Hej,
Som några av er kanske känner till så hade jag tidigare en Lotus Elise S1 som jag köpte i England 2007. En härlig bil som jag använde året runt, inkl. dubbdäckkörning på vintern. Efter att ha bruksat den i ~10kmil så behövde den dock en rejäl översyn, och jag tog och totalrenoverade den. Mer information finns i min biltråd på rejsa. Då jag hade så mycket historik med bilen och aldrig funderat över att sälja den så gick jag mer eller mindre all-in, och byggde den till min "dröm-spec" för en S1. En bild på den (och mig) i dess färdiga form:
Tyvärr avslutades historien med denna bil den 1:e december förra året, då det bröt ut en större brand i ett industriområde i centrala Göteborg. Tyvärr var detta i den fastighet där jag förvarade mina bilar. Branden var extremt kraftig, och när den väl var släckt återstod i princip ingenting av min kära Lotus, och även min älskade Saab 99 var svår att känna igen. Här står de tillsammans i samband med saneringsarbetet:
Elisen är alltså den tunna skiva med lite vitt ludd som ligger ovanpå resterna av Saaben...
Så det var en tung vinter, minst sagt. Båda mina entusiastfordon samt alla delar jag samlat på mig under 15års tid försvann på en dag. Men men, bästa sättet att ta sig vidare är ju att skaffa något nytt, och efter mycket funderingar på Porsche och annat så blev det tillslut ett återfall i lotusträsket. Att återkomma till en S1:a hade varit mentalt jobbigt iom att jag tidigare redan byggt och förlorat min drömbil, så därför letade jag efter något "nytt". Efter lite diskussioner så åkte jag upp till Stockholm och köpte plåster till mina mentala sår:
Bilen i fråga är en Exige Cup 240 från 2006. I mitt tycke en närmast perfekt spec, med alla tillbehör jag ändå hade velat ha, men utan onödigt krafs som elhissar och annat. Efter att ha kört leasingkärra några år nu så har jag återfått suget för att verkligen använda sportbil, och tanken är därför att försöka köra så mycket som möjligt. Påsktider är påställningstider, och således är det inte omöjligt att ni kommer se mig snurra runt i Gbg-området!
Lotus Exige S2 Cup 240, 2006
Lotus Exige S2 Cup 240, 2006
Lotus Exige Cup 240 '06
Re: Lotus Exige S2 Cup 240, 2006
Otroligt tråkig historia med garagebranden, men grattis till nyförvärvet - riktigt fin!!
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Lotus Exige S2 Cup 240, 2006
Verkar vara helt rätt beslut Ragnar! Jag kommer ju väl ihåg hur fin din gröna S1 var och väldigt trist att den gick upp i rök. Bifogar en bild på den från i somras där den "snyft" står med några Lotuskompisar (min Elan och Christer Classons Elise) på en av "Volvoutflykterna".
Men på´t igen bara med den nya Exigen! Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
- Contact:
Re: Lotus Exige S2 Cup 240, 2006
Men usch så hemskt med Elisen! Beklagar verkligen.
Så Lasse sålde sin nattsvarta tillslut, det är bara att gratulera. Den går ju som ett spjut!
/S
Så Lasse sålde sin nattsvarta tillslut, det är bara att gratulera. Den går ju som ett spjut!
/S
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Re: Lotus Exige S2 Cup 240, 2006
Jo - med sorg i hjärtat bestämde jag mig för att göra det.Graf Orlok wrote:...Så Lasse sålde sin nattsvarta tillslut...
Jag kände att jag inte riktigt hade tid att göra bilen rättvisa. Förra säsongen använde jag den alldeles för lite till det den är avsedd för - banåka.
Även om det är lite trist att vara Lotuslös så känns det bra släppa iväg den till någon man känner.
Jag vet ju att den kommer att få ett riktigt bra hem hos Ragnar.
Dessutom kan jag säkert tjata till mig en sväng med den när/om vi träffas på nå'n tillställning framöver.
För egen del funderar jag på att eventuellt ersätta Exigen med en mer civiliserad standardbetonad (andra)bil som kan dubblera som banåkabil när andan faller på och fungera som resursbil för mina studerande överåriga ungdomar när de behöver transport.
Jag har tittat lite försiktigt på BRZ/GT86'or som verkar rätt lagom, kul och tillförlitliga samt hyggligt bra på både vardagskörning, bus i konbana och för riktigt banåka... Så går tankarna... vi får se hur det blir...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest