Elise S1/S2 Rover K Blå rök olja i avgaser

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Elise S1/S2 Rover K Blå rök olja i avgaser

Post by Lasse »

Hallå ni som rejsar runt i i Elise/Rover K.

har någon någon uppfattning om vanligaste orsakerna till blårök i avgaserna från K-motorn? Antar att slitna ventilstyrningar på framförallt avgasidan eller dåliga kolvringar kan vara orsak. Saken är den att stiften är oljiga också. Komp är hyfsat jämnt.

Någon föreslog topplockspackningen men det är väl ändå kylvattenmantel mellan blocket och fodren (våta) så oljan borde ha väldigt svårt att ta sig dit den vägen...?

Tar mer än gärna del av era erfarenheter. Jag frågar å en väns vägnar som har köpt sig en MGF som ju har samma motor.

Mvh/ LasseW
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Elise S1/S2 Rover K Blå rök olja i avgaser

Post by Cat7even »

Hej
K serie motorerna ( kolvarna) är kända för att gå sönder mellan kompringarna gör ett leakdown test så får du veta varifrån det läcker
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 260
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Elise S1/S2 Rover K Blå rök olja i avgaser

Post by Christopher Zell »

På min gamla tryckte den upp olja via kolvringarna som sen gick ut i grenröret.
Märktes bland annat genom att det var olja undertill på grenröret direkt vid motorn.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo Stage 4 - såld
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 0 guests