Insteg på Elisen

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Mikael_W
Forumadministratör

Insteg på Elisen

Post by Mikael_W »

Är alla insteg (trösklar beklädda med skin på Elisen), går det inte få med typ kolfiber istället? Tänkte på att skinnet blir väl lätt slitet då folk stöder i med skor när man skall sätta sig i bilen, kollade tex lite extra på den extra utrustade 111an som står på wendels med beige inredning men känns som att det snabbt kommer blir förstörst vid trösklarna
Mikael, Fisker Karma
Guest

Post by Guest »

På S1 är de i skinn, på S2 är de i plast. Var det skinn på den 111R som stod på Wendels? I så fall en extrautrustning som jag inte har....

Finns säkert i kolfiber.

Förresten...... Varför frågar du detta????????? Några planer som vi inte vet om?
Guest

Post by Guest »

Kolfiberprylar till S1 http://www.eliseparts.com/carbon.htm

£995 = 14000 kr
Image
Atariman
Forumberoende

Post by Atariman »

Admin wrote:Kolfiberprylar till S1 £995 = 14000 kr
Riktigt, riktigt prisvärt i jämförelse med vad Porsche tar för sina motsvarande delar till Boxstern  :eek: : http://www.porsche.se/cl/accessories/bo ... on_986.htm

Image
Krister
Boxster S (Lapis Blue)
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

det var inte till 111R som jag kikade på utan till en 111S 03 som står där som ny, Andy sa att det gick att få samma skinutrustning specialbeställd till 111R om man nu ville det...Ingen Elise för mig denna sommar men man vet ju aldrig vad som händer nästa :-D
Mikael, Fisker Karma
Guest

Post by Guest »

Instegen blir oftast väldigt skitiga, alternativt slitna. Detta pga att det är lite klurigt att "klä på sig" en Elise. Det är dock bara att göra rent ofta samt lära sig att klä på sig bilen på rätt sätt.
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

jo jag tänkte mest också på passagerarsidan eftersom de som hoppar in där oftast aldrig kommer lära sig stiga in och ur på rätt sätt.
Mikael, Fisker Karma
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Hej !

Insteget i S2 går lätt stt skydda med ex vis tejp. Så har jag gjort på min bil. Dock bara på passagerarsidan. Med lite träning är det ju inte så svårt att ta sig in och ut ur bilen och man lär sig snart att skydda insteget från skitiga klackar.

Hälsningar
Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Guest

Post by Guest »

Mikael_W wrote:passagerarsidan
Bättre att köra utan passagerare. Lägre vikt :winking: .
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Hej !

Håller absolut med beträffande påståendet att Elisen är bättre utan passagerare. Det är så jag kör min bil oftast. Undantag gäller nästan enbart när min dotter vill följa med. Hon är knappast vad man kallar överviktig, men även hennes ringa vikt "blunts the performance". Fast det kan en stolt fader väl stå ut med !?

Har förresten precis läst Top Gears jämförelse mellan 111R, TT V6, 350Z, Z4 samt nya Merc SLK. Trevlig läsning för alla Lotusfantaster !
Däremot var väl Teknikens Världs test av supersportbilar knappast imponerande. Bara det att en trimmad familjebil, Evo 8, vann över ex vis Carrera GT, Gallardo, Zonda och Exige S2 gör ju att man undrar. Bedöms dom bilarna på samma grunder ? Roligast att köra ? "Framför allt skulle man inte vilja köra någon av dem på den grusväg där EVO VIII trivs så bra" slut citat. För min del skulle jag hellre sitta i en Carrera GT stillastående än köra på grusväg med en EVO.
Kolla dessutom varvtiderna från Knutstorp! Dom körde Exigen på 1.17,5 ! Att döma av bilderna så var det torrt och soligt. Snabbaste Elise-föraren (ej undertecknad !!) i MGCC kör sin -97 Elise (ej trimmad motor, fast precis som Exigen med R-däck) på låga 1.10 !

Hälsningar
Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Guest

Post by Guest »

Lars_Hansson wrote:Däremot var väl Teknikens Världs test av supersportbilar knappast imponerande.
Teknikens Världs "test" är under all kritik, har även diskuterats här http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10833
Post Reply