dB dödare/dämpare

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Fia
Användare
Posts: 10
Joined: Tue 11 Feb, 2020 14:05
Location: Kungälv
Contact:

dB dödare/dämpare

Post by Fia »

Hej,
Har tänkt att ta ut min Evora på bana nästa år men som det nu är låter den för mycket i sport & race läget. Har kikat lite på denna dB dödare som Komo-tec säljer: https://www.komo-tec.com/en/lotus-exige ... t-track-v6

Någon som har erfarenhet av denna eller liknande till sin bil? Vettig lösning? Vill helst inte byta ljuddämparen inför bankörning, blir mycket skruvade och vill kunna ha den goa original ljudet kvar på söndagsutflykten :-D :-D
Tackar för hjälpen
Busiga bilar och stora maskiner är livet
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: dB dödare/dämpare

Post by Nillet »

Kommer säkert ett bättre svar från en Evora-åkare snart men jag vill minnas att det även är kompressorn som låter för mycket.
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: dB dödare/dämpare

Post by oodsell »

Vilken modell av Evora har du, och har den ett eller två utlopp från ljuddämparen? Den lösningen som du länkar till är avsedd för Exige med ett ovalt utlopp, och det är väl lite osäkert om det går att anpassa den.

Om din Evora har original ljuddämpare så kan den ligga över 95 dB på höga varvtal, men om man växlar lite tidigare så kan den klara gränserna. Så du ska kanske prova en bandag först innan du köper nya grejor. Och som Nillet säger så är det inte bara ljuddämparen som ger ljud utan även kompressorn och insugningsljudet kan vara problem på höga varv.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: dB dödare/dämpare

Post by Göran »

På hemsidan finns den listad även för Evora S.
Men..... har tyvärr ingen erfarenhet av den. Jag gör som Olle föreslår och det går bra för det mesta..... :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Fia
Användare
Posts: 10
Joined: Tue 11 Feb, 2020 14:05
Location: Kungälv
Contact:

Re: dB dödare/dämpare

Post by Fia »

Hej igen,
Jag har bara en pipa bak och Komo-tec har även till den modellen så grejjorna ska passa men som sagt är frågan är om det är en vettig lösning?
Tyvärr låter bilen MYCKET när det blir lite varv på motorn och det är nog inte lätt att hålla igen när man väl är ute på bana :evilgrin10: :evilgrin22: Men gör nog som ni säger, provar på bana under nästa år och ser vad utfallet blir och därefter tar beslut om vad som behöver göras.
Tackar så mycket för tipsen :-D
Busiga bilar och stora maskiner är livet
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests