Lotus Exige S 2007 Phantom Black, nu är den konv till LHD

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
PeeWee
Stamgäst

Re: Lotus Exige S 2007 Phantom Black

Post by PeeWee »

Här går det undan, nu kommer kablarna ut på "rätt" sida och hållaren för bromsservot och kopplingen sitter där det ska, fick även dit den nya styrstången :-D

Image

Även inne i bilen så blev det lite gjort, kabelhärvan är spegelvänd och börja komma på plats :-D

Image
Petter Wik
Phantom Black, Lotus Exige S -07
Gunnar7Eriksson
Stamgäst

Post by Gunnar7Eriksson »

Tycker det är toppen att du visar ombyggnaden! Tack för det! Jag trivs bra med högerstyrt, men omkörningarna blir ju enklare med vänsterstyrt och vid högersväng i korsning kan det ibland (=ofta?) vara lite knepigt med sikten över vänster axel på Elisen. Ser fram emot mera bilder och beskrivning!
Gunnar Eriksson
Lotus Elise 111R 2005
PeeWee
Stamgäst

Post by PeeWee »

Tackar :-D
Jo jag försöker att dokumentera så gott det går ifall någon mer skulle ge sig på att konvertera.
Petter Wik
PeeWee
Stamgäst

Re: Lotus Exige S 2007 Phantom Black, Snart är den LHD

Post by PeeWee »

Blir nog ändå till att ta sig jobbet att vända värmepaketet och köpa 2st AC rör så man får en fungerande AC, det går inte att böja befintliga rör på något bra sätt och att köpa dessa nya är ju en struntsumma i sammanganget.
Petter Wik
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Är både tacksam och grymt imponerad av din dokumentation och ditt bygge. Ovärderligt! Jag var helt inne på att bygga om eller lämna in bilen för LHD-konvertering förut, men när jag väl satte mig och körde tyckte jag inte längre att det var ett problem. Jag vande mig blixtsnabbt. Men sikten är det som är värst. Särskilt i Exigen där det inte finns någon bakåtsikt över huvud taget pga superchargern. Och att köra ut på en väg med påfart i vinkel från höger är ju rena självmordet! Så det här är mycket inspirerande läsning.

En sak undrar jag över. De gånger jag mekat i interiören har jag tyckt att det är så vansinnigt trångt, och om bara det jag mekade med var ett större arbete hade jag tagit av taket. Om jag skulle dra ut hela instrumentpanelen hade jag garanterat gjort det. Varför har du kvar taket när det är så lätt att ta av? Och är det inte jättebökigt?

/Staffan
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
PeeWee
Stamgäst

Post by PeeWee »

Thanx :-D
Det har inte varit några större problem att mecka med taket på så det har aldrig blivit av att ta av det, det största problemet är när man ska in under instrumentpanelen där är det trångt kan jag lova!
Petter Wik
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Jo, jag har bytt relä till vindrutetorkarna och det var bland det j-vligaste jag gjort på en bil! Till synes enkel operation, men med tanke på utrymmet och läget under instrumentpanelen trodde jag att jag skulle fastna upponer med fötterna i taket och ryggen krökt i en omöjlig ställning... :lol:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
PeeWee
Stamgäst

Post by PeeWee »

Hehe jo så är det, man undrar ibland om man ska ta sig ut därifrån när man väl har krånglat sig ner där :-D

Det är väl dumt att ta en genväg när man ändå har kommit så långt i ombyggnaden, blev till att lyfta värmepaketet och beställa lite rör och slangar så får man även en fungerande AC.

Ett värmepaket på väg upp, lite väl tajt är det :-D

Image

Tomt

Image

Då är äntligen hela paketet ute ur bilen!

Image
Petter Wik
PeeWee
Stamgäst

Post by PeeWee »

Monterat värmepaketet och fläkten spegelvänt anpassat tilluftsspjället och återcirkulations panelerna för LHD, även fått dit bromsservot och huvudbromscylindern, nu går det inte att göra så mycket mer framtill då resterande delarna från England som behövs kommer i slutet av nästa vecka om man har lite flyt, så det får bli till att fortsätta inne i bilen istället :-D

Image

Ja jag vet att kylslangarna sitter fel men det är bara för att det inte ska läcka ut kylarvatten :-D
Petter Wik
Jacob
Stamgäst

Post by Jacob »

Har du gamla eller nya (federal) instrumentpanelen?
2002 Honda SC CC Elise Type 49
PeeWee
Stamgäst

Post by PeeWee »

Det är med den nya instrumentpanelen vilket gör att det blir något billigare då den går att återanvända utan några anpassningar, men även med den nya instrumentpanelen så måste man byta ut alla aluminiumpaneler.
Iof så tror jag fortfarande att det borde gå att "konvertera" även den gamla instrumentpanelen och klä om den på ett bra sätt till en rimligt kostnad så man inte behöver köpa en ny.
Petter Wik
PeeWee
Stamgäst

Post by PeeWee »

En liten seger i kampen om att få ratten på vänster sida, nu sitter ratt och pedalställ monterat :lol:

Image
Petter Wik
PeeWee
Stamgäst

Post by PeeWee »

Nu börjar det till och med se ut som en bil ska invändigt :-D

Image

Image
Petter Wik
PeeWee
Stamgäst

Post by PeeWee »

Väntar på delar från England så det har inte gått att göra allt för mycket denna helg, har i alla fall luftat bromsarna och kopplingen, flyttat växelspak och handbroms till höger för att få mer plats på förarsidan, dragit och kopplat in den mesta elen så det har gått att slå på strömmen och testa att allt det elektriska fungerar som det ska :-D
Så nu blir det lite uppehåll tills prylarna kommer från England.

Image

Image
Petter Wik
Puttriken
Forumberoende

Post by Puttriken »

Ser underbart ut!
Hur skulle du uppskatta att svårighetsgraden är på konverteringen?
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Post Reply