"Allt är dött"

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Björn
Användare

"Allt är dött"

Post by Björn »

"Allt är dött".
Jag höll på att försöka byta förgasare på min Lotus Europa-68 (TS motor med dubbla Weberförgasare - batteriet fram)). Nåväl, jag råkade lägga "metall-locket" på ett av insugsfiltren så att det kom i kontakt med generatorn och "något annat", något strömförande - för det börja "spraka". Jag tog direkt bort locket och fortsatte att montera mina förgasare. Men - när jag sen skulle försöka starta händer inget. Allt är dött. Strålkastare, tuta . fönsterhissar - allt som brukar fungera oberoende av om tändningen är på. Jag hittar tre säkringar, men ingen är sönder. Jag har provat med annan generator, annan tändspole och annan startmotor. Det enda jag kunnat konstatera är att det går fram ström från batteriet till startmotorn. Det märks säkert att jag är en glad amatör, men finns det någon som har något klokt råd att ge mig.
Björn i Linköping
janoz
Stamgäst

Jordflätan?

Post by janoz »

Kolla att du har ordentlig kontakt från minuspolen på batteriet till jord på motorn via jordflätan. Inte helt ovanligt att en jordfläta kan bli dålig med åren. Det "borde" vara nåt generellt fel om ingenting fungerar i övrigt. Kolla även att inte batteriet fått en smäll av din kortslutning så att batteriet har kroknat. (Borde dock inte vara detta...)

/janoz
Lycklig vårdare av en Esprit Turbo SE -91
Björn
Användare

"Allt är dött"

Post by Björn »

Jag har hittat en jordfläta från motorblocket till ramen. Den har jag haft av och gjort ren liksom anslutningarna. Inget verkar konstigt där. Sen går det en "jordsladd från batteriet till tvärbalken fram. Inte heller där verkar något vara konstigt. Jag har dessutom på prov ersatt den kabeln med en startkabel (som alternativ jordning) men utan resultat. Beträffande batteriet är det inte på något sätt urladdat.
Tacksam för alla förslag
Björn
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

Kan vara startmotorn. Solenoiden på min Europa brukar kärva när jag kört hårt på bana( den blir varm av grenröret). Kolla också anslutningarna på denna då den också brukar bli ganska oxiderad. Om du mäter med instrument får du säkert fram spänning men strömmen är alldeles för svag för att flytta på solenoiden. Du kan ju alltid prova startmotorn genom av kortsluta mellan solenoiden och startmotorn för att se om det är något liv i motorn, ett gammalt bonntips för gamla bilar.

LyckaTill!

:steer:
joakim
SE highwing
Björn
Användare

"allt är dött"

Post by Björn »

Hej igen,
tack för förslag. Jag ska prova att kortsluta enligt Ditt förslag. Det som jag tycker är konstigt är ju bara att ALLT är dött.
Från batteriet där framme går dels den kraftiga kabeln till huvudströmbrytaren bak i motorrummet och sen vidare till startmotorn, dels en tunnare kabel, efter ca 50 cm försedd med en säkring (den har jag kollat och den är hel). Den kabeln tänker jag mig förser en massa smågrejor - lampor, tuta, elhissar - med ström, men även här är ju ALLT dött???
Björn
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Det som sannorlikt har hänt är att du fått oxidbildning på en massa kraftkablar som resultat av att du eldade lite :lol: .
Har du lite dålig kontakt så kommer ett oxid/kol-lager att byggas upp mellan polerna när man kortsluter. Detta händer pga att något måste ge sig när man kortsluter. Vanligt fel på gamla saker..
joakim
SE highwing
Björn
Användare

Allt är dött

Post by Björn »

Hur åtgärdar jag det? Är det bara att putsa och borsta - eller ska det till radikalare åtgärder?
Björn
PS. Jag korslöt vid solenoiden enl Ditt förslag - och då slog den igång. Men i övrigt "allt är dött"
DJ
Moderator

Re: Allt är dött

Post by DJ »

Björn wrote:Hur åtgärdar jag det? Är det bara att putsa och borsta - eller ska det till radikalare åtgärder?
Björn
PS. Jag korslöt vid solenoiden enl Ditt förslag - och då slog den igång. Men i övrigt "allt är dött"
Har du strom vid tandningslaset? Om inte sa far ju startmotorn ingen styrstrom.
Det kan kanske vara sa att du har nat knas med stromforsorjningen till det mesta vasentliga medan den grova kabeln till startmotorn gar separat och ar felfri.

Daniel
P.S.
Ursakta stavningen, men jag sitter utomlands i skrivande stund(knappt tangentbord)
D.S.
Björn
Användare

"allt är dött"

Post by Björn »

Jag vet inte om det går fram ström till tändningslåset. Tror inte det. Med hjälp av en sån här liten testmejsel har jag kollat att den "klenare" strömsladden från batteriet är ok förbi säkringen och fram till ett relä som sitter 20 cm bortom säkringen. Där strömmen "går in" i reläet tänds lampan men inte när jag ansluter till någon av "utgående" anslutningarna. Aha, tänkte jag och for till Biltema och köpte ett nytt likadant relä. Men, si det gjorde ingen skillnad. Jag förmodar att det ändå är den vägen tändninsglåset ska få ström??
Björn
DJ
Moderator

Post by DJ »

Hej Björn!

Hur gick det? Jag såg att du var ute och åkte igen härom veckan.

/Daniel
Björn
Användare

Allt är dött

Post by Björn »

Hej Daniel,
jo nu går det bra. Jag ske om det här, men gjorde fel, så att nu finns det två ställen för rubriken "allt är dött" - och fortsättningen följer på den kortare utgåvan.
björn
Post Reply