Catch Can

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Catch Can

Post by Göran »

Jag läste på Stefans biltråd att han funderar på att installera catch cans i sin Evora.
Jag ställer frågorna här eftersom jag inte vill ”förstöra” Stefans biltråd.

Jag förstår fördelarna, men vilka nackdelar finns?
Hur ofta måste man kolla oljenivån?
Vad händer om behållarna blir fulla?
Andra nackdelar?

Att svaren beror på status på motorn och körsätt är klart men jag skulle vilja veta om någon vet hur det är i ”genomsnitt” och hur det kan variera? Har någon dessutom erfarenhet från en Evora, så är det ännu bättre.😊

Beroende på svaren kan jag vara intresserad av att dela på frakten (Stefan)😉
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Catch Can

Post by Nillet »

All information finns på internet. :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=PWz6vCnJ4CA
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Catch Can

Post by Göran »

Nillet wrote: Tue 02 Apr, 2019 09:32 All information finns på internet. :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=PWz6vCnJ4CA
Förvisso :lol:
Teorin har jag koll på.
Men videon svarar inte på mina funderingar.
Hur mycket olja får tanken i sig (normalt), dvs hur ofta behöver man kolla resp. tömma och hur mycket extra meck blir det. Och vad händer om man glömmer när tanken är full. Får motorn en Kallsup med olja då?? :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Catch Can

Post by Nillet »

Göran wrote: Tue 02 Apr, 2019 10:48
Nillet wrote: Tue 02 Apr, 2019 09:32 All information finns på internet. :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=PWz6vCnJ4CA
Förvisso :lol:
Teorin har jag koll på.
Men videon svarar inte på mina funderingar.
Hur mycket olja får tanken i sig (normalt), dvs hur ofta behöver man kolla resp. tömma och hur mycket extra meck blir det. Och vad händer om man glömmer när tanken är full. Får motorn en Kallsup med olja då?? :)
Stefan_A kanske kan lägga upp en bild på hur mycket olja det kommer (med hans körstil)?
Hur ofta man behöver tömma beror på hur stor tank du köper och körstil men gissningsvis kan man passa på att tömma samtidigt med oljebyte.
Om det blir fullt kommer den att spotta ut oljan i insuget (som det är utan catch-tank).

Min Westfield gick på 4 bandagar förra året och det syns inget i nivåglaset (har ett sådant).
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Catch Can

Post by Göran »

Är det normalt inte oftare än vid oljebyte (en gång per år) så är det ju inget att bry sig om.
Det får nog bli en så'n..... eller rättare två.
 :beer:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
filiphag
Användare
Posts: 24
Joined: Wed 31 May, 2017 09:47
Location: Skurup
Contact:

Re: Catch Can

Post by filiphag »

Är det mer intressant för överladdade motorer än NA@
Visserligen borde Nillet's inlägg om att han har Catchcan på Westfielden svara på den frågan
Filip
Lotus Elise S 2008
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Catch Can

Post by Stefan_A »

Jag skall ställa lite frågor till Kenth när jag hämtar ut bilen nästa vecka.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Catch Can

Post by A_Möller »

För att få en bra genomgång av konceptet med catch tank så skulle jag rekommendera den här artikeln: http://www.radiumauto.com/Blog/Post/Catch-Cans-101-102

Och för att återgå till ursprungsfrågan om det finns några nackdelar, så kan jag inte se några andra nackdelar än vikt och utrymme - så länge prylarna är monterade som de ska.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Catch Can

Post by Göran »

A_Möller wrote: Thu 04 Apr, 2019 07:28 För att få en bra genomgång av konceptet med catch tank så skulle jag rekommendera den här artikeln: http://www.radiumauto.com/Blog/Post/Catch-Cans-101-102

Och för att återgå till ursprungsfrågan om det finns några nackdelar, så kan jag inte se några andra nackdelar än vikt och utrymme - så länge prylarna är monterade som de ska.
Jag har läst den artikeln också :)
Min fråga är mera om det egentligen ”behövs” på en motor i god kondition (typ Evora)
Eller är det ”over-kill” och bara en ”pryl” för att verka ”racigt”??
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Mange249
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Sun 11 Jun, 2017 11:41
Location: Stockholm
Contact:

Re: Catch Can

Post by Mange249 »

Är det direktinsprutning på Evoran?
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Catch Can

Post by A_Möller »

Nej, det är portinsprutning
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Mange249
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Sun 11 Jun, 2017 11:41
Location: Stockholm
Contact:

Re: Catch Can

Post by Mange249 »

Det är framför allt på DI som det är kritiskt om du frågar mig. Där blir ventilerna nedsotade av oljan från vevhusventilationen. Det leder till försämrad prestanda i bästa fall och i de värre motorras när ventilen skär i styrningen och fastnar/går av.

Det är tyvärr en sjuka som nästan alla fabrikat drabbas av. Lexus har dock iaf på vissa modeller kallstartsspridare monterad på klassiskt vis och den motverkar då detta på samma sätt som sker i vanliga insprutningsmotorer.

Var kommer vevhusventilationen tillbaka på Evoran, före eller efter spjällhuset? Det är såklart bara i det ena av de 2 fallen som catchtanken skulle göra nytta:)
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
Runeb
Användare
Posts: 24
Joined: Sun 31 Aug, 2014 20:56
Location: Östersund
Contact:

Re: Catch Can

Post by Runeb »

Hej

Är själv stor anhängare till Catch cans.. :luxhello: har i många år haft detta på min kompressormatade V8 amerikanare.
Blir en del olja som fångas upp och därigenom skonar spjällhus, ventiler samt "tomgångsmotorer". På denna V8 modell är det många som har haft problem med avlagringar i spjällhus- med orolig gång som följd.. nedmontering och rengöring är mycket vanligt och innebär en hel del stök.
Har aldrig haft dessa problem på min. Förra sommaren monterades CC även på min Evora.. Rekommenderar verkligen detta.
På Evoran blir mängden olja betydligt mindre p.g.a mindre motorvolym men är klart noterbar. Rekommenderar att köpa CC för USA bilar- oftast hög kvalitet och rejäl rymd (gärna också med genomskinlig behållare). Till Evoran köptes utrustning från England- fungerar men upplevs som mindre effektiv. Tycker att denna investering på 5-700:- är väldigt vettig att göra
Bengt
Lotus Evora 400-16 (tidigare Europa S-07)
Shelby Gt 500-07
Mini Clubman S All 4 bruksbil
Serviceman till Frus Jeep Wrangler :-D
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Catch Can

Post by Göran »

Runeb wrote: Mon 08 Apr, 2019 22:14 Hej

Är själv stor anhängare till Catch cans.. :luxhello: har i många år haft detta på min kompressormatade V8 amerikanare.
Blir en del olja som fångas upp och därigenom skonar spjällhus, ventiler samt "tomgångsmotorer". På denna V8 modell är det många som har haft problem med avlagringar i spjällhus- med orolig gång som följd.. nedmontering och rengöring är mycket vanligt och innebär en hel del stök.
Har aldrig haft dessa problem på min. Förra sommaren monterades CC även på min Evora.. Rekommenderar verkligen detta.
På Evoran blir mängden olja betydligt mindre p.g.a mindre motorvolym men är klart noterbar. Rekommenderar att köpa CC för USA bilar- oftast hög kvalitet och rejäl rymd (gärna också med genomskinlig behållare). Till Evoran köptes utrustning från England- fungerar men upplevs som mindre effektiv. Tycker att denna investering på 5-700:- är väldigt vettig att göra
Vad köpte du? Var/hur monterade du den? Har du bilder? :-D
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Runeb
Användare
Posts: 24
Joined: Sun 31 Aug, 2014 20:56
Location: Östersund
Contact:

Re: Catch Can

Post by Runeb »

Hej

jag har monterat 2 JLT oil separators på min Shelby. Upplever att de är effektivare än den (1 st)jag monterat på Evoran.
Väldigt enkel montering- kopplas in på slang mellan vevhusventilation samt insugssida-viktigt dock att hålla koll på flödesriktning samt anslutningsdimensioner. Beroende på storlek kan man ibland behöva göra förlängning på slangar och montera separator på sidan motorrum.
JLT används mycket på USA bilar hittar dock inte min glasmodell på nätet nu. En annan modell som jag vet fungerar bra är mishimoto alumuniummodeller finns en större/ mindre /kompakt modell- de har en utanpåliggande nivåslang på flera modeller som visar oljemängd.Den större är dock utesluten itp utrymme i Evoran..kolla storlek innan köp..Du har inget behov av en på 1/2 liter..

Evoran har denna monterad (glasmodel)l :
oilcatchtank.com

Rekommenderar en genomskinlig modell eller en med nivåslang-enkelt att se när det är dags att tömma...en gång per 300 mil för JLT och dessa är små..
Skall fota när jag kommer hem till helgen-arbetar borta under veckorna.
Bengt
Lotus Evora 400-16 (tidigare Europa S-07)
Shelby Gt 500-07
Mini Clubman S All 4 bruksbil
Serviceman till Frus Jeep Wrangler :-D
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 9 guests