Lotus Europa S2 -68

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Europa S2 -68

Post by lahi »

På plats i maskinhallen.
IMG_20191004_205139-912x684.jpg



Redo för Dakar-rallyt!
IMG_20191008_220049-912x684.jpg



Plopp! Karossen av.
IMG_20191010_205404-912x684.jpg
Last edited by lahi on Fri 01 Nov, 2019 10:11, edited 1 time in total.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Europa S2 -68

Post by lahi »

Chassi. Bra skick och ingen gravrost. Bara på ytan.
IMG_20191009_212704-912x684.jpg
IMG_20191009_212638-684x912.jpg
IMG_20191009_212708-912x684.jpg
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Europa S2 -68

Post by lahi »

Här finns att göra.
IMG_20191009_212718-912x684.jpg

Fick finbesök också för inspektion av mina projekt  :beer:
IMG_20191010_200222-912x684.jpg
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Europa S2 -68

Post by lahi »

Nu ska alltihop isär. Demontering påbörjad. I en alldeles för mörk och oinredd maskinhall. Inredningen ska upp och belysning ska upp men jag kände att jag behövde skruva lite också så jag fick prioritera lite.

IMG_20191018_223439-912x684.jpg
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Europa S2 -68

Post by oodsell »

Det ser ju riktigt lovande ut Lars. Bra att du dokumenterar med många bilder, för detta får väl bli minst en artikel i klubbtidningen..... :-D
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Jakke
Stamgäst
Posts: 63
Joined: Tue 13 May, 2008 15:50
Location: Värnamo
Contact:

Re: Lotus Europa S2 -68

Post by Jakke »

Kul att du är så flitig med att ladda upp bilder så vi kan följa renoveringen!
Lotus "Else" Europa S2 69 5 stages
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Europa S2 -68

Post by lahi »

oodsell wrote: Tue 05 Nov, 2019 13:18 Det ser ju riktigt lovande ut Lars. Bra att du dokumenterar med många bilder, för detta får väl bli minst en artikel i klubbtidningen..... :-D
Ja, jag får nog skriva ihop något när jag kommit lite längre och har något vettigt att visa. Dvs inte rostiga bitar utan något snyggare :lol:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Lotus Europa S2 -68

Post by A_Möller »

Jag har inte följt tråden innan, men jag gillar verkligen konceptet med att ha en originalbil och en tokvild projektbil. En högvarvig turbomaskin som knappt väger någonting låter ju som alla rätt. Vis av erfarenhet säger jag bara; fastna inte i verkstadsbyggarträsket
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Europa S2 -68

Post by lahi »

A_Möller wrote: Sun 24 Nov, 2019 22:44 Jag har inte följt tråden innan, men jag gillar verkligen konceptet med att ha en originalbil och en tokvild projektbil. En högvarvig turbomaskin som knappt väger någonting låter ju som alla rätt. Vis av erfarenhet säger jag bara; fastna inte i verkstadsbyggarträsket
Ja, den röda har alla möjligheter att bli helt original och eftersom de flesta Europa man ser är ombyggda på något sätt så tänkte jag att min kan få bli helt original. Jag har allt till den förutom mattorna men de finns att köpa.

Den andra däremot, den blir inte alls original och visst låter det kul med en överladdad mc-motor!

Min tanke där är en Suzuki GSXR1100 motor eftersom jag kan den motorn utan och innan och har byggt några stycken sådana motorer med turbo. Man plockar lätt ut 300 hk ur en sån och ännu mer om man anstränger sig lite.

Här är min motorcykel i bänken och där gav den 311 hk på hjulet (ca 350 hk på veven) vid 1,3 bar. Jag laddade senare 2,3 bar men det är kanske lite overkill i en Europa. Bortse från bluddret i början men jag hade inte riktigt fått rätt på nålhöjder och pitotröret för trycksättning av flottörhusen vid denna bromsningen.
https://www.youtube.com/watch?v=U0lqk56fSAw

Varvar 10500 och jag körde med quickshifter så det var bara att dra i växlarna. Inte släppa gasen eller koppla. Bara dra. Det systemet kan jag ha i Europan också då och det hade ju varit kul  :banana:

Jag kan regga bilen som ombyggt fordon med denna motorn eftersom den original ger 130 hk. Sen blir den besiktningsbefriad och då kan allt hända. Bättre bromsar behövde jag men den kan fortfarande gå som en Europa -67 med utbytt motor, så jag slipper alltså regga den som amatörbyggt med allt vad det innebär. Trots att jag behöver bygga en hjälpram bak för att hänga upp både övre och undre bärarmar och för att hålla en diff på plats. Kan inte köra med original låda. I den är undre bärarmar fästa och drivaxlarna fungerar som övre bärarmar (de är låsta med sprint).
Så min tanke är då en egen subframe och bärarmar och en Sierra diff där en fläns som sitter på utgående axel ur motorn fästs. Motorcykelmotorns växellåda är ju redan där  :up: Så precis som ett Super Seven bygge med mc-motor, fast utan kardanen.

Så laddar jag lite lätt och tar ut runt 300 hk så kan den nog pinna på rätt bra ändå. En komplett sådan bil med inredning och allt väger runt 610 kg om jag minns rätt och jag kan kanske skala av en del kilon också. Så effekt/vikt som en Veyron  :bigl:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Europa S2 -68

Post by lahi »

Glömt uppdatera på ett tag men motorn är ur.
Chassit är hos blästraren och den ska vara färdigblästrad nu på fredag så då ska jag åka och titta på den så det inte finns några sprickor. Är den utan sprickor (det finns inga svetsjobb på den i övrigt) så pulverlackar han chassi och radiusarmarna. Spännande  :hyper:

Har även börjat glasblästra framvagnsdetaljer men det går långsamt framåt. Dels på grund av att jag har massor att göra med barn, hus och djur men även för att glasblästern inte står hemma. Men det finns lösning på det  :up:

Dragit ur de gamla bussningarna ur bärarmarna också. Bra med mutterpicka  :up:

Belysning är också på plats. 4 st 100w LED-strålkastare och jag har beställt 2 st till.
Attachments
4.jpg
5.jpg
5.jpg (208.86 KiB) Viewed 17349 times
2.jpg
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Europa S2 -68

Post by lahi »

Mer bilder
Attachments
IMG_20200123_205910-1459x1094.jpg
IMG_20200123_205910-1459x1094.jpg (185.96 KiB) Viewed 17349 times
IMG_20200211_114659-1459x1094.jpg
IMG_20200211_114659-1459x1094.jpg (103.8 KiB) Viewed 17349 times
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Europa S2 -68

Post by lahi »

Mer har hänt.
Chassit är tillbaka från blästring och pulverlack.

Mer är blästrat. Blästrade grejor (allt utom aluminiumbitarna) har fått på sig rostskyddsprimer och när allt är blästrat och klart så blir det 2k lack på.
IMG_20200302_163019_copy_912x684.jpg
IMG_20200302_162955_copy_912x684.jpg
IMG_20200302_163059_copy_912x684.jpg
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Europa S2 -68

Post by lahi »

Meeeeer. Översta bilden ses före och efter :lol:
Attachments
IMG_20200219_164151-912x684m.jpg
IMG_20200219_164151-912x684m.jpg (213.37 KiB) Viewed 17116 times
IMG_20200219_211247-912x684.jpg
IMG_20200221_165730-912x684.jpg
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Europa S2 -68

Post by lahi »

Ännu mer
Attachments
IMG_20200221_165853mm.jpg
IMG_20200221_165853mm.jpg (253.87 KiB) Viewed 17116 times
IMG_20200304_222251_copy_912x684.jpg
IMG_20200304_222203_copy_912x684.jpg
IMG_20200304_222203_copy_912x684.jpg (85.6 KiB) Viewed 17116 times
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Europa S2 -68

Post by lahi »

Rengjorde och tvättade växellåda och motor enormt mycket men hur jag än gjorde så blev ytan matt och trist och flammig. För att underlätta rengöring och för att få det snyggt så valde jag att frångå originallooken något på just motor och låda genom att lägga på primer och motorfärg på dessa. Enormt snyggt tycker jag.
Attachments
IMG_20200312_203932_copy_1459x1945.jpg
IMG_20200312_203941_copy_1459x1945.jpg
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests