Registreringsskylt fram till Elise

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
User avatar
Stevew94025
Stamgäst
Posts: 56
Joined: Thu 27 Sep, 2018 13:51
Location: Stockholm
Contact:

Registreringsskylt fram till Elise

Post by Stevew94025 »

Hej!

Under den sista Lotuslördagen i Stockholm lyckades jag göra "ett stort dyk" i ett hål längst vägen som resulterade att mitt registreringsskylt slåg i och blev lös på ena sida. Fick ta bort den för hemresan. Samtidigt har jag inte varit riktig nöjd med fram skylten av "normal storlek" och har gradvis höjt min för att klara av lokala farthinder t ex.

Jag har sett att andra Elise med små registreringsskyltar men trodde att det skulle vara krånligt att få det godkänd att byta från stort till litet. Då hade jag fel :-).

Jag ringde Transportstyrelsen i måndags beredd för en diskussion för att övertyga dem att ett litet skylt skulle vara bra. Efter 10 sekunder förklarade den trevliga damen att Lotus Elise har ett undantag och får har ett litet "USA-skylt" fram om man vill. Ja tack sa jag. Den kommer i posten och kostar 80 kr sa hon. Det stämmer - skylten kom i onsdags och jag monterade den igår, torsdag. Alla är nöjda! Ser mycket bättre ut tycker jag.

Så om ni har en Elise med ett stort framskylt och, som jag, undrade om man kan få ett litet skylt då är det värt att ringa Transportstyrelsen och fråga dem!

Mvh
/Steve
Lotus Elise S3 2013
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Registreringsskylt fram till Elise

Post by Göran »

Jag har gjort likadant för både min förra Elise S1 och min nuvarande Evora. Det jag tycker är konstigt är att Transportstyrelsen inte vill ha den gamla stora skylten i retur, vilket ju innebär att dubbletter kan komma att ”cirkulera på marknaden”.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
filiphag
Användare
Posts: 24
Joined: Wed 31 May, 2017 09:47
Location: Skurup
Contact:

Re: Registreringsskylt fram till Elise

Post by filiphag »

Jag har liten skylt på min, men behövde beställa en ny då den var billig.
Inga problem alls.
Men beställde en marginellt mindre från dekaltrim.
https://www.dekaltrim.nu/Products/Details/38262
Är i plast o sitter perfekt på Elisen med dubbelhäftande tejp.

Fick en lite syrlig kommentar av besiktningsmannen sist.
"En dag om året kan du ha den riktiga regskylten"
Filip
Lotus Elise S 2008
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Registreringsskylt fram till Elise

Post by lahi »

Jag ringde också transportstyrelsen för två år sedan och fick min lilla framskylt. Sen kan man ju alltid "råka" tappa bort den och beställa en ny som man monterar fram. Och så råkar man hitta den gamla lilla skylten igen men då sitter där redan en liten där fram. Då är det ju synd att slänga den så då kan man montera den bak istället. Och vips så har man en liten skylt där bak också, där en stor hade täckt den blänkande och fina rostfria ljuddämparen.

Man kan göra så, men det är inte rätt  :nothing:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Registreringsskylt fram till Elise

Post by mjohannssen »

Hög tid att beställa en liten skylt med andra ord :-D
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests