalle, bara ytterligare en wannabe som ÄLSKAR Elise.
www.oldgents.com
Staffan
Stamgäst

Post by Staffan »

Cartman wrote:
Staffan wrote:...vridmomnet på drygt 18 NM ...
Guest

Post by Guest »

Staffan wrote: Motorn levererar 151 hkr
Tror att det är en alldeles "lagom" effekt. Då har du ju redan luftboxen från ITG och sportavgas installerat.

När jag var där hade jag 157 hk och 181 Nm, nu är det nog några hästkrafter till.
Staffan
Stamgäst

Post by Staffan »

Admin wrote:
Staffan wrote: Motorn levererar 151 hkr
Tror att det är en alldeles "lagom" effekt. Då har du ju redan luftboxen från ITG och sportavgas installerat.

När jag var där hade jag 157 hk och 181 Nm, nu är det nog några hästkrafter till.
Precis! det finns några smågrejor att göra b la spjällhuset och eventuell sportkat men jag tror jag lugnar mig för tillfället. Skickligheten bakom ratten är nog ändå avgörande.

Staffan
Post Reply