Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Beeb
Användare
Posts: 17
Joined: Sun 10 May, 2020 20:28
Location: Skövde
Contact:

Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Beeb »

Att Exige kan anses ”stötig” på våra svenska vägar är kanske ingen större överraskning. Men efter att jag pratat med Pierre på bilhallen så verkar det skilja en del på köregenskaperna på dom olika modellerna. Då det finns en uppsjö av olika Exige så funderar jag helt enkelt på vilka av modellerna som ”passar” Bäst för körning på vanlig väg (utan att totalt slå sönder kroppen)? Finns det någon jämförelse eller liknande?
Andreas
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Per Mo »

Jag har endast ägt två Elise men min nya -17 S3 är mer ”bekväm” än min -07 S2. Kan tänka mig att samma gäller för Exige. Du kan ju skicka en fråga till Graf Orlok, han har erfarenhet av att äga både Exige S2 och S3. Men ska du ha en Lotus som är mer bekväm ska du nog fundera på en Evora. :steer:
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Beeb
Användare
Posts: 17
Joined: Sun 10 May, 2020 20:28
Location: Skövde
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Beeb »

Per Mo wrote: Fri 15 May, 2020 07:30 Jag har endast ägt två Elise men min nya -17 S3 är mer ”bekväm” än min -07 S2. Kan tänka mig att samma gäller för Exige. Du kan ju skicka en fråga till Graf Orlok, han har erfarenhet av att äga både Exige S2 och S3. Men ska du ha en Lotus som är mer bekväm ska du nog fundera på en Evora. :steer:
Tanken har slagit mig att en Evora kanske vore mera lämplig för mig. Kollade bla på Stefan_a som lagt ut sin grymt fina Evora här på forumet. Men anledningen till att jag började kolla på lotus är ”råheten” ha en grym busbil helt enkelt. En Evora känns med lite som en ”daily driver” och det har jag redan en;) kanske rent av en Elise likt din vore ett alternativ för mig...

Frågan jag ställde mig var helt enkelt. Vilken är den roligaste bilen man kan köpa och köra på allmän väg, av någon anledning kom jag fram till att det borde vare en lotus Exige;) men jag kan ha fel?
Andreas
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Jacob »

Alla är ju lika i chassi. Är frågan om vad man har för stötdämpare och fjädrar. En bil med Öhlins dämpare och relativt mjuka fjädrar går ju som en dröm på vägen.
Min bil med 500lbs framfjädrar och 650lbs bakfjädrar är betydligt mer stökig på vanlig väg men mycket trevligare på bana.
Köp den bil som du tycker mest om och passar inte fjädringen smaken så är det bara att byta fjädring. Sitter det bra dämpare som Öhlins Nitron etc så är dom ställbara och då är det bara att byta fjädrar alternativt lämna in dom för omschimsning. Fjädrar kostar 5-600kr styck så inga jätte pengar.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Per Mo »

Beeb wrote: Fri 15 May, 2020 12:46
Per Mo wrote: Fri 15 May, 2020 07:30 Jag har endast ägt två Elise men min nya -17 S3 är mer ”bekväm” än min -07 S2. Kan tänka mig att samma gäller för Exige. Du kan ju skicka en fråga till Graf Orlok, han har erfarenhet av att äga både Exige S2 och S3. Men ska du ha en Lotus som är mer bekväm ska du nog fundera på en Evora. :steer:
Tanken har slagit mig att en Evora kanske vore mera lämplig för mig. Kollade bla på Stefan_a som lagt ut sin grymt fina Evora här på forumet. Men anledningen till att jag började kolla på lotus är ”råheten” ha en grym busbil helt enkelt. En Evora känns med lite som en ”daily driver” och det har jag redan en;) kanske rent av en Elise likt din vore ett alternativ för mig...

Frågan jag ställde mig var helt enkelt. Vilken är den roligaste bilen man kan köpa och köra på allmän väg, av någon anledning kom jag fram till att det borde vare en lotus Exige;) men jag kan ha fel?
Finns ingen Lotus som är fel. ;-) Det går ju som Jacob skriver att anpassa fjädringen. Ska man bara köra på roliga vägar nära där man bor funkar ju alla Lotus. Ska man ta sig lite längre som ut på Europaresor som jag och några till tycker är kul kan det vara bra att ha en lite nyare för slippa problem som kan uppstå med gamla bilar oavsett märke. Var på väg att byta till Exige S2 när jag skulle uppgradera men jag hittade ingen som riktigt passade så det råkade bli en ny Elise med kompressor istället.
I år blir det tyvärr inte så många bilträffar men det är en bra idé att komma och träffa oss på någon träff för att prata Lotus vilket många av oss gärna gör. Det brukar vara en bra blandning av modernare Lotus tyvärr inte så många äldre bilar.
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Göran »

