Lotus Evora S SR -13

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Nu har nästa Lotusäventyr startat efter nästan 17 fantastiska år med vår Lotus Elise S1 -98. Tanken på en Evora startade under LCCS bandag på Ring Knutstorp 2010(?) när Lotus Köpenhamn visade upp en vit Lotus Evora som jag fick provköra. Sedan dess har det legat och "gnagt" men jag har inte hittat rätt "objekt". För att citera en f.d. ordförande i klubben (Per-Ola) så ville jag hitta en begagnad Evora "där en tysk tandläkare hade tagit första värdeminskningssmällen". Nu blev det inte riktigt så, men när det dök upp en "passande" Evora S på http://www.mobile.de hos en Lotushandlare i Leipzig så flög jag ner, tittade, provkörde och köpte den(!)
IMG_1151.jpg
IMG_1151.jpg (107.48 KiB) Viewed 28448 times
Bilen är en Evora S Sport Racer från 2013 som varit Sportivo Leipzig demo-bil. Det är en 2+2 som var ett krav för att Gizmo/Bosse (hunden) ska kunna följa med (Det var lite svårt i Elisen även om vi provade några gånger).
Hämtning fick dock vänta några veckor eftersom garaget var upptaget av en Elise :) Men nu har Elisen en ny lycklig ägare, så förra veckan var det dags för en ny tripp till Leipzig. Jag kunde ha fått hem Evoran på lastbil, men att köra hem den var en självklarhet även om det blev ett antal(!) tankstopp.
IMG_7766.jpg
IMG_7766.jpg (107.13 KiB) Viewed 28448 times
Jag har provkört Evora och Evora S flera gånger men att köra så långt och "på riktigt" gjorde att Evoran verkligen imponerade på mig (och tur var väl det....). Med mina mått mätt, så är den ruskigt snabb hela vägen upp till 270 Km/h, som var det snabbaste jag kom upp till innan jag var tvungen att slå av på takten pga trafik på autobahn.
Nu har jag testat på lite mindre vägar också och intrycket består. Den är grym!
Last edited by Göran on Mon 18 Feb, 2019 19:03, edited 1 time in total.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by oodsell »

Grattis Göran!

En väldigt läcker bil i en fin färgkombination, även om Evora snart är en dussinbil i Sverige.... :-D

Vi ser fram emot att se den och dig på kommande träffar!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
abbe
Forumberoende
Posts: 105
Joined: Thu 30 Jan, 2014 08:05
Location: Lund
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by abbe »

Grattis! Gillar hunden den med? :-D
Peter - Elise SC
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

abbe wrote:Grattis! Gillar hunden den med? :-D
So far so good! Men det har bara hunnit bli en kort sväng än så länge.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Stefan_A »

Ser trevligt ut det där Göran. Fördelen med 2+2 är även att du kan skaffa en harness bar från Sector 111 om du vill montera ett riktigt bälte i bilen för bankörning. Kul att se fler Evora här i landet, det är en i mina ögon mycket underskattad sportbil med helt andra kvaliteter än Elise och Exige. Som du skrev är långturer ingen större uppoffring. Tråkigt att så många väljer att lägga sina surt förvärvade slantar på ännu en Porsche när det finns så roliga alternativ. Hoppas du är början av en trend och att vi får se ett antal Evora strömma in i landet framöver  :beer:
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Stefan_A wrote:Hoppas du är början av en trend och att vi får se ett antal Evora strömma in i landet framöver
Med tanke på det, så rekommenderar jag starkt att söka begagnade Lotus på den tyska marknaden som alternativ till den engelska som många tittar på. För det första är bilarna vänsterstyrda och utbudet är större än man kanske tror. Sportivo Leipzig där jag handlade sålde 2014 över 50 st nya Lotus, 1/3 Elise, 1/3 Exige och 1/3 Evora och hade ca 20 mycket fina begagnade och nya Lotus i hallen. Letar ni efter en beg. Lotus så är min rekommendation att kolla på http://www.mobile.de

Import från ett EU-land är också mycket enkelt så det är ingenting att oroa sig för.
Information finns på Transportstyrelsens hemsida och jag kan dela med mig av mina erfarenheter om någon så önskar.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by STELL »

Grattis till den nya bilen. Hoppas få se den snart
:steer:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Mer än nöjd med bilen, men när man börjar grotta ner sig i detaljer så kommer säkert en del saker upp till ytan som man inte förväntat sig. Nu är det iofs hittills inte något som påverkar det väsentliga, dvs körning, etc MEN Alpine-systemet som blivit kritiserat gör mig besviken. Inte så mycket vad gäller handhavande och skärm som är det enda jag läst negativa kommentarer om. Den biten tycker jag fungerar riktigt bra efter att ha laddat ner 100 sidor riktig manual. Manualen som kom med bilen var på kanske 15 sidor och ett stort skämt.
Nej det som är besvikelsen blev jag varse idag efter att ha kontaktat en Alpine återförsäljare. Modellen som sitter i Evora (i alla fall i min) är INE-W920R och den supportas inte längre eftersom Alpine har bytt kartleverantör. Det innebär att det inte blir några flera kartuppdateringar och man kan inte heller få fartkameror installerade :shock: :shock:
I Elisen körde jag med min TomTom när jag behövde, så det får väl på sikt bli likadant i Evoran. Alternativt köpa en ny navigator för 10-15000 papp :x :x
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by STELL »

Jag använder WAZE appen i min telefon. den fungerar mycket bra med både kameror och tillfälliga poliskontroller. den är gratis ockå
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

STELL wrote:Jag använder WAZE appen i min telefon. den fungerar mycket bra med både kameror och tillfälliga poliskontroller. den är gratis ockå
Jag använder WAZE också ibland, men det är inte det som är "grejen". Har en så ny bil en navigator så ska den baske mig också supportas längre än ett och ett halvt år. Jag har skrivit till Lotus Customer Service. Får se vad de säger.......
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Stefan_A »

Märkligt att det inte står något om det på Alpines supportsidor. Tittar man t ex på http://www.alpine.co.uk/ine-w977bt_ine-w92xr_map_update så står det inget om detta. Däremot att man behöver göra en uppdatering av systemet innan man kan uppdatera kartan.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Den info jag fick var att senaste och sista(!!!) systemuppdateringen är 1.3 som kom 2013 och senaste och sista (!!!) kartversionen är 2.0 som kom Q1 2013.
Jag har ännu inte kollat vilka versioner jag har i mitt system.

Men, jag hoppas innerligt att Car Audio Center i Solna, som jag pratade med har fel!!!
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Rickard »

Grattis till nya bilen !

 :beer:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Godkänd Ursprungskontroll av Transportstyrelsen idag.
Registreringsbesiktning på fredag i Södertälje. Sedan svenska skyltar och mera :steer:
(EVORASR är ledigt, men kommer att ta vanliga svensson-skyltar)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Registreringsbesiktningen klar. Snart är den "svensk" :)
Återstår nu bara att hämta ut skyltarna på posten (förlåt ICA), betala försäkringen och "ställa på" bilen.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests