Lotus Europa S2 -68
Re: Lotus Europa S2 -68
På plats i maskinhallen.
Redo för Dakar-rallyt!
Plopp! Karossen av.
Redo för Dakar-rallyt!
Plopp! Karossen av.
Last edited by lahi on Fri 01 Nov, 2019 10:11, edited 1 time in total.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
Chassi. Bra skick och ingen gravrost. Bara på ytan.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
Här finns att göra.
Fick finbesök också för inspektion av mina projekt
Fick finbesök också för inspektion av mina projekt
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
Nu ska alltihop isär. Demontering påbörjad. I en alldeles för mörk och oinredd maskinhall. Inredningen ska upp och belysning ska upp men jag kände att jag behövde skruva lite också så jag fick prioritera lite.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Lotus Europa S2 -68
Det ser ju riktigt lovande ut Lars. Bra att du dokumenterar med många bilder, för detta får väl bli minst en artikel i klubbtidningen.....
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Lotus Europa S2 -68
Kul att du är så flitig med att ladda upp bilder så vi kan följa renoveringen!
Lotus "Else" Europa S2 69 5 stages
Re: Lotus Europa S2 -68
Ja, jag får nog skriva ihop något när jag kommit lite längre och har något vettigt att visa. Dvs inte rostiga bitar utan något snyggare
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
Jag har inte följt tråden innan, men jag gillar verkligen konceptet med att ha en originalbil och en tokvild projektbil. En högvarvig turbomaskin som knappt väger någonting låter ju som alla rätt. Vis av erfarenhet säger jag bara; fastna inte i verkstadsbyggarträsket
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Re: Lotus Europa S2 -68
Ja, den röda har alla möjligheter att bli helt original och eftersom de flesta Europa man ser är ombyggda på något sätt så tänkte jag att min kan få bli helt original. Jag har allt till den förutom mattorna men de finns att köpa.A_Möller wrote: ↑Sun 24 Nov, 2019 22:44 Jag har inte följt tråden innan, men jag gillar verkligen konceptet med att ha en originalbil och en tokvild projektbil. En högvarvig turbomaskin som knappt väger någonting låter ju som alla rätt. Vis av erfarenhet säger jag bara; fastna inte i verkstadsbyggarträsket
Den andra däremot, den blir inte alls original och visst låter det kul med en överladdad mc-motor!
Min tanke där är en Suzuki GSXR1100 motor eftersom jag kan den motorn utan och innan och har byggt några stycken sådana motorer med turbo. Man plockar lätt ut 300 hk ur en sån och ännu mer om man anstränger sig lite.
Här är min motorcykel i bänken och där gav den 311 hk på hjulet (ca 350 hk på veven) vid 1,3 bar. Jag laddade senare 2,3 bar men det är kanske lite overkill i en Europa. Bortse från bluddret i början men jag hade inte riktigt fått rätt på nålhöjder och pitotröret för trycksättning av flottörhusen vid denna bromsningen.
https://www.youtube.com/watch?v=U0lqk56fSAw
Varvar 10500 och jag körde med quickshifter så det var bara att dra i växlarna. Inte släppa gasen eller koppla. Bara dra. Det systemet kan jag ha i Europan också då och det hade ju varit kul
Jag kan regga bilen som ombyggt fordon med denna motorn eftersom den original ger 130 hk. Sen blir den besiktningsbefriad och då kan allt hända. Bättre bromsar behövde jag men den kan fortfarande gå som en Europa -67 med utbytt motor, så jag slipper alltså regga den som amatörbyggt med allt vad det innebär. Trots att jag behöver bygga en hjälpram bak för att hänga upp både övre och undre bärarmar och för att hålla en diff på plats. Kan inte köra med original låda. I den är undre bärarmar fästa och drivaxlarna fungerar som övre bärarmar (de är låsta med sprint).
Så min tanke är då en egen subframe och bärarmar och en Sierra diff där en fläns som sitter på utgående axel ur motorn fästs. Motorcykelmotorns växellåda är ju redan där Så precis som ett Super Seven bygge med mc-motor, fast utan kardanen.
Så laddar jag lite lätt och tar ut runt 300 hk så kan den nog pinna på rätt bra ändå. En komplett sådan bil med inredning och allt väger runt 610 kg om jag minns rätt och jag kan kanske skala av en del kilon också. Så effekt/vikt som en Veyron
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
Glömt uppdatera på ett tag men motorn är ur.
Chassit är hos blästraren och den ska vara färdigblästrad nu på fredag så då ska jag åka och titta på den så det inte finns några sprickor. Är den utan sprickor (det finns inga svetsjobb på den i övrigt) så pulverlackar han chassi och radiusarmarna. Spännande
Har även börjat glasblästra framvagnsdetaljer men det går långsamt framåt. Dels på grund av att jag har massor att göra med barn, hus och djur men även för att glasblästern inte står hemma. Men det finns lösning på det
Dragit ur de gamla bussningarna ur bärarmarna också. Bra med mutterpicka
Belysning är också på plats. 4 st 100w LED-strålkastare och jag har beställt 2 st till.
Chassit är hos blästraren och den ska vara färdigblästrad nu på fredag så då ska jag åka och titta på den så det inte finns några sprickor. Är den utan sprickor (det finns inga svetsjobb på den i övrigt) så pulverlackar han chassi och radiusarmarna. Spännande
Har även börjat glasblästra framvagnsdetaljer men det går långsamt framåt. Dels på grund av att jag har massor att göra med barn, hus och djur men även för att glasblästern inte står hemma. Men det finns lösning på det
Dragit ur de gamla bussningarna ur bärarmarna också. Bra med mutterpicka
Belysning är också på plats. 4 st 100w LED-strålkastare och jag har beställt 2 st till.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
Mer bilder
- Attachments
-
- IMG_20200123_205910-1459x1094.jpg (185.96 KiB) Viewed 17523 times
-
- IMG_20200211_114659-1459x1094.jpg (103.8 KiB) Viewed 17523 times
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
Mer har hänt.
Chassit är tillbaka från blästring och pulverlack.
Mer är blästrat. Blästrade grejor (allt utom aluminiumbitarna) har fått på sig rostskyddsprimer och när allt är blästrat och klart så blir det 2k lack på.
Chassit är tillbaka från blästring och pulverlack.
Mer är blästrat. Blästrade grejor (allt utom aluminiumbitarna) har fått på sig rostskyddsprimer och när allt är blästrat och klart så blir det 2k lack på.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
Meeeeer. Översta bilden ses före och efter
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
Ännu mer
- Attachments
-
- IMG_20200221_165853mm.jpg (253.87 KiB) Viewed 17290 times
-
- IMG_20200304_222203_copy_912x684.jpg (85.6 KiB) Viewed 17290 times
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
Rengjorde och tvättade växellåda och motor enormt mycket men hur jag än gjorde så blev ytan matt och trist och flammig. För att underlätta rengöring och för att få det snyggt så valde jag att frångå originallooken något på just motor och låda genom att lägga på primer och motorfärg på dessa. Enormt snyggt tycker jag.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests