Försäkringar - Bankörning

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

kotten wrote:
Peter Milton wrote:Jag har kollat med LF Blekinge både i år och förra året och madammen som jag pratat med båda gångerna envisas med att min vanliga försäkring gäller vid bankörning utan föranmälan och höjd självrisk, kör på det.  :wave:
Spelade du in samtalet? :shock:
Nej, är nog lite godtrogen och tror på vad hon säger......
Jag har just landat med färjan ifrån gotland och fick som tur är inte användning för min försäkring idag heller.
OT: Det blev bara ca 7 varv på gotlandring pga vädret, men det var kul ändå. Åkte också 5-6 varv med en Corvette Z07, han kunde köra...:steer:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Falan wrote:Hej Lasse.
Jag känner två personer som har varit kund mkt länge hos LF Skåne. Båda personerna har fått bekräftat av enskilda handläggare att deras försäkrade fordon även täcks av försäkringen vid bankörning (med "ordinarie" självrisk). Detta gäller enbart LF Skåne. Vi har tidigare på forumet sett att andra LF bolag tillämpar andra (mkt högre) självrisker om bilen skadas vid bankörning. De flesta LF bolag i Sverige tar inte bankörning överhuvudtaget. Information om bankörning finns dock ej att hitta i några villkor (eftersom LF bolagen använder samma text), utan det hanteras separat från fall till fall och bolag till bolag. Jag har dock aldrig sett information om fall där LF har reglerat en verklig skada som inträffat vid bankörning. Ev. skriftliga intyg från LF bör i min mening definitivt "uppdateras" efter varje förfallodatum (dvs årsvis) för att ha kvar sin tyngd som tilläggsavtal.

Jag bor själv i Skåne, så LF Skåne kollades givetvis avseende premie vid tecknande av helförsäkring på min Exige. För mig skiljde det c:a 3000 kr mellan LF och SalusAnsvar, pengar som jag tyckte var lite i sammanhanget för en bil som är värd c:a 450 000 kr. Var och en får helt enkelt göra en bedömning hur mkt man kör bana, med vilka klubbar/events man kör, och tillslut vad ev. "osäkerhet" vid skada är värd i premie. Tyvärr kan det ju räcka med en banträff för att försäkringen skall testas fullt ut.

Den "nya" banförsäkringen som tråden handlar om, kan nog hursomhelst göra livet mkt enklare för klubbar/events/privatpersonersom arrangerar bankörning, och garageförsäkring (enbart brand, stöld etc.) för racebilar kan nog kännas tryggt för många... En försäkring som för oss med avställda gatregistrerade bilar inte kostar speciellt mkt.

Någon med banskade erfarenhet från LF bolagen?
Jag har inför varje år, precis som du säger, bett om att få ett uppdaterat bevis om att bankörning är ok med den vanliga försäkringen. Men i år blev det stopp, LF hade detta uppe på något årsmöte under vintern och bestämde sig för att förbjuda all bankörning, utom för helkunder i bolaget (villa+bil), men då finns det ett litet problem, självrisken är ett basbelopp (ca 40k). Att veta i bakhuvudet att det kostar 40 000 att göra ett litet misstag på banan, det gör att jag bestämde mig för att byta bolag, men det kostade lite mer. Men som Patrik säger, småpengar i sammanhanget.

Väldigt många klubbar idag kräver att man har genomfört en licenskurs för SBF, vilket jag tycker är en bra lägsta nivå på förarna på banan.
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Post Reply