Körning lördag 18/7, 9- 12,00 några Lotos på väg, Kul om vi blir fler.
Mvh Elis 111r Håkan
Bankörning på sturup
-
Håkan.månsson
- Användare
Re: Bankörning på sturup
Hmm,
Jag hade nästa spikat att åka dit, men sa där hemma igår att det är nog ett helt värdelöst tillfälle att åka dit eftersom alla ändå antingen är i Halmstad eller på Vrams GP 60 år.
Dax att omvärdera alltså.
Jag hade nästa spikat att åka dit, men sa där hemma igår att det är nog ett helt värdelöst tillfälle att åka dit eftersom alla ändå antingen är i Halmstad eller på Vrams GP 60 år.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Blå 952
AUDI A6 Avant TDI (2024) - Grå
Alfa Romeo Vel. Tonale PHEV (2024) - Svart
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
- Nillet
- Forumadministratör
Om det inte är någon där hade jag tyckt att det var ett ypperligt tillfälle (mycket körtid).A_Möller wrote:Hmm,
Först och främst vill jag tacka Håkan för det goda initiativet att skriva några rader här på forumet med en uppmaning att åka till Sturup igår - annars hade jag inte kommit iväg.
För att kommentera Nillets inlägg, så menade jag bara att jag kan tycka det är lite halvtrist att bara nöta varv på varv och inte ha någon att jämföra språrval/bromspunkter med och inte så många att snacka racing med.
Sen kan jag bara konstatera att trots banans knixighet och ryktet om att den bara passar småbilar, så fungerade Evoran helt fantastiskt. Det enda jag egentligen skulle vilja anmärka på är ojämnheter, speciellt vid inbromsningen efter nedförsbacken, men också vad som verkar vara vassa kanter som kan göra djupa hack i däcken. Jag vet inte var/hur det händer, men jag såg det på flera bilar. Men, tillbaka till Evoran. Förra gången jag hade bilen ute på racerbanan, på Ljungbyhed, så var det ett antal E46/E92 M3:or med och lekte, så även igår på Sturup. Skillnaden var dock att Evoran (eller jag ..) hade svårt att hänga med på Ljungbyhed, men på Sturup var förhållandet definitivt omvänt med god marginal. Jag har vid ett tidigare tillfälle haft möjlighet att få köra en standard Porsche 996:a på Sturup, men kunde då inte rå på ett gäng lätt modifierade Miator. Det var helt omöjligt i de tajta partierna och det var väldigt tydligt att en annars väldigt kompetent sportbil inte kom till sin rätt på den banan. Nu var det ett tag sedan, men som jag minns det så i jämförelse är Evoran klart mer körbar runt de tajta kurvorna. Det blev också tydligt när det fanns M3:or att jämföra med.
Så. Med det sagt, så kan jag varmt rekommendera även ägare till stor-Lotusar att bege sig till Sturup!
För att kommentera Nillets inlägg, så menade jag bara att jag kan tycka det är lite halvtrist att bara nöta varv på varv och inte ha någon att jämföra språrval/bromspunkter med och inte så många att snacka racing med.
Sen kan jag bara konstatera att trots banans knixighet och ryktet om att den bara passar småbilar, så fungerade Evoran helt fantastiskt. Det enda jag egentligen skulle vilja anmärka på är ojämnheter, speciellt vid inbromsningen efter nedförsbacken, men också vad som verkar vara vassa kanter som kan göra djupa hack i däcken. Jag vet inte var/hur det händer, men jag såg det på flera bilar. Men, tillbaka till Evoran. Förra gången jag hade bilen ute på racerbanan, på Ljungbyhed, så var det ett antal E46/E92 M3:or med och lekte, så även igår på Sturup. Skillnaden var dock att Evoran (eller jag ..) hade svårt att hänga med på Ljungbyhed, men på Sturup var förhållandet definitivt omvänt med god marginal. Jag har vid ett tidigare tillfälle haft möjlighet att få köra en standard Porsche 996:a på Sturup, men kunde då inte rå på ett gäng lätt modifierade Miator. Det var helt omöjligt i de tajta partierna och det var väldigt tydligt att en annars väldigt kompetent sportbil inte kom till sin rätt på den banan. Nu var det ett tag sedan, men som jag minns det så i jämförelse är Evoran klart mer körbar runt de tajta kurvorna. Det blev också tydligt när det fanns M3:or att jämföra med.
Så. Med det sagt, så kan jag varmt rekommendera även ägare till stor-Lotusar att bege sig till Sturup!
- Nillet
- Forumadministratör
Försökte lägga på lite smileisar så att det inte skulle missförstås, ville bara retas.A_Möller wrote:För att kommentera Nillets inlägg, så menade jag bara att jag kan tycka det är lite halvtrist att bara nöta varv på varv och inte ha någon att jämföra språrval/bromspunkter med och inte så många att snacka racing med.
Sturup är en kompakt bana med många hårnålar, små lätta bilar funkar bra.
Vi har kört 6-timmars långlopp med vår Volvo 240 många gånger på Sturup. Omdömet om banan är väldigt olika bland teamen, men vi gillar den och har placerat oss bra flera gånger. Men den är krävande för både förare och bilar, och framför allt för däcken. Asfalten är som sandpapper och vi har aldrig lyckats köra hela tävlingen på ett set däck utan har fått byta minst båda högerdäcken (den enda banan i Sverige som körs moturs). I år körde vi i slutet av maj på torrt underlag och då fick vi punktering på höger bak redan efter två timmar på våra Pirelli PZero Corsa, som är mjuka och uppenbarligen inte klarade asfalten särskilt bra. Det går ju heller inte att få någon negativ camber på den stela bakaxeln, vilket innebär att man sliter på skuldran (se foto). Men det är en rolig och teknisk bana som passar Lotusbilar ganska bra.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Tack för infon. Det ger mig ett helt annat perspektiv på däcksslitage. Hur som helst så kan det vara värt att tänka på vilka däck man ska använda när man åker på Sturup, om det bara är en nöjesåkning.