Vita sidoblinkers till en Esprit SE?
Vita sidoblinkers till en Esprit SE?
Howdy!
Har nån några tips på små, snygga sidoblinkers till en Esprit SE -91. Har just lagt handpenning på en dylik maskin och det tveklöst första som skall bytas är de asfula originalblinkers som bilen har idag.
/janoz
Har nån några tips på små, snygga sidoblinkers till en Esprit SE -91. Har just lagt handpenning på en dylik maskin och det tveklöst första som skall bytas är de asfula originalblinkers som bilen har idag.
/janoz
Blinkers från BMW
Efter en tids snokande på parkeringsplatser mm så kommer jag att testa med blinkers från en BMW 530. De är smala, långa (Ca 15mm*100mm) och jag tror att de kommer att funka. Återkommer med bilder när de är på plats.
Kollade bakom de befintliga sidoblinkarna och det såg helt slätt ut och det kan nog passa med en mindre blinkers åxå. Skruvarna på de befintliga (asfula oranga) blinkarna sitter på ca 45 mm avstånd och det såg inte ut att vara nåt ingrepp i övrigt förutom ett litet hål för kabeln som antagligen måste borras (Filas? med tanke på att kabeln går genom där...) upp till en större dimension med den nya blinkern.
En varning dock: Fick en känsla av att det sitter nån form av "mutter" eller nåt annat på baksidan av skärmen som blinkens skruvar drar i och där är det INTE lätt att komma åt. Om man tar loss originalblinken helt så lär man nog inte få dit den igen helt enkelt. Jag lossade den bara lite och insåg tack och lov i tid att jag inte skulle lossa den helt innan jag hade en ersättare som monteras helt och hållet från utsidan.
/janoz
Kollade bakom de befintliga sidoblinkarna och det såg helt slätt ut och det kan nog passa med en mindre blinkers åxå. Skruvarna på de befintliga (asfula oranga) blinkarna sitter på ca 45 mm avstånd och det såg inte ut att vara nåt ingrepp i övrigt förutom ett litet hål för kabeln som antagligen måste borras (Filas? med tanke på att kabeln går genom där...) upp till en större dimension med den nya blinkern.
En varning dock: Fick en känsla av att det sitter nån form av "mutter" eller nåt annat på baksidan av skärmen som blinkens skruvar drar i och där är det INTE lätt att komma åt. Om man tar loss originalblinken helt så lär man nog inte få dit den igen helt enkelt. Jag lossade den bara lite och insåg tack och lov i tid att jag inte skulle lossa den helt innan jag hade en ersättare som monteras helt och hållet från utsidan.
/janoz
Lycklig vårdare av en Esprit Turbo SE -91
Blinkörs..
Jo, det är nog de jag kollat på. Undrar om MH Styling tar betalt per par? 310 kronor var mer än de 175 jag fick i uppgift att de skulle kosta hos BMW...
Blev lite nervös :) när jag såg senaste inlägget att jag bara skulle få ett glas men jag ringde och frågade BMW och det skulle vara hela lampan.
Återkommer när jag har lampan i handen.
/janoz
Blev lite nervös :) när jag såg senaste inlägget att jag bara skulle få ett glas men jag ringde och frågade BMW och det skulle vara hela lampan.
Återkommer när jag har lampan i handen.
/janoz
VARNING!
Howdy!
Nä, BMW-blinkarna var nog inte nån bra idé. När jag väl stod på BMW och höll dem i handen så såg jag att det INTE räckte med ett runt hål. Det behövs ett större ingrepp i karossen. Denna blinkers behöver ett stort, rektangulärt hål som i alla fall jag inte vill våldföra på min bil.
Jag återgår till att snoka på parkeringsplatser efter nya alternativ. Måhända nya Audi A4 verkar ha en rätt snygg lampa...
Återkommer!
/janoz
Nä, BMW-blinkarna var nog inte nån bra idé. När jag väl stod på BMW och höll dem i handen så såg jag att det INTE räckte med ett runt hål. Det behövs ett större ingrepp i karossen. Denna blinkers behöver ett stort, rektangulärt hål som i alla fall jag inte vill våldföra på min bil.
Jag återgår till att snoka på parkeringsplatser efter nya alternativ. Måhända nya Audi A4 verkar ha en rätt snygg lampa...
Återkommer!
/janoz
Det var synd, men dom som sitter på de nyare Espriterna då ? Hur ser infästningen ut där ?
http://body-kit.co.uk/acatalog/Lotus_Es ... aters.html
http://body-kit.co.uk/acatalog/Lotus_Es ... aters.html
Esprit Turbo -88 *SÅLD*
Nu har jag kollat vidare och kommit fram till att jag ändå går ifrån min första idé med att kunna bara borra upp hålet lite. Det var svårt att hitta nån blinkers som var tillräckligt låg och snygg med endast ett runt hål. Många sidoblinkers på moderna bilar sitter lite nedsänkta i en grund skål i plåten för att ge intrycket av att de är låga eller så har de alternativt ett större hål som innehåller själva lamphållaren mm.
Min senaste idé är nu att ta blinkers från en Ford Focus:

fast vita. Kommer i original att kosta 114 kr stycket inklusive lamphållaren.
Dessa blinkers har dock dessvärre en baksida (bokstavligt talat...) som man får ta upp ett större hål för men hålet blir ändå inte större än att jag kan sätta tillbaka originalblinkarna om jag skulle vilja nån gång.
Återkommer med resultatet.
/janoz
Min senaste idé är nu att ta blinkers från en Ford Focus:

fast vita. Kommer i original att kosta 114 kr stycket inklusive lamphållaren.
Dessa blinkers har dock dessvärre en baksida (bokstavligt talat...) som man får ta upp ett större hål för men hålet blir ändå inte större än att jag kan sätta tillbaka originalblinkarna om jag skulle vilja nån gång.
Återkommer med resultatet.
/janoz
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Daniel med dne blå V8:an har sånna blinkers (sitter även på Lamborghini)
se bilderna från vår Mc Donalds träff.
viewtopic.php?t=1152

se bilderna från vår Mc Donalds träff.
viewtopic.php?t=1152
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Yepp. Såg dem. Insåg inte då att de kom från en Focus dock... Tänkte inte då på att fråga Daniel om dem. Hade så otroligt mycket annat att fråga om. Hade ju köpt min två dagar innan.
Var förresten åxå där... ;) Det är jag som lutar mig in i Daniels bil på en av bilderna. Min traktor (viewtopic.php?t=1193) är den röda på första bilden bredvid de två Elise:rna.
/janoz
Var förresten åxå där... ;) Det är jag som lutar mig in i Daniels bil på en av bilderna. Min traktor (viewtopic.php?t=1193) är den röda på första bilden bredvid de två Elise:rna.
/janoz