Historik på Lotus Esprit SE Turbo 1990 med regnnr OJL918?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
CrazyFin
Användare
Posts: 9
Joined: Mon 21 Mar, 2005 13:29
Location: Stockholm
Contact:

Historik på Lotus Esprit SE Turbo 1990 med regnnr OJL918?

Post by CrazyFin »

Längtan efter en Lotus Esprit Turbo SE är fortfarande stor.... :cry:

Jag hade en riktigt fin röd/beige Esprit Turbo SE i mitten på 1990-talet och sen blev det en röd V8 av årsmodell 1996 där jag tyvärr fick ett motorhaveri (som berodde på de kända motorproblemen med de tidiga V8-modellerna). Maskinskadeförsäkringen täckte merparten av kostnaderna (har för mig att det landade på 110-120 ksek!  :eek: ). Var dock utan bil en hel sommar...  :nothing:

Har varit nära att slå till på lite olika modeller sen 2009 men har inte blivit av eller känts perfekt.

Nu såg jag att det är en vit/röd Esprit Turbo SE 1990 som är till salu hos Ücars i Eslöv och det var just Ücars som köpte min första Esprit Turbo SE 90:a av mig någon gång 1995 eller 1996. :laugh:
(http://access.bytbil.com/ucars/Access/H ... /8vhwiksg/)

Den som är till salu nu har regnr OJL918 och verkar bara haft 2 privatägare sen första registreringen 1990. Jag minns att när jag skulle köpa min första Esprit Turbo SE så var jag och träffade (den numera bortgångne) Bo Sehlberg för att få en provtur i hans vit/röda som då var till salu. Bilen verkar ha sedan sålts till någon återförsäljare runt 2001-2002 för att sedan hamna hos en privatperson i Eslöv från 2002 och ända fram till nu 2014 då den uppenbarligen köpts in av Ucar.
EDIT: Rättelse! Denna med regnr OJL918 har INTE ägts av Bo, hans bil är i Wickenbergs ägo sen många år. (Borde jag ju kommit ihåg eftersom jag såg bilen hemma hos Lasse W! Sorry Lasse! Pinsamt dåligt minne jag har... :banghammer: )

Jag är väldigt sugen på denna bil och villa höra om några av er forummedlemmar har någon mer historik om bilen (senaste ägaren, skick, skadehistorik) än vad jag lyckats få fram via Bilregistret och CarFax?

/CrazyFin
f.d. Lotus-ägare och klubbmedlem, snart kanske igen... :evilgrin10:
Last edited by CrazyFin on Fri 07 Mar, 2014 11:54, edited 1 time in total.
abbe
Forumberoende
Posts: 105
Joined: Thu 30 Jan, 2014 08:05
Location: Lund
Contact:

Re: Historik på Lotus Esprit SE Turbo 1990 med regnnr OJL918?

Post by abbe »

Bor i Lund så jag kan stanna till på Ucars om jag har vägarna förbi och kolla på skicket.
Peter - Elise SC
CrazyFin
Användare
Posts: 9
Joined: Mon 21 Mar, 2005 13:29
Location: Stockholm
Contact:

Re: Historik på Lotus Esprit SE Turbo 1990 med regnnr OJL918?

Post by CrazyFin »

abbe wrote:Bor i Lund så jag kan stanna till på Ucars om jag har vägarna förbi och kolla på skicket.
He he perfekt! Det vore uppskattat! :luxhello:
Du får gärna nämna till Simon (som jag haft kontakt med) att du är där å mina vägnar.

Visserligen bor svärmorsan mitt i centrala Eslöv men hon har inte samma brinnande intresse/förståelse för det här med "Lotus-bilar som är mer än 20 år gamla..."... :lol:
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Historik på Lotus Esprit SE Turbo 1990 med regnnr OJL918?

Post by Nillet »

Ring ägaren i Eslöv och prata med honom (till höger i första bilden)!
Tror jag kan leta upp nummer via medlemsregistret, skickar det via PM.
EDIT: Fel person hänvisades till här...
Jag kör förbi Ucar varje dag så jag kan titta till den, PM:a mig om jag skall titta på något speciellt...
Image
Image
http://www.nillet.com/evenemang/050417/050417.html
CrazyFin
Användare
Posts: 9
Joined: Mon 21 Mar, 2005 13:29
Location: Stockholm
Contact:

Re: Historik på Lotus Esprit SE Turbo 1990 med regnnr OJL918?

Post by CrazyFin »

Nillet wrote:Ring ägaren i Eslöv och prata med honom (till höger i första bilden)!
Tror jag kan leta upp nummer via medlemsregistret, skickar det via PM.

Jag kör förbi Ucar varje dag så jag kan titta till den, PM:a mig om jag skall titta på något speciellt...
Ok kanonbra! Tackar för hjälpen.  :beer:

Jag tänkte mig initialt mest en visuell kontroll av bilen och uppskatta dess skick i läder, kaross, lack etc. Även att få tag på förra ägaren för att fråga vad som eventuellt var fel på bilen eller i behov av reparation när han sålde den till Ucars.

Om det blir aktuellt med affär så får jag ta med ner till Eslöv med frugan o hälsa på svärmorsan som svepskäl (och då smyyyyga iväg för att köpa en Lotus... :laugh: ). Då får jag försöka göra en bättre mekanisk check med t ex LEW:s checklista som protokoll (http://www.lotusespritworld.com/EBuying/checklist.html, kostar dock fjuttiga 2 GBP vilket jag donerat till LEW nu så jag inväntar lösenordet för access till den filen).
Kanske ett M-test också (eller motsvarande på Dekra)?
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Historik på Lotus Esprit SE Turbo 1990 med regnnr OJL918?

Post by Nillet »

Var inne om och den såg mycket bra ut. Hittade några små grejer men inget som inte hör hemma på en bil från1990. Tycker absolut du skall åka förbi och titta på den.
Attachments
Liten lackspricka höger dörr.
Liten lackspricka höger dörr.
Liten "bula" på främre kofångare.
Liten "bula" på främre kofångare.
Liten bula på bakluckan.
Liten bula på bakluckan.
"Sliten" förarstol.
"Sliten" förarstol.
CrazyFin
Användare
Posts: 9
Joined: Mon 21 Mar, 2005 13:29
Location: Stockholm
Contact:

Re: Historik på Lotus Esprit SE Turbo 1990 med regnnr OJL918?

Post by CrazyFin »

Nillet wrote:Var inne om och den såg mycket bra ut. Hittade några små grejer men inget som inte hör hemma på en bil från1990. Tycker absolut du skall åka förbi och titta på den.
 :beer: Suveränt! Tackar för den "för-kollen". Riktigt uppskattat!

Slitet skinn i förarstolen och de få sprickor/bucklor som du hittade var ändå ganska lite för en bil som börjar närma sig 24 år. När jag sålde min i slutet på 90-talet så upplevde jag den som mer sliten än vad den här ser ut att vara (åtminstone på bilderna).

Nu måste jag helt enkelt visa intresse för frugan om att vi kanske borde åka ner till Eslöv snart o hälsa på svärmorsan?! :laugh:
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Historik på Lotus Esprit SE Turbo 1990 med regnnr OJL918?

Post by Nillet »

Uppgifter på tidigare ägare skickat som PM.
redfox
Stamgäst
Posts: 25
Joined: Tue 13 Aug, 2013 17:28
Location: Köpenhamn
Contact:

Re: Historik på Lotus Esprit SE Turbo 1990 med regnnr OJL918?

Post by redfox »

Hej,
Den hvide Ucars har nu, har jeg ikke set på selv, men var derovre i September 2013 og se og prøvekøre den sorte SE med rødt læder, de havde på det tidspunkt. Efter jeg så på den, og kommenterede på standen, satte de den 20.000,- kroner ned (eller var det 30?).
Jeg oplevede, at jeg ringede til dem i forvejen, og aftalte, at jeg skulle komme over og se nærmere og prøve bilen. Men da jeg ankom, var de helt uforstående. De fik dog efter nogen tid startet den op, og den gik fint. Men da der på denne sorte var en del at lave nedenunder, og de ting man nogen gange har svært ved at se (tanke og udstødningsmanifiold, samt chargecoolerpumpe, samt at læderet skulle renoveres, samt at de ikke ville skifte tandrem efter den lange stilstand, valgte jeg den fra. Den stod dog meget fin i lakken. Jeg synes, at man sagtens kan tale med Ucars generelt. De har ikke forstand på Esprit, men er ellers flinke nok.
Jeg fandt så Håkans fine SE, og købte den i stedet.
Held og lykke med den meget flotte hvide SE.

Med venlig hilsen,
Jacques, København.
Jacques
User avatar
Vanya_S
Stamgäst
Posts: 46
Joined: Wed 15 Jun, 2011 13:49
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Historik på Lotus Esprit SE Turbo 1990 med regnnr OJL918?

Post by Vanya_S »

Ni som har sett denna bil på nära håll - ingen som råkat kika in i motorrummet eller på undersidan?

Planerar att eventuellt skaffa mig ytterligare en Turbo SE (eller vilken annan Esprit som helst från och med Turbo SE egentligen) men vill helst slippa en bil som förvarats utomhus eller körts på saltade vägar - inte så roligt att behöva plocka fram Dremel:n eller blocknyckel med hävarm på 200m varje gång man ska ge sig på ett nytt underhållsuppdrag :P. Är det frid och fröjd rent mekaniskt så kan jag tänka mig ett besök...
Vanya Stanisavljevic
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
abbe
Forumberoende
Posts: 105
Joined: Thu 30 Jan, 2014 08:05
Location: Lund
Contact:

Re: Historik på Lotus Esprit SE Turbo 1990 med regnnr OJL918?

Post by abbe »

Nillet wrote:Ring ägaren i Eslöv och prata med honom (till höger i första bilden)!
Tror jag kan leta upp nummer via medlemsregistret, skickar det via PM.
EDIT: Fel person hänvisades till här...
Var det han till höger på bilden? Snackade med honom för någon vecka sedan på Biltema (en före detta klasskompis bror). Vet att Mikael haft en Esprit SE innan så det stämmer säkert.
Peter - Elise SC
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Historik på Lotus Esprit SE Turbo 1990 med regnnr OJL918?

Post by Nillet »

abbe wrote:
Nillet wrote:Ring ägaren i Eslöv och prata med honom (till höger i första bilden)!
Tror jag kan leta upp nummer via medlemsregistret, skickar det via PM.
EDIT: Fel person hänvisades till här...
Var det han till höger på bilden? Snackade med honom för någon vecka sedan på Biltema (en före detta klasskompis bror). Vet att Mikael haft en Esprit SE innan så det stämmer säkert.
Japp, det är säkert han, han heter Mikael.
Vi behöver inte skriva mer om hans namn här utan att fråga honom först.
Jag har PM:at Mikael:s kontaktuppgifter till alla intresserade.
Min bedömning är att bilen ser mycket bra ut men rekommenderar ett samtal till Mikael.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest