Göran wrote:Mina modifieringar i vinter ................
- montering av eliseparts "gear linkage kit" för att förhoppningsvis få mera distinkta växellägen...........
Som jag skrev på annat ställe här på forumet så har jag inte börjat ännu med det som ska göras innan snön smälter.
Igår hissade jag dock upp bilen och plockade av plåtarna under. När jag kollade nuvarande växellänkage så upptäckte jag MYCKET stora glapp. Jag hoppas därför att bytet kommer att medföra en märkbar förändring.
Återkommer med rapport senare.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Göran wrote:Mina modifieringar i vinter ................
- montering av eliseparts "gear linkage kit" för att förhoppningsvis få mera distinkta växellägen...........
Återkommer med rapport senare.
Klart! .....men det enda som egentligen behövde göras var att byta gummibussningarna mot nylon dito i ändarna på kablarna. Resten var åtminstone på min bil onödigt. Den lilla länkarmen var helt utan glapp och som ny när man tagit av dammskydden och kollat. Den övre bussningen till den större armen var redan av nylon och inte nött.
Hur som helst, känslan i spaken är helt annorlunda nu med väldigt distinkta lägen. Clonk - clonk. Nu vill jag ut och prova!!!! .... men jag har fortfarande snö på garageuppfarten och på lokalgatorna
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Kan tänka mig att du fortfarande har snö kvar. Här i Skåne tyx nu våren på allvar vara på väg. Eftersom vi fått så in i h.... mycket snö de senaste veckorna så är det mycket nederbörd som ska töa bort. Det har fått till resultat att jag ett tag nästan har varit översvämmad. Bor ca 100 m från en liten å som blir översvämmad varje år. Fast detta året värre än vanligt. Vi hade nästan en halv meter vatten på gatan ! Ankorna simmade glatt omkring på parkeringsplatsen. Men i natt har det varit minusgrader igen, så det har betytt att hastigheten på tillflödet minskat och det går nu att åter promenera torrskodd på gatan. Räknar med att jag ska ha Elisen påställd och försäkrad och därmed körklar till nästa vecka. Ruggigt sen säsongsstart !!
bästa hälsningar
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Hejsan!
Drømmen er oppfyllt, min egen Elise S1 -97.
Hva med dette "gear-linkage kit", kan det anbefalles?
@Gøran er du fornøyd?
Kombinere med quick-shift set?
Trivelig forum! Fulgt med en stund men dette er første innlegg! Blir vel flere med tiden ....
Hilsen
Jan-Erik
Lillehammer Norge
(gammal Oskarshamnare, finns det nån Elise der?)
Gratulerar till den nya leksaken. Mycket förnöjelse.
Beträffande gear linkage kit och quick shif set så har jag sedan tidigt i våras båda monterat på min S2. Den första består av utbytes polyuerethanbussningar (istället för gummi som är oe) samt en ny ställbar länk och den andra av en kortare växelspak med något förändrad utväxling mellan spakens ledkula och styrkulan till reglagevajrarna bak till vxl-lådan.
Resultatet blev:
längre avstånd mellan ratt och växelspak (tycker att "knäet" alltså den vinkel som den kortare spaken har är för stor, bättre med en något rakare spak)
marginellt kortare slag mellan växellägena (jag mätte detta mycket noga före och efter bytet men kan inte just nu hitta lappen där jag skrev upp skillnaderna, vill minnas att det var ca 20 mm i längsled, mätt på ovansidan av växelspaksknoppen)
krävs mer kraft att skifta växel
den fjäder som håller vxl-spaken i högra spåret av växelläges- H:et
(eller enklare uttryckt mellan 3:an och 4:an) orkar ej övermanna den högre friktionen, därför ibland svårt att hitta rätt växel)
betydligt distinktare lägen med en mer mekanisk känsla !
Slutsats: köp gear linkage kit och strunta i quick shift set !!
Sa hade i alla fall jag gjort om jag stod inför valet igen.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !