Lotus Elise SC - 09

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
abbe
Forumberoende

Re: Lotus Elise SC - 09

Post by abbe »

Tack! :)

Jag köpte faktiskt färgen från Sverige för 452 kr ink frakt. Bättre konsumentskydd samt snabbare än från utlandet hoppas jag på. Man får ju också tänka på handelsbalansen, hehe.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/bilva ... o3920.html

Har fått avisering redan så jag gissar att jag har paketet på måndag.
Peter - Elise SC
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Nehej, 3an blev inte ett dugg enklare att få i efter jag kortat den andre länkarmen. Nackdelen nu är att spaken kommer mer mot passageraren, eftersom bilen är högerstyrd, vilket har en minimal fördel att man inte får i 3an istället för 5an så lätt av misstag. Dock blev 2an lite svårare att få i igen.
Peter - Elise SC
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Jag trodde att min bil hade touring-paketet med ljudisolering men så var inte fallet.

Problemet med Elise SC är att ljudet är så högt i bilen att det inte går att prata telefon, lyssna på musik eller ens prata med passagerare på motorvägen om man inte har ljudisolering. Så antingen måste jag ha hörselskydd eller så märker jag att det slår lock i öronen när jag kör en runda. Ohållbart, speciellt när sonen åker med.

Därför har jag nu i veckan som gick köpt ljudisoleringsutrustning och påbörjat projektet med att få bilen så tyst så att öronen inte ringer och att jag kan prata med folk när jag kör. Givetvis med yttersta hänsyn till vikten. Efter mycket efterforskning verkar Gladens produkter ganska bra. Enligt ryktet så använder även Koenigsegg Gladen för att ljudisolera deras bilar. Alternativet är Biltema eller att beställa från USA, vilket är tveksamt eller dyrt.

Jag har inte testat bilen än eftersom jag hann inte sätta in förarsätet igår men detta är gjort:
  • o Först plockade jag ut sätena, mattorna och plastskyddet (där högtalarna sitter fast) bakom sätena.
    o Sen tvättade jag alla ytor med T-röd.
    o Allt som inte var av metall, bakom sätena, upp till bakrutan klädde jag med Gladen AERO-Neoprene. Frågan är om denna gör jobbet och jag är tveksam men testerna får utvisa? Anledningen till att jag valde detta material är att jag hört att vibrationsdämpande inte är lönt på fiber.
    o Allt som var metall bakom och under sätena klädde jag med Gladen AERO-Multi.
Lite bilder måste man ha:

Allt bortplockat.
tom.jpg
tom.jpg (73.88 KiB) Viewed 13830 times
Lustigt att snett bakom förare och passagerares säkerhetsbälten är det helt tomt ut till karossen! Måste bli resonans där?
tomt.jpg
tomt.jpg (80.04 KiB) Viewed 13830 times
Klart!
klar.jpg
klar.jpg (66.13 KiB) Viewed 13830 times
Kvar att göra nu är att klä med Gladen AERO-Neoprene runt insuget då jag misstänker att det är där som mycket av kompressorljudet kommer ut. Tacksam för tips hur man enklast kommer åt detta område? Misstänker att man måste göra det underifrån?

Sen har jag köpt vibrationsdämpande material som jag kanske lägger i golvbrunnen vid fötterna. Får se hur mycket det låter där. Behöver bara klä 30 % av ytan så det är inte mycket jobb eller vikt.

Total vikt på materialet ligger runt 3,5-4 kg och kostnaden på det jag gjort än så länge är 700-800 kr. Slipper man öronproppar och kan prata med omgivningen är det lätt värt vikten.
Peter - Elise SC
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Tror att du ändå behöver hörselskydd, vindbruset......
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Ska bli spännande att se. Vindbruset tycker jag inte är så farligt i "vanliga" hastigheter men det är kanske något jag inte tänkt på?
Peter - Elise SC
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Spännande! Återkom gärna och berätta om det hjälpte. Jag älskar att höra motorn och vinandet från kompressorn, men 50 mil på motorväg är mördande.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

I helgen satte jag ihop bilen och testade den. Helt klart lägre ljud men inte så lågt som jag förväntat mig. Dock är det svårt att minnas hur det lät innan. Bilen är avställd och jag kan inte testa den i trafik.

Men eftersom jag inte var riktigt nöjd tog jag av plasten, där högtalarna och det sitter, och täckte med Gladen AERO-Neoprene på baksidan. Så nu har jag dubbla lager bak mot motorn. Det väger inte ens 100 gram så det spelar ingen roll ur viktsynpunkt. Jag tyckte faktiskt det blev lite bättre. Kanske även för att jag nu satte Neoprene högre upp vid sidorna av fönstret i och med att jag täckte baksidan av plasten?

Lite reflektioner.

Bakrutan släpper verkligen igenom mycket ljud. Jag testade hålla ljudisolerande framför rutan och då försvinner mycket ljud. Egentligen dumt om man har en Exige då man inte direkt behöver rutan. Alternativet är att sätta ljudisolerande material som tål hög värme ovanför motorn, dvs under motorhuv och framåt. Nackdelen är att motorn säkert blir varmare då med. Hmm, kan man byta rutan mot en annan ruta som släpper igenom mindre ljud?

Trampar man fullt hör man tydligt insugsljud från vänster bak. Borde verkligen isolera runt insuget då det säkert tar bort ljud. Obetydlig vikt och troligen stor nytta. Ska bara ta reda på hur man enklast kommer åt runt insuget?

Pratade med min fru i telefon och frågade henne när hon hörde motorljudet. Vid 5500 varv hörde hon det. Konstigt men positivt!
Peter - Elise SC
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Mycket riktigt låter det mycket vindbrus. Listen runt dörren är inte speciellt bra. Är det någon som känner till något bra alternativ gällande dörrlister?

Dock låter det inte så mycket mitt i bilen.

Köpte en ljudmätare idag och vid 110 km/h enligt GPS:en är det runt 85 dB, vilket är maxgränsen för buller under längre tid. Med andra ord bör man ha hörselskydd på motorväg.
Peter - Elise SC
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Nu har jag kört bilen en månad och kontentan är att (o)ljudet är ganska mycket lägre. Även kompisar samt frugan säger också att de tycker att bilen har blivit mycket tystare.

Det är inte alls det råa ljudet det var innan och så längre jag inte kör fortare än motorväg så behöver jag inte hörselskydd. Nu är det listen runt dörren samt bakrutan som skulle behövas fixas till.
Peter - Elise SC
Post Reply