Det går inte att bestämma på förhand vilken bil som passar ens smak. Man måste prova. Och..... Prova gärna en Evora innan du stoppar in den i ett fack för ”inte lika rolig/busig” och ”daily driver”. Jag är säker på att du kommer att bli förvånad :-D
(Jag har en BMW 328i som daily driver och jag kan garantera att det inte finns något ”överlapp” mellan bilarna.)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Beeb
Användare
Posts: 17
Joined: Sun 10 May, 2020 20:28
Location: Skövde
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Beeb »

Göran wrote: Fri 15 May, 2020 14:13 Det går inte att bestämma på förhand vilken bil som passar ens smak. Man måste prova. Och..... Prova gärna en Evora innan du stoppar in den i ett fack för ”inte lika rolig/busig” och ”daily driver”. Jag är säker på att du kommer att bli förvånad :-D
(Jag har en BMW 328i som daily driver och jag kan garantera att det inte finns något ”överlapp” mellan bilarna.)
Det är lite lurigt just med så ovanliga bilar, speciellt som lotus, flera olika modeller som på ett eller flera sätt liknar varandra, lägg där till olika paket, motorer, utrustningar, trim från komo-tech, man blir ju helt snurrig;)
Andreas
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Stefan_A »

Du hittar ett antal broschyrer på klubbens hemsida: http://www.lccs.nu/useful-stuff/broschyrer/

Där kan du läsa på om olika modeller, tillval och utrustningspaket.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Stefan_A »

En i mitt tycke underskattad modell av Exige är Roadster. Lite mer ombonad och utan vinge och splitter. Softtop som standard och hardtop som tillval. Finns bara ett par i Sverige. https://www.autoscout24.de/angebote/lot ... c=listPage
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Beeb
Användare
Posts: 17
Joined: Sun 10 May, 2020 20:28
Location: Skövde
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Beeb »

Stefan_A wrote: Sun 17 May, 2020 11:35 Du hittar ett antal broschyrer på klubbens hemsida: http://www.lccs.nu/useful-stuff/broschyrer/

Där kan du läsa på om olika modeller, tillval och utrustningspaket.
Det är ju riktigt matnyttigt att ha!
Dock har jag börjat tveka lite.. nya modeller är ju utlovade inom kort och i prisklassen jag letar är det inte långt upp till nypris. Då jag inte har någon brådska kanske jag bör avvakta lite om inte helt rätt bil dyker upp
Andreas
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Cat7even »

DEt som retade mig mest när jag köpte min Elise s1 för 8? År sedan var att jag kastat bort så många år på Att inte ha en.
Ymmv
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Beeb
Användare
Posts: 17
Joined: Sun 10 May, 2020 20:28
Location: Skövde
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Beeb »

Cat7even wrote: Sun 17 May, 2020 21:37 DEt som retade mig mest när jag köpte min Elise s1 för 8? År sedan var att jag kastat bort så många år på Att inte ha en.
Ymmv
Ja, kanske ingen större ide att vänta.. Jag har lagt bud på två bilar, men har inte riktigt kommit överens om pris, misstänker att man kan köpa lite billigare när sommaren börjar lida mot sitt slut.. snål som jag är;)
Andreas
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Stefan_A »

När det gäller Lotus och spekulationer om nya modeller så skall du inte hoppas på för mycket. Det har pratats en hel del från Lotus sida om såväl Evora Roadster, ny Elise och en SUV. I pressen har det spekulerats om såväl en ny Esprit som en ny Elan som instegsmodell. Det mest konkreta som kommit ut efter lanseringen av Exige S är Evija som visades förra året. Med tanke på det begränsade utbudet är inte Lotus direkt känsliga för säsong gällande pris. Hittar du en bil som du vill ha för pengar du kan tänka dig att betala, köp.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
illis78
Användare
Posts: 12
Joined: Wed 07 Dec, 2016 21:09
Location: Tumba
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by illis78 »

Köp en vad plånboken tillåter, du kommer ha körglädje ovasett i samtliga :steer: . Sen att vänta på bargains, lycka till med det, om de inte är någon som sitter i knipa och behöver pengarna. :flag:
//Toni L  :race:

Radical Prosport 1300
Ginetta G50 -08
Lotus Exige S 350 -19
Bmw 135i cab -10
Audi SQ7 -21
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Per Mo »

Cat7even wrote: Sun 17 May, 2020 21:37 DEt som retade mig mest när jag köpte min Elise s1 för 8? År sedan var att jag kastat bort så många år på Att inte ha en.
Ymmv
Jag har lite samma känsla men det gäller sportbilar generellt efter att ha köpt min BMW Z3 2.8 för 17 år sedan. Den borde jag i och för sig bytt till en Lotus något år innan jag gjorde det, men det är lätt att vara efterklok. Bilarna jag hade tidigare gjorde ju till slut att jag tog mitt förnuft tillfånga och prioriterade rätt i mina bilval. :-D
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Amazon [Bot] and 14 guests