Lotus Elise 111s 1999

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by lahi »

Förresten, Micael. Du har väl mc-spjäll på din bil. Vet du hur långa trattar du har inne i luftburken? Och avståndet mellan topp och bakkant på luftburken? Funderar på om jag får på mc-spjäll med vettig längd på trattar utan att kapa hål i väggen mellan mottorrum och bagage...

Vet du hur rören mellan topp och spjäll ser ut? Är det från ett nerkapat originalplenum eller är det egenbyggt av byggaren?
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Hej,

Ja, jag har MC spjäll. Jag kommer inte ihåg hur långa trattarna var, jag har bara öppnat och kikat en gång.
Jag kan se om jag har en bild jag skan skicka. Jag vet att han som moddade motorn i min bil inte ville skära något
i karossen, utan behålla det "original" och att det var/är väldigt tight. Dvs långa insugsrör får inte plats, plenum boxen
skulle kunna husera längre trattar. Jag kommer inte ihåg vad byggherren sa, men jag tror det är ett moddat original insug.
spjällhus.JPG
spjällhus.JPG (79.2 KiB) Viewed 18032 times
elise7.JPG
elise7.JPG (146.85 KiB) Viewed 18032 times
elise11.jpg
elise11.jpg (187.3 KiB) Viewed 18032 times
-
Jag skall ta och mäta lite åt dig. Återkommer.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by lahi »

Tack för info! Det ser ut som en bit av original insug.
Tyvärr har jag för för mig att det är ännu mindre plats för trattar i S2 än det är i S1 om man inte vill kapa mellanväggen, och det vill jag inte. Men jag vill ändå ha rätt långa trattar för vridets skull.

Väldigt intressant läsning om det här http://www.emeraldm3d.com/articles/emr- ... th-intake/

Har kontakt med en herre som har massor med timmar i Emeralds bänk och han fick bäst kompromiss med två st 90 mm trattar och 2 st 150 mm trattar. Bra vrid i botten och mellan utan så värst mycket avkall på topp på en 220-hästars motor.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by Cat7even »

Curvedcintakes så får du upp längden. Har för mig att det finns ngnstans på nätet
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Hittade en bild på "innehållet" i min luftburk.
.
luftburk trattar elise.jpg
Det ser ut som original MC trattar och mycket mer får inte plats. Kurvade trattar skulle kanske fungera,
det finns några cm uppåt. Inte många, men ett par.

Optimerat eller inte, min motor bromsade 185hp hos TS motor med exakt denna konfiguration.
Den drar fint rakt genom hela registret. Jag har faktiskt inte ens funderat på finliret. :-D

//Micael
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Då var årets andra trackday avklarad. Gotland Ring, äntligen! Jag har velat åka dit sedan banan byggdes men inte kommit till skott
förrän nu. Vilken bana! Fast nu skall jag inte gå händelserna i förväg, jag tänkte ta den långa versionen.

Det är lite av ett projekt att köra på Gotland Ring, om man inte bor på ön det vill säga. Vi, jag och en kompis, valde att ta kvällsfärjan
från Nynäshamn till Visby. Avgång 20.10, framme klockan 23.30. Vi valde som flertalet andra i klubben att bo i Mavens stugby
drygt 4 mil norr om Visby och ca 10-15 min från banan. Vi delade stuga med Olle och Lars, mycket trevligt sällskap som
anlände stugbyn straxt före oss. Rätt ovanlig syn kan jag tro...
IMG_20190531_215923.png
IMG_20190531_215923.png (221.08 KiB) Viewed 17601 times
Fredag morgon, vaknade lite trött. Det blev trots allt rätt sent kvällen innan. Efter en snabb frukost satte vi kurs mot banan.
Känslan att rulla in på en "ny" bana är alltid lite pirrig. Full av förväntan och förhoppning. Det första som slår en är att det ligger
lite öde, precis intill ett kalkbrott. Det dammar rätt friskt och majestätiska vindkraftverk tronar från ovan.
IMG_20190531_150638.jpg
Efter en "genomgång före körning" av banans ägare Alec Arho Havrén. Bestämdes att vi i LCCS kör tillsammans och att
övriga trackday chaufförer fick dela pass, 20 min pass. Vi var alltså inte ensamma på banan, där var gott om Porschar, Lambos mm...
IMG_20190531_154059.jpg
Vi kom igång med själva körning vid 10 tiden och inledde med ett par "följa John" varv. Alec visade spår i en Tysk elbil och vi
andra jagade efter. Första intrycket av banan. Kuperat med många svåra kurvkombinationer på ett rätt långt varv.
Jag hade tidigare kikat på lite youtube filmer från Gotland Ring och de förmedlar inte hur kuperat det faktist är.
-
Varvet startar mitt på långrakan som har en inbromsning i nedförslut som leder in i en högersvång som mynnar ut över ett
krön som, blint, leder vänster. Full gas genom en S-kruva ned mot en 90 graders högerböj... Det är en snabb
bana. Jag tyckte den påminde lite om Kinekulle i känsla, dvs ont om självklara spårval och inga partier att vila på förutom långrakan.
Första körpasset, jag for runt i blindo. Hittade inte något bra spår, hittade inte någon rytm. Försökte följa Olle, det slutade
med en tur i sandfållan för mig. TIllbaka till ritbordet. Efter tre körpass började bitarna falla på plats och i samband med det
började mitt tycke för banan växa. Vid slutet av bandagen var jag troende. Gotland Ring är brutalt bra och jag måste hit igen.
-
På fredagskvällen åt vi en mycket god och trevlig middag tillsammans i stugbyn. Alla var rätt möra, så det blev en
tidigt kväll. Lördagen och min sista dag på ön. Vi delade upp oss. Några skulle köra på banan även på lördagen. Många av oss,
däribland jag, hade bara bokat en dag på banan. Vi gjorde en tur runt norra Gotland och Fårö med ett antal
sightseeing och fika stop.
-
Slutligen tog vi liksom tre andra ekipage 16.00 färjan tillbaka till Nynäshamn. En mycket rolig Lotus helg var över för
den här gången.
Last edited by mjohannssen on Tue 04 Jun, 2019 19:28, edited 1 time in total.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Uppradade i väntan på att få komma in på banområdet.
IMG_20190531_085332.png
IMG_20190531_085332.png (163.75 KiB) Viewed 17601 times
Bild från depån. Rätt spartanskt.
IMG_20190531_151338.jpg
Delar av Lotusklubben står och samlar damm vid den blå lagunen.
IMG_20190601_104117.png
IMG_20190601_104117.png (144.84 KiB) Viewed 17601 times
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
MickeJ
Användare
Posts: 8
Joined: Mon 08 Aug, 2016 08:18
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by MickeJ »

.
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Ojoj...redan 2020, säsongen står för dörren och jag har knappt varit i garaget sedan i höstas.
Dags att sätta lite fart. jag har börjat med att städa, röja och slänga allt skrot som är i vägen, gör detta
varje år. Vart kommer allt bråte från?

Jag har tänkt att få rull på min super seven i år, efter några års damm samlande. För att kunna ha båda bilarna i garaget
och kunna jobba med dem, behövde nyttjandet av golvyta optimeras.
IMG-20200312-WA0012.jpeg
Hjuldollys gjorde det så mycket lättare att få upp Elisen i hörnet, borde köpts för lääääänge sedan.
Jula hade extrapris på en ställning för hjul, nu slippet jag bära runt dem i garaget, det är bara att putta runt dem
till lämplig plats.
IMG-20200312-WA0010.jpeg
Jobbet med sjuan är igång. Nytt batteri, ny typ och ny plats för slavcylinder till kopplingen. Elen skall gås genom och
spjällhusen/insuget skall ses över. Sedan är det start. Skall bli skoj.
IMG_20200313_165948.jpg
Elisen skall få nytt hjullager höger fram. Gaswire skall justeras, kontrolleras. Tror inte spjällen öppnar för fullt när
gasen är i botten. Sedan lite service. Bromsvätska, olja/filter och en hjulinställning.

2020 kommer det inte bli lika mycket banåka som de senaste åren. Ingen körning med Lotus on track, inget Nurburgring snyft...
Kalendern :
Mars - Race4fun 8h Knutstorp långlopp
(Maj - Scania Motorklubb Gelleråsen)
Maj - LCCS Gotland RIng
Aug - LCCS Sviestad
Sep - Race4fun 8h Mantorp långlopp
Okt - Race4fun 24h Mantorp långlopp

Sedan hoppas jag på Eskilstuna banan, GTR Motorpark, att delar av den nya bansträckningen får premiär. Då blir det
garanterat lte körning där.

//Micael
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Jag filmade Lotus paraden på Mantorp Park förra sommaren. Det jag lade upp på Facebook hade ju så usel kvalitet
att det inte gick att se något. Nu lade jag upp samma snutt på youtube, fortfarande inte någon superbild men lite bättre blev det.

https://www.youtube.com/watch?v=M94q7LP3W2M
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by Per Mo »

Trevligt att se  :up: :-D
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by lahi »

Du har glömt Knutstorp 10 maj i listan :evilgrin10: Bara en runda till neråt skåne. Det går fort :winking:

Vad var det nu för motor i sjuan? Den ser trevlig ut den där.


Hjuldollys är smidigt. Själv kör jag med karossdolly till Europan :lol:
IMG_20200316_114148_copy_873x642.jpg
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Sjuan, en gammal Westifeld från 90 talet, drivs av en Opel C20xe motor. Lådan är en Ford type9 från en Sierra.
Motorn är original invändigt, lite förbättrad andning med hjälp av MC spällhus och ett extraktorgrenrör. Det
hela kontrolleras med ett Link G4 Atom styrsystem. Buskul när allt lirar.

Huuu Lars, jag blir mer och mer sugen på en Lotus Europa. Ditt bygge hjälper inte. Kanske måste bli en sådan när jag blir stor,
fast jag får nog banta om jag skall få plats :steer:
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

lahi wrote: Fri 17 May, 2019 13:42 Tack för info! Det ser ut som en bit av original insug.
Tyvärr har jag för för mig att det är ännu mindre plats för trattar i S2 än det är i S1 om man inte vill kapa mellanväggen, och det vill jag inte. Men jag vill ändå ha rätt långa trattar för vridets skull.

Väldigt intressant läsning om det här http://www.emeraldm3d.com/articles/emr- ... th-intake/

Har kontakt med en herre som har massor med timmar i Emeralds bänk och han fick bäst kompromiss med två st 90 mm trattar och 2 st 150 mm trattar. Bra vrid i botten och mellan utan så värst mycket avkall på topp på en 220-hästars motor.
Jag passade på att fota nu när jag strippat lite på insugsidan.
spjällhus 2.jpg
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Törs knappt visa detta, men va fan...
Jag är rätt noga med service - oljebyten, bromsvätska osv... bilen körs hårt på bana och måste så klart servas i förhållande till det.
Dvs det blir oftast två servicar per säsong. Antalet mil den körs är dock inte så många, så jag har låtit luftfiltret vara orört.

Så här hemskt såg det ut nu när jag tog ut det för rengjöring.
före.jpeg
Bilden gör inte smutsen rättvisa. Jag har nog aldrig sett ett så eländigt filter med tanke på hur få mils körning vi pratar om.

Efter lite rengöring ser det bättre ut. Jag misstänker att detta totalt igensatta filter är orsaken till att bilen kändes lite seg i höstas.
Skämmas lite - ja!
Attachments
efter.jpeg
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests