Försäkringar. Igen !

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Per-Ola
Forumberoende

Post by Per-Ola »

Nyare bilar är i princip ett krav att vi skall ha med i försäkringen. Banåkning är alltid ett frågetecken när det gäller försäkringar. Något som LF tyvärr inte gör avkall på är de 500 milen. Sorry Lars :bigcry:

Hälsar

Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Och så SKITbilligt ! Om man nu får önska alltså. Men nu har vi ju satt styrelsen på spåret, så nu behöver dom ju bara effektuera det vi definierat och beställt. Med andra ord har vi gjort det lättare för dom! Nu kan dom ju bara inte misslyckas.

Bästa hälsn
Lasse
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

hej på Er.
Jag har LF entusiastförsäkring på min bil och har vid två olika tillfällen ringt en försäkringshandläggare för att öka på de 500 milen med 100 nya mil, om jag ser att jag kört förmycket. Nu är inte 100 mil så mycket men det är alltid skönt att veta att försäkringen stämmer med vad jag kör. :steer:
Detta visar att även om det inte går att förhandla fram så kan det i efterhand gå att i enstaka fall förhandla fram lite till att köra.  :wave:
Må gott
Patrik.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Per-Ola !
Skrev ovanstående inlägg innan jag sett ditt svar. Kan ju bara konstatera att det tydligen inte blir som jag (med flera, ex vis Göran) hoppats på. Ett sätt att klara detta är att skaffa tre Lotusbilar med vardera 500 mils körsträcka om året, men det är knappast ekonomiskt försvarbart. Sen ska man ju tydligen ha en oförsäkrad bil att köra på bana med åxå !!
Men om det nu är så illa att Lf absolut inte kan tänka sig försäkra bilen för banåkning (OBS ej tävling eller tidtagning men ex vis halkkörning och trackdays) så kanske det inte är med dem man ska förhandla om försäkring utan med något av de bolag som faktiskt tycker det är ok med "körning på inhägnat område". Eller kanske man kan förhandla fram en punktförsäkring till rimligt pris där man kan för viss dag teckna en "banåkarförsäkring" som tillägg. Så är tydligen vanligt i banåkardagarnas hemland, Storbritannien.

hälsn
Lasse H
Hörby
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

"Banåkning" (som vi definierar det) ingår i LF's normala försäkringar.
Det har jag ett separat intyg på, underskrivet av chefen för produktområde motorfordon. Därför borde väl inte den delen vara något bekymmer.
Hur långt man kör är väl sedan bara en prisfråga. Vi kanske kan få separata offerter för 500, 1000 och 1500 mil.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Hoppet är det sista som överger grodan, eller vad det heter.
Spänd förväntan på hur överenskommelsen kommer till att se ut.
Skulle väl publiceras i nästa Winners Choice ?

Hälsn
Lasse H
Hörby
Per-Ola
Forumberoende

Post by Per-Ola »

Vad jag vet nu är att "avrostning" på bana är OK. Det innebär självklart utan tidtagning. Om man sedan kan hävda att man behöver rosta av sig själv och bilen 4-5 gånger per säsong är mer oklart.

Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Per-Ola !

Eftersom jag inte är gjord i rostfritt stål så är det självklart att jag behöver avrostning med täta, regelbundna intervall. Och eftersom man väl förhoppningsvis inte behöver utnyttja försäkringen efter varje tur på bana (eller menar jag otur ?) så är det väl svårt för försäkringsbolaget att veta hur många gånger jag kört per år. Däremot är begränsningen av körsträcka direkt diskvalificerande om man ej godkänner mer än 500 mil årligen !

Hälsn
Lasse H
Hörby
JohanZ3
Stamgäst

Post by JohanZ3 »

Men... Det ar ju sa enormt mycket billigare, kan man inte diskutera med LF att premien blir mkt h0gre mot att man far k0ra fler mil? Det borde ju alla kunna vinna pa, 100 mil ar ju t.ex bara dubbelt sa h0g risk far LF..

Dubbla premien da?

Ledsen om jag later som jag ar fran en annan planet men jag har inga svenska tecken och sitter faktist nere i varmen vid kustbandet i Argentina i en liten vacker stad som heter Mar Del Plata.. :)

/J
Johan, BMW Z3 Coupé 3.0
Post Reply