Lotus Elise S2 2001 med kompressor
Lotus Elise S2 2001 med kompressor
Har byggt om min Elise S2 i vinter. Dyno bokad till 22e mars!
Det som finns i och på motorn nu är:
Rotrex C30-94 kompressor
Portad VVC topp
Turbo Technics smidda lågkompskolvar och stöddigare stakar
Westwood duktila foder
Newman PH2 fast road kammar
Piper VVC blanking kit
Newman ventilfjädrar
Mahle motorsport lager
11.5mm oljepump
Kraftigare dragstänger
Sump baffle
Gjorde remhjul till veven som tillsammans med ett 70mm hjul på kompressorn ska ge 10500 rpm på ingående axel i kompressorn = 100 000 rpm på kompressorhjulet vid 7300 varv i motorn. Just 100 000 rpm är max vad Rotrex rekommenderar.
Det som finns i och på motorn nu är:
Rotrex C30-94 kompressor
Portad VVC topp
Turbo Technics smidda lågkompskolvar och stöddigare stakar
Westwood duktila foder
Newman PH2 fast road kammar
Piper VVC blanking kit
Newman ventilfjädrar
Mahle motorsport lager
11.5mm oljepump
Kraftigare dragstänger
Sump baffle
Gjorde remhjul till veven som tillsammans med ett 70mm hjul på kompressorn ska ge 10500 rpm på ingående axel i kompressorn = 100 000 rpm på kompressorhjulet vid 7300 varv i motorn. Just 100 000 rpm är max vad Rotrex rekommenderar.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Elise S2 2001 med kompressor
Freelander svänghjul och Freelander diesel koppling. Hemmabyggt remhjul för 8PK rem.
Remspännare ombyggd från Volvo S40/V50
Fuel rail från VAG 1.8T
Remspännare ombyggd från Volvo S40/V50
Fuel rail från VAG 1.8T
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Elise S2 2001 med kompressor
Mer bilder. Fick dit en liten catchtank också med en riktigt pigg Boschpump
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Elise S2 2001 med kompressor
Spjällhus och tps från Volvo 850 valdes eftersom detta spjällhus har innerdiameter på 63 mm och inlopp i kompressorn är 61 mm inner. Jag vägrar strypa före kompressorn.
Fick tag på ett VVC plenum som svetsades om så inloppet är mot höger sida. Anledningen är att en vattenkyld intercooler sitter på den sidan.
Fick tag på ett VVC plenum som svetsades om så inloppet är mot höger sida. Anledningen är att en vattenkyld intercooler sitter på den sidan.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Elise S2 2001 med kompressor
Oljekylare behöver kompressorn ha. På plats nu. Monterade en vattenkylare där fram som kyler vattnet till laddluftkylaren. En Pierburg pump får snurr på vattnet.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Elise S2 2001 med kompressor
Slangarna går framåt över höger hjulhus.
Laddluftkylaren får plats men det är på håret...
Clamen passar också!
Laddluftkylaren får plats men det är på håret...
Clamen passar också!
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Elise S2 2001 med kompressor
Jag har provkört men den är inte mappad. Det är bokat till 22a mars!
Jag tog min gamla sugmotormapp, kalibrerade om tps, knappade in range och offset för den nya TMAP sensorn, skalade om spridarna eftersom de jag har nu är myyyycket större än de gamla. Fixat lite med kallstart också, så nu går den att köra men jag drar den inte alls förrän den är i dynon och kan mappas ordentligt. Brummar fint iallafall :)
Siktar på runt 300 hk eller strax över men vi får se hur frisk kompressorn är och hur väl min kylning fungerar. Var lite sugen på att skicka iväg kompressorn på uppgradering till annat kompressorhjul som ger ca 0.4 bar extra på samma varv och samma övriga setup, men jag får väl hålla mig tills jag ser att allt annat lirar... Kan alltid leka med sånt sen. Det kostar ju pengar
Jag tog min gamla sugmotormapp, kalibrerade om tps, knappade in range och offset för den nya TMAP sensorn, skalade om spridarna eftersom de jag har nu är myyyycket större än de gamla. Fixat lite med kallstart också, så nu går den att köra men jag drar den inte alls förrän den är i dynon och kan mappas ordentligt. Brummar fint iallafall :)
Siktar på runt 300 hk eller strax över men vi får se hur frisk kompressorn är och hur väl min kylning fungerar. Var lite sugen på att skicka iväg kompressorn på uppgradering till annat kompressorhjul som ger ca 0.4 bar extra på samma varv och samma övriga setup, men jag får väl hålla mig tills jag ser att allt annat lirar... Kan alltid leka med sånt sen. Det kostar ju pengar
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1396
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Lotus Elise S2 2001 med kompressor
Mycket imponerad av att du ger dig på detta med många egna lösningar. Vi håller tummarna för att du får allt att fungera tillsammans.
Sedan får du börja förbereda en artikel till klubbtidningen, men vi kan vänta tills du har provat bilen på väg och bana. Vi ses förhoppningsvis på Knutstorp den 1 maj!
Sedan får du börja förbereda en artikel till klubbtidningen, men vi kan vänta tills du har provat bilen på väg och bana. Vi ses förhoppningsvis på Knutstorp den 1 maj!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Lotus Elise S2 2001 med kompressor
Tack Det bör fungera men det märker vi! Ska bygga ett kraftigare fäste för slavcylindern ikväll eftersom det flexar när jag trampar ner kopplingen. Nya kopplingen är dessutom hårdare än originalet så det flexar extra mycket. Men det är bara smågrejor i sammanhanget.oodsell wrote: ↑Tue 01 Mar, 2022 13:37 Mycket imponerad av att du ger dig på detta med många egna lösningar. Vi håller tummarna för att du får allt att fungera tillsammans.
Sedan får du börja förbereda en artikel till klubbtidningen, men vi kan vänta tills du har provat bilen på väg och bana. Vi ses förhoppningsvis på Knutstorp den 1 maj!
Jag kan försöka sätta ihop en artikel till tidningen framöver. Jepp, vi ses på Knutstorp! Det är bokat och betalt. Kunde dessutom dra hälften på friskvårdsbidraget på jobbet
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Elise S2 2001 med kompressor
.. är det inte dags att visa lite schyssta effektsiffror snart
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Re: Lotus Elise S2 2001 med kompressor
- Attachments
-
- EliseRotrex1.jpg (207.08 KiB) Viewed 4788 times
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Who is online
Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 1 guest