Westfield SEIW -19

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW

Post by Nillet »

En problemlösning i detalj, hur vet jag var hålet till växelspaken skall borras?
Steg 1 - Rama in hålet med tejp och se till att det är fritt i alla växellägen.
Image
Steg 2 - Markera läget på tejpen, lyft ena sidan och skruva av växelspaken.
Image
Steg 3 - Montera plåten.
Image
Steg 4 - Vik tejpen runt plåten och tejpa fast. montera av plåten.
Image
Steg 5 - Markera ut centrum i "tejphålet".
Image
Steg 6 - Borra hålet.
Image
Steg 7 - Montera växelspak och plåt.
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW

Post by Nillet »

Monterade bränsleslangar mellan filter och fuel-rail samt fuel-rail och tryckregulator.
Image
Image
Monterade bränsleslang mellan tank och pump samt drog el till pump.
Image
Image
En överbliven kabel och långa kablar fästes upp bak (kontakten fäster jag senare med en annan kabel som är för lång).
Image
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 717
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv

Re: Westfield SEIW -17

Post by Larsson »

Bra jobbat, ser kanonfint ut!!
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Marcos GT 3-Litre -71
Lotus Elan +2 -73
Lotus Elan S2 -95
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -17

Post by Nillet »

Modifierade oljestickan som inte passar med insuget. Kapade av en bit rör och ersatte med slang. Kapade även av nedre fästet och byggde två nya fästen. Hoppas att det blev hyffsat rätt med oljenivån. Vrid på huvudet för första bilden...
Image
Image
Klistrade på en gummilist för de löstagbara plåtarna på kardantunneln.
Image
Använde samma gummilist till "vindrutan".
Image
Det var ingen bra konstruktion på "vindrutan", mer om detta när nästa list kommer och det skall monteras ihop...
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -17

Post by Nillet »

Jag har haft 2 besök denna vecka för att koppla el, det börjar bli ihopkopplat...
Image
Jag har kopplat gnistskyddet till huvudströmbrytaren och dragit vajern.
Image
Eftersom jag fick fräsa stora hål för "vindrutan" fick det bli stora brickor...
Image
Beställde en jättebra list att täcka med (svart) men såg att de hade även bra lister som var gula. Det blev billigare att köpa 5 m så jag har över... Det är inte riktigt samma gula färg men det fick bli den gula ändå...
Image
Sakta men säkert skall karossen på men blev tipsad om att passa in buren först.
Image
Kunde inte hålla mig och lade på lite karossdelar, ser ljuset i tunneln nu...
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Oneyet
Användare
Posts: 19
Joined: Sun 07 Nov, 2010 21:26
Location: Huskvarna

Re: Westfield SEIW -17

Post by Oneyet »

Riktigt grymt imponerad Nillet!
Och du som hela tiden hävdat att du inte är bra på att meka!!  :hyper:  :race: :luxhello:
Fredrik Liljenberg Huskvarna
FD: Mandarinfärgad Speedster
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -17

Post by Nillet »

Oneyet wrote:Riktigt grymt imponerad Nillet!
Och du som hela tiden hävdat att du inte är bra på att meka!!  :hyper:  :race: :luxhello:
Är inte bra på det men det verkar bli en bil ändå. :bold:
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm

Re: Westfield SEIW -17

Post by Graf Orlok »

Ja, väldigt inspirerande!
Följer med spänning!
:steer:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -17

Post by Nillet »

Har passat in buren vilket innebar justering av 2 hål, borra 4 hål och montera av tanken igen.
Fick hjälp av syrrans pågar at lyfta av buren och få bilen på hjulen igen.
Passade på att spänna de sista bultarna i hjulupphängningen, rullade ut bilen och städade garaget.
Pågarna passade på att torrköra bilen i solskenet och sedan hann vi inte få på karossen.
Torrkörning
Torrkörning
torrkora.jpg (76.29 KiB) Viewed 22625 times
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -17

Post by Nillet »

Motorrummet kanske blir kallare med bandage, jag var inget vidare bra på att bandagera...
Image
Gjorde en mall för grenröret så jag kan se var jag skall ta hål i karossen.
Image
Sedan hjälpte syrrans pågar mig att få på karossen.
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö

Re: Westfield SEIW -17

Post by Göran »

Det närmar sig  :up:
Svenskt Sportvagnsmeeting???
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Jocke_D
Stamgäst
Posts: 30
Joined: Thu 10 Dec, 2015 08:41

Re: Westfield SEIW -17

Post by Jocke_D »

Du siktar mot ett tryggt och förutsägbart beteende med den kombon av däck fram/bak? :lol: :steer:
Speedster - kompressor mm
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -17

Post by Nillet »

Jocke_D wrote:Du siktar mot ett tryggt och förutsägbart beteende med den kombon av däck fram/bak? :lol: :steer:
15" plåtfälgar med vinterdäck från Fiesta:n, vi har lite problem med att de riktiga fälgarna slår i ok:en fram, utredning pågår...
Har funderingar på att använda plåtfälgarna med antingen gatdäck eller med regndäck, kräver space:rs så jag får se.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -17

Post by Nillet »

Denna veckan har det hänt mycket i garaget, dock inte på bilen...
Uppdaterad belysning (varför inte förrän nu?) både i garage och verkstad, samt en ny isolerad garageport.
Image
Karossen är på men det är en del jobb med att justera in den och bulten för bakre huvlåset hamnar oåtkomligt så det måste på innan fastsättning.
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -17

Post by Nillet »

SSM har tagit en del tid denna vecka så inte mycket gjort.
De fina plåtarna som skulle täcka hålet in i "sidepods:en" skulle man nog ha väntat med, det var lite knöligt att kapa (i mitt fall bocka) till dem när karossen var på... Vänd på huvudet, datorn vill inte visa dem på högkant...
Image
Image
Det vill inte riktigt gå ihop men jag tror jag får till det med hjälp av spännband.
Image
Utlösarwire:n till huvudströmbrytaren och några sent tillkomna elkablar går nu ovanpå kardantunnelen, fick ta hål för det.
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Post Reply