Önskar tips vid import

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
User avatar
Pejons
Stamgäst
Posts: 70
Joined: Mon 15 Jul, 2013 14:16
Location: Lerum, V:a Götaland
Contact:

Önskar tips vid import

Post by Pejons »

Tips vid bilimport.
Kan vi hjälpas åt att skapa en tråd i detta?

I vilket land är bäst att handla Lotus i, enklast, billigast?
Vilka regler bör man tänka på och hur går man tillväga?
Hur kollar man upp den före köpet?
Försäkring under hemtransport, regskylt, införselpapperbesiktning, ursprungsintyg?
Är bilarna i olika utförande i olika länder?
Kör tyskarna sönder motorn, har engelsmännen bilen året runt?
Mvh / Peter
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Önskar tips vid import

Post by Göran »

Jag köpte min Evora i Tyskland hos en Lotushandlare i Leipzig. Kort sammanfattning är att det inte är svårt alls, även om beskrivningen nedan är lång :)
- Började med att leta på internet och fann bilen med rätt spec. och rimligt pris på http://www.mobile.de Jag sökte brett i Europa, men tror att Tyskland är rätt bra med många seriösa Lotushandlare, med ett brett utbud och framförallt med vänsterstyrda bilar.
- Ringde handlaren och fick mer info om bilen samt förhandlade priset. Det är viktigt, för på plats är du i en väldigt dålig förhandlingsposition.
- Jag bestämde mig för att flyga ned och titta på och provköra bilen på plats (samt vara beredd på att i värsta fall säga "nej").
- Bilen uppfyllde allt jag ville ha så jag förhandlade pris (igen), men nu med "begränsat" resultat. Däremot kom vi överens om vad som skulle fixas på bilen innan leverans.
- Jag bad också handlaren fixa exportskyltar mm som behövs för att exportera bilen ur Tyskland. Handlar man från privatperson gissar jag att man kan få göra det själv, vilket jag inte har någon erfarenhet av.
- Betalade handpenning innan jag åkte hem.
- Jag åkte alltså ned en andra gång för att hämta bilen, vilket mest berodde på att jag ville att snön skulle hinna försvinna från vägarna här hemma :)
- Innan man hämtar bilen tecknar man en importförsäkring hos sitt svenska försäkringsbolag.
- När man sedan hämtar bilen så är det viktigt att noga gå igenom bilen (din sista chans eftersom det är knöligt att åka tillbaka och reklamera). Har bilen fabriksgaranti kvar (vilket min hade) är det en stor fördel eftersom garantiärenden då kan utföras av en svensk Lotushandlare.
- Förutom kvitton och normala fordonsbeskrivningar är det viktigt att man får de tyska registreringshandlingarna samt ett ursprungsdokument ("EC Certificate of Conformity")
- Sedan är det bara att köra hem bilen.
- Väl hemma så finns det en bra beskrivning på Transportstyrelsens hemsida vad man behöver göra, men i korthet är det:
STEG 1 ansök om ursprungskontroll (då tyska reg.handlingar och ursprungsdok. ska bifogas i original(!))
STEG 2 när ursprungskontrollen är godkänd, beställa tid för registreringsbesiktning och identitetskontroll
STEG 3 fordonet tilldelas ett registreringsnummer och skyltar kommer med posten
STEG 4 kontrollbesikta fordonet
STEG 5 ställ på fordonet
Klart!! :)

OBS Även om jag inte tror det, så kan jag ha glömt något, som jag inte vill hållas ansvarig för. :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Freddy
Forumberoende
Posts: 119
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Önskar tips vid import

Post by Freddy »

Det ser ut som Göran har gjort en bra sammanfattning. Processen tar lite tid men det är ganska enkelt. Jag importerade en bil från Belgien (säljaren pratade som tur var mycket bra engelska) under sommaren och principen är likadan som från Tyskland. Nu valde jag att ta hjälp med vissa delar av en importör eftersom jag inte hade möjlighet att ta semester några dagar för att köra hem bil själv. Bilen fick då åka biltransport och levererades hem till mig.

Det viktigaste tror jag ändå är att hitta "rätt" bil dvs en bil tror på och där man får en bra känsla när man är i kontakt med säljaren. Import från ett annat land EU ska inte var något problem. Ska du köra hem bilen själv så kan det vara lite krångligt i vissa länder med exportskyltar, Tyskland är nog enklast i det fallet. I Belgien tex så måste dessa fixas i Bryssel.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Pejons
Stamgäst
Posts: 70
Joined: Mon 15 Jul, 2013 14:16
Location: Lerum, V:a Götaland
Contact:

Re: Önskar tips vid import

Post by Pejons »

Fredrik, bor du i Gråbo?
Då måste vi ses!
Mvh / Peter
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
Freddy
Forumberoende
Posts: 119
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Önskar tips vid import

Post by Freddy »

Strax utanför om man ska vara petig. Visst kan vi träffas, hör av dig så får vi lösa detta.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Önskar tips vid import

Post by Stefan_A »

Freddy wrote:Strax utanför om man ska vara petig. Visst kan vi träffas, hör av dig så får vi lösa detta.
Konceptet med "Lotus-lördag" kanske sprider sig till Västkusten under 2018? Stockholmsregionen har visat vägen under 2017 med flera lokala evenemang. Nu är det upp till övriga regioner att visa att de kan lika bra eller bättre. Det blir inte roligare än vad vi gör det till.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Önskar tips vid import

Post by oodsell »

Utmaningen antagen. Men det blir nog inte förrän till våren......
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Freddy
Forumberoende
Posts: 119
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Önskar tips vid import

Post by Freddy »

Varför diskriminera de andra dagarna i veckan? Jag brukar säga att det är en "Lotus-dag" varje gång jag använder min :steer:
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests