[Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 257
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
- Contact:
[Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise
När det var dags att montera tillbaka den bakre clamen på min Elise S2 så passade jag på och gjorde några förändringar som bör snabba på avsevärt nästa gång man ska ta av clamen. En stor tidstjuv i det hela är ju nedmonteringen av inredningen för att komma åt skruvarna till clamen som går vid B-stolpen respektive att man måste komma åt gångjärnen till motorluckan inifrån.
Följaden två förändringar gör att man slipper ge sig på interiören överhuvudtaget nästa gång det är dags:
[1] Skruvarna vid B-stolpen:
Med clamen av kan man se tydligt en svart liten svart tätplugg i karossdelen som sitter kvar. Detta är alltså baksidan av där man man lossar en av clambultarna inifrån. Med lämplig hålsåg tar man helt enkelt upp ett acceshål här så att man kommer åt skruvhållet utifrån istället. Med Clamen på plats kommer man då åt skruven genom skärmen.
Hålet jag sågade är 50 mm eftersom det var den största diametern på tätplugg jag kunde hitta snabbt. Men i ärlighetens namn är något större att rekommendera då 50 mm är rätt tight när man ska få dit skruven. Väl på plats är det inget problem att komma åt med verktygen men just att få den att fästa är pillrigt. 60-70 mm är nog angenämare.
Gummipluppen jag hittade köptes på ebay för kaffepengar (sök blanking grommet).
Nu när vi har löst problemet att komma åt, måste vi bara säkerställa att vi inte tappar ner skruven vid ditmontering/lossning och sen ändå måste riva
inredningen för att få ut den. Jag tog en bit kabel samt en rund kabelsko som pressades på kabeln. Den lägger man emellan - bricka - kabelsko - skruv.
Kabeln träs sen igenom gummitutan och så gör man en knut så att den inte kan slinka igenom.
Följaden två förändringar gör att man slipper ge sig på interiören överhuvudtaget nästa gång det är dags:
[1] Skruvarna vid B-stolpen:
Med clamen av kan man se tydligt en svart liten svart tätplugg i karossdelen som sitter kvar. Detta är alltså baksidan av där man man lossar en av clambultarna inifrån. Med lämplig hålsåg tar man helt enkelt upp ett acceshål här så att man kommer åt skruvhållet utifrån istället. Med Clamen på plats kommer man då åt skruven genom skärmen.
Hålet jag sågade är 50 mm eftersom det var den största diametern på tätplugg jag kunde hitta snabbt. Men i ärlighetens namn är något större att rekommendera då 50 mm är rätt tight när man ska få dit skruven. Väl på plats är det inget problem att komma åt med verktygen men just att få den att fästa är pillrigt. 60-70 mm är nog angenämare.
Gummipluppen jag hittade köptes på ebay för kaffepengar (sök blanking grommet).
Nu när vi har löst problemet att komma åt, måste vi bara säkerställa att vi inte tappar ner skruven vid ditmontering/lossning och sen ändå måste riva
inredningen för att få ut den. Jag tog en bit kabel samt en rund kabelsko som pressades på kabeln. Den lägger man emellan - bricka - kabelsko - skruv.
Kabeln träs sen igenom gummitutan och så gör man en knut så att den inte kan slinka igenom.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
VX220 Turbo
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 257
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: [Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise
[2] Momen nummer två man vill slippa göra inifrån är motorluckans upphängning. Standardkonstruktionen bygger ju på att blecket med skruvarna är nedåtvänt och dras inifrån men vi vänder nu på detta. Tydligen ska Lotus från början ha designat det så då det i tidiga servicemanualer ser ut så, varför man sen ändrade vet nog bara dem själva.
Hur som helst, vi tar loss gångjärnen från luckan helt. Sen tar vi blecket med de svetsade bultarna och vänder det uppåt så att bultarna sticker ut i motorrummet. (Clamen är alltså redan på plats då den ska klämmas emellan).
Problemet vi har nu är att vi riskerar att blecket trillar ut ur hålen och in i kupén och då måste vi lossa inredningen igen.....
För att slippa detta, tog jag en bit frigolit och gjorde ett litet block. Inne i kupén finns som en liten hylla, så med blecket på plats fäste jag det lagom tjocka frigolitblocket under. Blecket kan nu glida ner en del men aldrig så långt att det trillar ur hålen helt eftersom det tar emot frigolitblocket först.
Eftersom blecket ändå är hyfsat löst, kan vi justera in luckan samt då vi kan trycka ner blecket en bit fortfarande lyfta över clamen enkelt vid nedmontering. Viktigt alltså att man får till rätt tjocklek på blocken man sätter inne i kupén. Två rätt enkla och tacksamma mods som gör det enklare och snabbare att montera ner clamen den dagen det behövs igen.
Hur som helst, vi tar loss gångjärnen från luckan helt. Sen tar vi blecket med de svetsade bultarna och vänder det uppåt så att bultarna sticker ut i motorrummet. (Clamen är alltså redan på plats då den ska klämmas emellan).
Problemet vi har nu är att vi riskerar att blecket trillar ut ur hålen och in i kupén och då måste vi lossa inredningen igen.....
För att slippa detta, tog jag en bit frigolit och gjorde ett litet block. Inne i kupén finns som en liten hylla, så med blecket på plats fäste jag det lagom tjocka frigolitblocket under. Blecket kan nu glida ner en del men aldrig så långt att det trillar ur hålen helt eftersom det tar emot frigolitblocket först.
Eftersom blecket ändå är hyfsat löst, kan vi justera in luckan samt då vi kan trycka ner blecket en bit fortfarande lyfta över clamen enkelt vid nedmontering. Viktigt alltså att man får till rätt tjocklek på blocken man sätter inne i kupén. Två rätt enkla och tacksamma mods som gör det enklare och snabbare att montera ner clamen den dagen det behövs igen.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
VX220 Turbo
-
- Stamgäst
- Posts: 38
- Joined: Wed 20 Jul, 2011 07:56
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: [Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise
Jag gjorde en lite annorlunda skruvlös lösning. Här en länk till SELOC tråden i ämnet. http://forums.seloc.org/viewthread.php? ... pid6883665.
Olof
Olof
Olof Eriksson
Lotus Elise S2 2003
Lotus Elise S2 2003
Re: [Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise
Har skaffat detta kit som får bli ett litet vinterprojekt att montera: https://www.radiumauto.com/Modular-Rear ... -P242.aspx
/Patrik
/Patrik
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 257
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: [Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise
Fast med det där kitet har man väl fortfarande kvar skruvarna framme i kupén som fäster i sidorna på clamen? Den där fixerar väl bara motorluckan i clamen?
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
VX220 Turbo
Re: [Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise
Det ingår i installationsanvisningarna hur man löser detta, d v s kommer åt att lossa de inre skruvarna utan att behöva meka ut inredningen. Men jag ska klura på det när jag kommer så långt och se om kanske din lösning på det problemet är fiffigare?
/Patrik
/Patrik
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: [Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise
Nu är jobbet igång med att greja för enklare borttagning av bakskalet i framtiden.
Förstärkningsskenan som stagar upp gångjärnen och möjliggör för luckan att monteras direkt i skalet är på plats. Gångjärnen hammarlackade och på plats, liksom då luckan.
De gamla plåtdistanserna som var tejpade på bakramen har ersatts av Radiums, som skruvats fast i ramen och har färdiga hål för de skruvarna som fäster skalet från botten av bagageutrymmet.
Kardborrband är monterade där skruvarna från blecken inifrån kupén stack upp tidigare, liksom motsvarande på det nya metallstaget för luckan. Detta gör då att skalet kan vidhäfta i det området.
Återstår då att lösa problemet med de främsta fästpunkterna för skalet. Efter vänliga tips här på forumet och lite klurande kom jag fram till följande, enkla (kompromiss-) lösning:
Införskaffat två små clam-cleats från Watski och en stump 4 mm gummilina med nylonmantel. Tanke är nu att dra en skruv in från bakkanten av den främsta, runda fästpunkten i skalet som tidigare skruvats inifrån kupén. Gummilinan fästs sedan i skruven, clam-cleaten skruvas och limmas fast på "väggen" in mot kupén, och sedan kan man enkelt och effektivt bara spänna upp linan i clam-cleaten och voilá så har man en ny främsta fästpunkt för skalet. Borde räcka tänker jag? Återkommer med bilder är det är klart.
Förstärkningsskenan som stagar upp gångjärnen och möjliggör för luckan att monteras direkt i skalet är på plats. Gångjärnen hammarlackade och på plats, liksom då luckan.
De gamla plåtdistanserna som var tejpade på bakramen har ersatts av Radiums, som skruvats fast i ramen och har färdiga hål för de skruvarna som fäster skalet från botten av bagageutrymmet.
Kardborrband är monterade där skruvarna från blecken inifrån kupén stack upp tidigare, liksom motsvarande på det nya metallstaget för luckan. Detta gör då att skalet kan vidhäfta i det området.
Återstår då att lösa problemet med de främsta fästpunkterna för skalet. Efter vänliga tips här på forumet och lite klurande kom jag fram till följande, enkla (kompromiss-) lösning:
Införskaffat två små clam-cleats från Watski och en stump 4 mm gummilina med nylonmantel. Tanke är nu att dra en skruv in från bakkanten av den främsta, runda fästpunkten i skalet som tidigare skruvats inifrån kupén. Gummilinan fästs sedan i skruven, clam-cleaten skruvas och limmas fast på "väggen" in mot kupén, och sedan kan man enkelt och effektivt bara spänna upp linan i clam-cleaten och voilá så har man en ny främsta fästpunkt för skalet. Borde räcka tänker jag? Återkommer med bilder är det är klart.
- Attachments
-
- Brickorna som ersätter de gamla tejpade
- radiumbrickor.jpg (34.53 KiB) Viewed 9081 times
-
- Kardborrfästet för delen framför luckan
- radiumkardb.jpg (55.76 KiB) Viewed 9081 times
-
- Luckan monterad i skalet med förstärkningen
- radiumlucka.jpg (52.72 KiB) Viewed 9081 times
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: [Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise
Clamcleats och elastisk lina på plats. När skalet är på plats är det bara att sticka in handen och spänna fast linan i clamcleaten, enkelt om än inte så galant
- Attachments
-
- Clamcleat.jpg (38.91 KiB) Viewed 9042 times
-
- Elastisk lina.jpg (62.28 KiB) Viewed 9042 times
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: [Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise
Sådär, då var bakskalet på plats igen och årets lilla premiärtur avverkad.
Clamcleat-varianten för de främsta nedre fästena funkade fint, bara att dra till den elastiska linan, sitter säkert sedan. Får nog köra med styrbord och babord i fortsättningen istället för höger och vänster. Rundningsmärken finns det ju också som bekant gott om i trafiken
Stort tack till er som hjälpt till med tankar och idéer
Clamcleat-varianten för de främsta nedre fästena funkade fint, bara att dra till den elastiska linan, sitter säkert sedan. Får nog köra med styrbord och babord i fortsättningen istället för höger och vänster. Rundningsmärken finns det ju också som bekant gott om i trafiken
Stort tack till er som hjälpt till med tankar och idéer
- Attachments
-
- IMG_1494.jpg (22.92 KiB) Viewed 8955 times
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests