[Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

[Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise

Post by Christopher Zell »

När det var dags att montera tillbaka den bakre clamen på min Elise S2 så passade jag på och gjorde några förändringar som bör snabba på avsevärt nästa gång man ska ta av clamen. En stor tidstjuv i det hela är ju nedmonteringen av inredningen för att komma åt skruvarna till clamen som går vid B-stolpen respektive att man måste komma åt gångjärnen till motorluckan inifrån.

Följaden två förändringar gör att man slipper ge sig på interiören överhuvudtaget nästa gång det är dags:

[1] Skruvarna vid B-stolpen:
Med clamen av kan man se tydligt en svart liten svart tätplugg i karossdelen som sitter kvar. Detta är alltså baksidan av där man man lossar en av clambultarna inifrån. Med lämplig hålsåg tar man helt enkelt upp ett acceshål här så att man kommer åt skruvhållet utifrån istället. Med Clamen på plats kommer man då åt skruven genom skärmen.
Hålet jag sågade är 50 mm eftersom det var den största diametern på tätplugg jag kunde hitta snabbt. Men i ärlighetens namn är något större att rekommendera då 50 mm är rätt tight när man ska få dit skruven. Väl på plats är det inget problem att komma åt med verktygen men just att få den att fästa är pillrigt. 60-70 mm är nog angenämare.
Gummipluppen jag hittade köptes på ebay för kaffepengar (sök blanking grommet).
gromet_s.jpg
gromet_s.jpg (139.71 KiB) Viewed 9720 times
Nu när vi har löst problemet att komma åt, måste vi bara säkerställa att vi inte tappar ner skruven vid ditmontering/lossning och sen ändå måste riva
inredningen för att få ut den. Jag tog en bit kabel samt en rund kabelsko som pressades på kabeln. Den lägger man emellan - bricka - kabelsko - skruv.
Kabeln träs sen igenom gummitutan och så gör man en knut så att den inte kan slinka igenom.
grommet_s.jpg
grommet_s.jpg (122.65 KiB) Viewed 9720 times
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: [Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise

Post by Christopher Zell »

[2] Momen nummer två man vill slippa göra inifrån är motorluckans upphängning. Standardkonstruktionen bygger ju på att blecket med skruvarna är nedåtvänt och dras inifrån men vi vänder nu på detta. Tydligen ska Lotus från början ha designat det så då det i tidiga servicemanualer ser ut så, varför man sen ändrade vet nog bara dem själva.
Hur som helst, vi tar loss gångjärnen från luckan helt. Sen tar vi blecket med de svetsade bultarna och vänder det uppåt så att bultarna sticker ut i motorrummet. (Clamen är alltså redan på plats då den ska klämmas emellan).
Problemet vi har nu är att vi riskerar att blecket trillar ut ur hålen och in i kupén och då måste vi lossa inredningen igen.....
För att slippa detta, tog jag en bit frigolit och gjorde ett litet block. Inne i kupén finns som en liten hylla, så med blecket på plats fäste jag det lagom tjocka frigolitblocket under. Blecket kan nu glida ner en del men aldrig så långt att det trillar ur hålen helt eftersom det tar emot frigolitblocket först.
Eftersom blecket ändå är hyfsat löst, kan vi justera in luckan samt då vi kan trycka ner blecket en bit fortfarande lyfta över clamen enkelt vid nedmontering. Viktigt alltså att man får till rätt tjocklek på blocken man sätter inne i kupén.
hingeblock_s.jpg
hingeblock_s.jpg (46.22 KiB) Viewed 9718 times
boothinge_s.jpg
boothinge_s.jpg (103.56 KiB) Viewed 9718 times
Två rätt enkla och tacksamma mods som gör det enklare och snabbare att montera ner clamen den dagen det behövs igen.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
olof.eriksson
Stamgäst
Posts: 38
Joined: Wed 20 Jul, 2011 07:56
Location: Stockholm
Contact:

Re: [Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise

Post by olof.eriksson »

Jag gjorde en lite annorlunda skruvlös lösning. Här en länk till SELOC tråden i ämnet. http://forums.seloc.org/viewthread.php? ... pid6883665.

Olof
Olof Eriksson
Lotus Elise S2 2003
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: [Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise

Post by Patriks »

Har skaffat detta kit som får bli ett litet vinterprojekt att montera: https://www.radiumauto.com/Modular-Rear ... -P242.aspx

/Patrik
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: [Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise

Post by Christopher Zell »

Fast med det där kitet har man väl fortfarande kvar skruvarna framme i kupén som fäster i sidorna på clamen? Den där fixerar väl bara motorluckan i clamen?
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: [Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise

Post by Patriks »

Det ingår i installationsanvisningarna hur man löser detta, d v s kommer åt att lossa de inre skruvarna utan att behöva meka ut inredningen. Men jag ska klura på det när jag kommer så långt och se om kanske din lösning på det problemet är fiffigare? :kopf:

/Patrik
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: [Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise

Post by Patriks »

Nu är jobbet igång med att greja för enklare borttagning av bakskalet i framtiden.

Förstärkningsskenan som stagar upp gångjärnen och möjliggör för luckan att monteras direkt i skalet är på plats. Gångjärnen hammarlackade och på plats, liksom då luckan.
De gamla plåtdistanserna som var tejpade på bakramen har ersatts av Radiums, som skruvats fast i ramen och har färdiga hål för de skruvarna som fäster skalet från botten av bagageutrymmet.
Kardborrband är monterade där skruvarna från blecken inifrån kupén stack upp tidigare, liksom motsvarande på det nya metallstaget för luckan. Detta gör då att skalet kan vidhäfta i det området.

Återstår då att lösa problemet med de främsta fästpunkterna för skalet. Efter vänliga tips här på forumet och lite klurande kom jag fram till följande, enkla (kompromiss-) lösning:
Införskaffat två små clam-cleats från Watski och en stump 4 mm gummilina med nylonmantel. Tanke är nu att dra en skruv in från bakkanten av den främsta, runda fästpunkten i skalet som tidigare skruvats inifrån kupén. Gummilinan fästs sedan i skruven, clam-cleaten skruvas och limmas fast på "väggen" in mot kupén, och sedan kan man enkelt och effektivt bara spänna upp linan i clam-cleaten och voilá så har man en ny främsta fästpunkt för skalet. Borde räcka tänker jag? Återkommer med bilder är det är klart.
Attachments
Brickorna som ersätter de gamla tejpade
Brickorna som ersätter de gamla tejpade
radiumbrickor.jpg (34.53 KiB) Viewed 9081 times
Kardborrfästet för delen framför luckan
Kardborrfästet för delen framför luckan
radiumkardb.jpg (55.76 KiB) Viewed 9081 times
Luckan monterad i skalet med förstärkningen
Luckan monterad i skalet med förstärkningen
radiumlucka.jpg (52.72 KiB) Viewed 9081 times
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: [Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise

Post by Patriks »

Clamcleats och elastisk lina på plats. När skalet är på plats är det bara att sticka in handen och spänna fast linan i clamcleaten, enkelt om än inte så galant :-D
Attachments
Clamcleat.jpg
Clamcleat.jpg (38.91 KiB) Viewed 9042 times
Elastisk lina.jpg
Elastisk lina.jpg (62.28 KiB) Viewed 9042 times
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: [Mektips] Snabbare nedmontering av bak clam Elise

Post by Patriks »

Sådär, då var bakskalet på plats igen och årets lilla premiärtur avverkad.
Clamcleat-varianten för de främsta nedre fästena funkade fint, bara att dra till den elastiska linan, sitter säkert sedan. Får nog köra med styrbord och babord i fortsättningen istället för höger och vänster. Rundningsmärken finns det ju också som bekant gott om i trafiken :-D
Stort tack till er som hjälpt till med tankar och idéer :luxhello:
Attachments
IMG_1494.jpg
IMG_1494.jpg (22.92 KiB) Viewed 8955 times
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests