Jag har bytt skivor bak på min Evora och använde Loctite (blue) till bromsokens bultar. Det har jag gjort på andra bilar också och det har fungerat.
Men.... idag slog det mig att för att få loss bultar som fastnat för hårt med Loctite så kan man använda värme. Det borde ju innebära att Loctite inte är idealiskt för bromsok, för jag antar att dessa också blir ganska varma vid t.ex bankörning. Eller tänker jag fel?? Bevisligen så har det fungerat för mig tidigare, men tanken slog mig.........
Loctite
Loctite
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Loctite
Så sant så, men det brukar väl krävas ca 130 C för att lösa upp Loctiten och det ska mycket till för att komma upp i det i gängan. Skulle man göra det så är det ju inte så att all extra friktion försvinner.
Jag har också allltid använt gänglåsning typ Loctite till bromsoksbultarna och även på bilar med för klena bromsar då både skivor och belägg kastat in handduken så har gänglåsningen fungerat.
Jag har också allltid använt gänglåsning typ Loctite till bromsoksbultarna och även på bilar med för klena bromsar då både skivor och belägg kastat in handduken så har gänglåsningen fungerat.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Re: Loctite
Är detta praxis?
Har aldrig använt gänglåsning själv på okbultar eller stött på det när jag lossat ok.
Däremot saknades en bult på ett av mina bakok när jag köpte Elisen. Var ett klapprande ljud som uppkom efter att en verkstad bytt belägg åt förra ägaren. De tog då in bilen igen, men hittade inget fel. En bra verkstad hade 1 inte missat ena bulten och 2 sett att den saknades när de tog in backjobbet...
Har aldrig använt gänglåsning själv på okbultar eller stött på det när jag lossat ok.
Däremot saknades en bult på ett av mina bakok när jag köpte Elisen. Var ett klapprande ljud som uppkom efter att en verkstad bytt belägg åt förra ägaren. De tog då in bilen igen, men hittade inget fel. En bra verkstad hade 1 inte missat ena bulten och 2 sett att den saknades när de tog in backjobbet...
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
MINI Cooper S -10
Re: Loctite
I alla servicekit för flytande ok är glidbultarna preparerade med gänglåsning. Det är nog inte praxis för gängan som håller fast oket i spindelleden, el. dyl.
Men. Om man kör bana och/eller laborerar med olika skivor och belägg, framförallt slitsade skivor, då kan det bli vibrationer som kan få gängade förband att lossna. Tyvärr
Men. Om man kör bana och/eller laborerar med olika skivor och belägg, framförallt slitsade skivor, då kan det bli vibrationer som kan få gängade förband att lossna. Tyvärr
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Re: Loctite
Tack för förtydligandet!
Då är jag med. Jag tänkte bara på fästbultarna för själva oket, men nu när du säger det har jag nog sett preppade glidbultar.
Slås varje gång jag mekar med Elisen av hur smidigt allt är. Då syftar jag på konstruktionen som helhet och chassikomponenter. Kamremsbytet var däremot värre. När folk pratar om att nåt är trångt när de mekar, brukar få höra om hur ett rembyte med bakclamen på går till:)
Då är jag med. Jag tänkte bara på fästbultarna för själva oket, men nu när du säger det har jag nog sett preppade glidbultar.
Slås varje gång jag mekar med Elisen av hur smidigt allt är. Då syftar jag på konstruktionen som helhet och chassikomponenter. Kamremsbytet var däremot värre. När folk pratar om att nåt är trångt när de mekar, brukar få höra om hur ett rembyte med bakclamen på går till:)
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
MINI Cooper S -10
Re: Loctite
Jag använder alltid Loctite 243 på de skruvarna. Kanske i onödan, vad vet jag. Men för mig känns det bättre att ha det på säkerhetsrelaterade detaljer
Ja, det är hemskt trångt. Men sliter man ut innerskärm och hissar tillräckligt högt för att kunna sitta med överkroppen i hjulhuset så underlättar det. Tråkigt bara att det är så trångt till vevaxelbulten och att man måste hitta den i blindo underifrån om man inte kör ett gympapass och lägger sig under varenda gång man ska ha fatt i den...Mange249 wrote: ↑Thu 13 Feb, 2020 12:42 Tack för förtydligandet!
Då är jag med. Jag tänkte bara på fästbultarna för själva oket, men nu när du säger det har jag nog sett preppade glidbultar.
Slås varje gång jag mekar med Elisen av hur smidigt allt är. Då syftar jag på konstruktionen som helhet och chassikomponenter. Kamremsbytet var däremot värre. När folk pratar om att nåt är trångt när de mekar, brukar få höra om hur ett rembyte med bakclamen på går till:)
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Loctite
Servicemanualen till Lotus Evora föreskriver användning av gänglåsning på okens bultar.......
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Loctite
Kapade till hylsan till vevaxelbulten efter specen du gav mig och det fungerade prima:) Nu när jag gjort jobbet en gång känns det ändå relativt överkomligt. Inget smörjobb däremot, hehe.lahi wrote: ↑Thu 13 Feb, 2020 12:57 Jag använder alltid Loctite 243 på de skruvarna. Kanske i onödan, vad vet jag. Men för mig känns det bättre att ha det på säkerhetsrelaterade detaljer
Ja, det är hemskt trångt. Men sliter man ut innerskärm och hissar tillräckligt högt för att kunna sitta med överkroppen i hjulhuset så underlättar det. Tråkigt bara att det är så trångt till vevaxelbulten och att man måste hitta den i blindo underifrån om man inte kör ett gympapass och lägger sig under varenda gång man ska ha fatt i den...Mange249 wrote: ↑Thu 13 Feb, 2020 12:42 Tack för förtydligandet!
Då är jag med. Jag tänkte bara på fästbultarna för själva oket, men nu när du säger det har jag nog sett preppade glidbultar.
Slås varje gång jag mekar med Elisen av hur smidigt allt är. Då syftar jag på konstruktionen som helhet och chassikomponenter. Kamremsbytet var däremot värre. När folk pratar om att nåt är trångt när de mekar, brukar få höra om hur ett rembyte med bakclamen på går till:)
Bultarna sitter bra i nuläget(kände på alla när jag hittade den saknade bulten) men får nu efter råden i tråden kanske lägga dit lite Locktite 243. Det tar ju max 15min och flaskan står i skåpet bredvid bilen:)
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
MINI Cooper S -10
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests