Lotus Excel (KÖPT, dock blev det en Alfa :))

Vill du köpa en Lotus? Du kanske efterlyser bildelar? Lägg då in en annons här.
Post Reply
Olers
Användare
Posts: 3
Joined: Sun 24 Feb, 2019 19:45
Location: Trollhättan
Contact:

Lotus Excel (KÖPT, dock blev det en Alfa :))

Post by Olers »

Hej,

Önskar köpa en Excel i så bra skick som möjligt. Gärna HC-modell, men alla utföranden av intresse. Tips mottages gärna!

Mvh;
Johan Olers
Last edited by Olers on Mon 10 Jun, 2019 19:08, edited 1 time in total.
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lotus Excel

Post by silke »

Hej Johan,

Skoj att du hittat hit, klart du skall ha en Excel! :-D

Har många glada och roliga minnen från turerna i din Saab 95 som fick utstå många prövningar. :steer: extra skoj med den tredje sätesraden där man med fördel kunde gestikulera till bilarna bakom! :-D :shock:

Om jag inte minns fel (?) så fick du även låna en Corvette C3 inför studenten som vi testade på och i närheten av Bastiongatan. :-D  :race: :steer:

Har tyvärr ingen Excel att sälja men hoppas att du snart lyckas få fatt på en fin bil!
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Lotus Excel

Post by STELL »

Hejsan!
Kul att du letar efter en Excel.
Av de bilar som finns i Sverige så är endast få som ä av HC modellen, eftersom den aldrig togs in av avgasskäl.
Däremot finns några bilar med HC. Av de svensksålda är 2 (Mig veterligen) konverterade till HC. Övriga HC är importbilar.
De svensksålda bilarna är alltid fullutrustade med allt som fanns på tillvalslistan. Den enda option som inte fanns var automatlåda (De så kallade SA) , pga att den endast såldes med HC motorn

Lättast att hitta en vettig bil är nog i Benelux länderna och Tyskland . Bilarna i GB är ofta vardagsbilar och i skick därefter.
På lotusexcel.net och även på ansiksboken finns sidor, men tänk på att som på många andra internet sidor fins många som tycker utan att veta.

Patrik Nilsson och delvis jag , är nog de som har mest koll på de bilar som finns i landet

Jag hoppas du finner det du söker, för både jag och Patrik anser det vara något av den mest undervärderade Lotusbilen, Men den har börjat stiga ganska fort i värde de senaste åren
Jag har ägt min bil sedan 17 år och kommer nog aldrig att sälja den
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Olers
Användare
Posts: 3
Joined: Sun 24 Feb, 2019 19:45
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Lotus Excel

Post by Olers »

silke wrote: Fri 05 Apr, 2019 17:45 Tjena Daniel,

Kul att höra av dig, det var länge sedan - drygt 15 år :-) Du tycks ha bytt efternamn, så jag fick fundera en stund innan poletten trillade ner.
Ja, Saaben var en grym bil med plats för många! Det var så det började, nu efter BMW, Triumph, Fiat, Lancia mm så letar jag Lotus. Och ja ; du minns rätt, det kördes en risig Corvette C3 dagarna runt studenten.

Hoppas läget är bra och hör av dig om du har vägarna förbi längs älven mellan Gbg och Trollis.



Hej Johan,

Skoj att du hittat hit, klart du skall ha en Excel! :-D

Har många glada och roliga minnen från turerna i din Saab 95 som fick utstå många prövningar. :steer: extra skoj med den tredje sätesraden där man med fördel kunde gestikulera till bilarna bakom! :-D :shock:

Om jag inte minns fel (?) så fick du även låna en Corvette C3 inför studenten som vi testade på och i närheten av Bastiongatan. :-D  :race: :steer:

Har tyvärr ingen Excel att sälja men hoppas att du snart lyckas få fatt på en fin bil!
Olers
Användare
Posts: 3
Joined: Sun 24 Feb, 2019 19:45
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Lotus Excel

Post by Olers »

STELL wrote: Sat 06 Apr, 2019 19:22
Hej Stellan,

Tack för denna värdefulla info. Den stämmer bra överens med vad jag själv har läst mig till, men även lite ny fakta som är toppen att veta. Har importerat flera av de fordon som jag tidigare ägt, så denna gång vore det skönt att hitta något på hemmaplan. Men är inte främmande för att resa om det krävs. Lancia Fulvia coupe har precis avyttrats till förmån för något med fyra säten. Alfa Romeo 75 twin spark är andra alternativet på min lista (svor jag i kyrkan nu? :-))

Ha det gott och trevlig kväll!


Hejsan!
Kul att du letar efter en Excel.
Av de bilar som finns i Sverige så är endast få som ä av HC modellen, eftersom den aldrig togs in av avgasskäl.
Däremot finns några bilar med HC. Av de svensksålda är 2 (Mig veterligen) konverterade till HC. Övriga HC är importbilar.
De svensksålda bilarna är alltid fullutrustade med allt som fanns på tillvalslistan. Den enda option som inte fanns var automatlåda (De så kallade SA) , pga att den endast såldes med HC motorn

Lättast att hitta en vettig bil är nog i Benelux länderna och Tyskland . Bilarna i GB är ofta vardagsbilar och i skick därefter.
På lotusexcel.net och även på ansiksboken finns sidor, men tänk på att som på många andra internet sidor fins många som tycker utan att veta.

Patrik Nilsson och delvis jag , är nog de som har mest koll på de bilar som finns i landet

Jag hoppas du finner det du söker, för både jag och Patrik anser det vara något av den mest undervärderade Lotusbilen, Men den har börjat stiga ganska fort i värde de senaste åren
Jag har ägt min bil sedan 17 år och kommer nog aldrig att sälja den
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Lotus Excel

Post by STELL »

STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lotus Excel

Post by silke »

Olers wrote: Sat 06 Apr, 2019 19:36 Tjena Daniel,

Kul att höra av dig, det var länge sedan - drygt 15 år :-) Du tycks ha bytt efternamn, så jag fick fundera en stund innan poletten trillade ner.
Ja, Saaben var en grym bil med plats för många! Det var så det började, nu efter BMW, Triumph, Fiat, Lancia mm så letar jag Lotus. Och ja ; du minns rätt, det kördes en risig Corvette C3 dagarna runt studenten.

Hoppas läget är bra och hör av dig om du har vägarna förbi längs älven mellan Gbg och Trollis.
Tjena Johan,

Jajamen, efternamnet byttes för cirka fem år sen, tänkte att det skulle bli för lätt att bara säga det direkt. Bättre att låta dig fundera en stund! :-D Jajamen, har jag vägarna längs med älven så hör jag av mig, många fina Lotusvägar i dom krokarna så inte omöjligt att man tar sig förbi i sommar! :steer:

Tror förresten inte att du svär i kyrkan när du säger att alternativet till en Excel är en Alfa 75, tror att det finns en del Alfisti och många med en förkärlek för även andra italienska bilar här i klubben. Har själv inte haft någon Alfa 75, det närmsta jag kommit är en Alfa 146ti. :-D
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests