Dunlop däck till Lotus

Vill du sälja din Lotus, eller kanske något annat som har bilen att göra? Lägg då in en annons här.
Fredric
Forumberoende

Dunlop däck till Lotus

Post by Fredric »

Har skrivit på annan plats i forumet och fått rätt mycket frågor så här kommer förutsättningarna. Jag är försäljningschef på Goodyear Dunlop i Sverige och åker såklart Lotus! Självklart skall man ha Dunlop däck på dessa bilar. Anledningarna är många, båda är från England, båda har en lång tradition av racing. Båda riktar sig till förare som vet vad dom vill ha.

Ni kan beställa via mig och få 50% rabatt på listpris. Maila era önskemål till: fredric.gustafsson@goodyear.se Däcken levereras till närmaste däckiabutik. Fraktfritt vid köp över 3000:-, annars 300:- frakt. Faktura hem till dig.

Ej till för kompisar, flickvänner, bruksbilar mm, endast till din Lotuspärla!
Rent affärsmässigt är detta inget att hålla på med, enda anledningen är att jag tycker det är kul om Lotusbilarna i Sverige åker Dunlop.
Joachim
Användare

Post by Joachim »

Kul med bra priser på bra däck.
Jag unddrar om ni har några riktigt bra däck för att kör hårt på väg och på bana ibland. storlek till Elise S1 195-45-15 225-40-16. Profilohöjden är inte så noga men bredden och tumstorleken på fälgen kan jag inte göra så mycket åt.

Häls.
Joachim
Joachim
Användare

Post by Joachim »

Jag hittade ett däck som röner vist intresse SPORT FM Ultra Perf. ZR
Men jag har svårt att hitta rätt storlek.
//joachim
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Jäpp, du kan åka på Dunlop SP 9000, samma som jag själv har på min. 195/45 ZR 15, Listpris 2171:- - 50%, 225/40 ZR 16 Listpris 2389:- - 50 %
Totalt 4560:- för 4 däck.
Jag har åkt 7 banmöten med mina och dom är ännu inte utslitna + c:a 1000 vägmil! Detta är ett ultra highperformance vägdäck. Om du vill har R-däck måste du köpa nya fälgar för det finns inga som passar på dina originalfälgar. Jag har precis beställt till min så jag kan åka på R-däck. Ska bli kul att testa skillnaden!
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Usch vad billgt det är med däck till Elise....

:steer:
joakim
SE highwing
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Fredric wrote:Om du vill har R-däck måste du köpa nya fälgar för det finns inga som passar på dina originalfälgar. Jag har precis beställt till min så jag kan åka på R-däck. Ska bli kul att testa skillnaden!
Vilken dimension på fälg och vilka Dunlop(?) R-däck?

Är själv intresserad att skaffa en extra omgång, men har hittills bara övervägt 038/048:or som i princip alla väljer som vill ha så bra "ban-fäste" som möjligt utan att gå över till slicks.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

När det gäller R-däck är det lite problematiskt. Yoko är dom enda som tillverkar i dimensioner som passar Elise med OZ fälg, dvs 195/50-16 och 225/45 - 17. Jag har beställt dessa fälgar:
http://www.komo-tec.com/product_info.ph ... cts_id/258
Då kan jag ha Dunlop Direzza som anses vara ett av de bästa däcken på marknaden. Kommer bli riktigt grymt med 7,5x17 fram och 9x18 bak!
Joachim
Användare

Post by Joachim »

SPORT 9000 och SPORT FM Ultra Perf har olika mönster och jag är intresserad av SPORT FM Ultra Perf men hittar inte storleken 195-45-ZR15 eller 225-40-ZR16. Sport 9000 var det inget problem med.

Vad är skillnaden mellan dessa däck?
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Har aldrig hört talas om det däcket! Är du säker på att det är Dunlop?
Finns inte i mina listor i alla fall.
Per-Ola
Forumberoende

Post by Per-Ola »

Hej Fredric,

tack för ditt fina erbjudande till LCCS medlemmar!

Som du kanske vet har LCCS ett avtal med Däckia som ger oss 33% rabatt på listpriset för Good Year däck. Vi har tidigare också haft ett samarbetsavtal med Good Year där Thomas Andersson var kontakperson från GY. Detta nämner jag bara som sidoinformation.

Till frågan:

Jag har precis köpt en Elise S2. Däckdimensionen fram är 175/55/16. Är det en dimension som Dunlop har? Bak har jag 225/45/17. Hur mycket skulle ett sådant däck kosta med 50 % rabatt?

Undrar

Per-Ola Nilsson
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Jag vet om avtalet med Däckia. Där ligger inte några Dunlop med och det gäller medlemmar för inköp till alla bilar. Som jag tidigare skrivit gör jag detta för att jag tycker Lotusbilarna skall ha Dunlop, inget som vi behöver berätta för Däckia.
Du har en likadan bil som jag har, och de absolut bästa vägdäcken som finns till den är Dunlop SP 9000, dimensionerna är 185/50-16 och 225/45-17. Framdäcken passar på originalfälgen och kommer ge dig mindre understyrning är original. Listpris 2025:- fram och bak 2929:- totalt 4954:- för ett set netto. Hör av dig via mail om du vill beställa.
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

Bra initatív Fredric, mina Dunlop SP9000 är snart slut till min Esprit V8 gällande bakdäcken, hörde att det är The 9090 MFS TL 285/35ZR18 man skall vad. Vad kostar ett par sådana?

Per-Ola, antar det känns skönt att kunna byta sin avatar nu :steer:
Mikael, Fisker Karma
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

285/35 ZR - 18 finns som du säger SP9090. Det är ett däck som ser likadant ut som SP 9000 men är specialgjort till Porsche. Sitter original på vissa 911 modeller. Ingen som egentligen säljs på eftermarknaden. Jag rekommenderar i stället Dunlop Sport Maxx som är vårt No1 Ultra highperformance däck. Det är efterträdaren till SP 9000 och finns ännu inte i alla dimensioner, men det finns i denna. Listpris 5800:- - 50% = 2900:-/däck.
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Hur kör du med din V8? Kör du bana ibland? Om du vill ha ännu sportigare däck finns det ett som heter Super sport race, det är nästan som ett R-däck. Kolla in på www.rejsa.nu r-däcksguiden så ser du en beskrivning av det. Finns i 285/30-18. Kostar samma som Sport Maxx
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

ok, blir dessa bra med SP9000 som jag har där fram som det ännu är mycket kvar av.
Mikael, Fisker Karma
Post Reply