Hjulinställning Elise kring Stockholm?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Josen
Forumveteran

Re: Hjulinställning Elise kring Stockholm?

Post by Josen »

Lotus std setup
Camber bak -2 fram -0.1
Om du upplever bilen understyrd, brukar det göra susen att öka på camber fram.
1mm shims är ca 0.3 grader camber, på S2:an måste tyvärr slipa ner styrarmar par mm för att nå runt -1 till -2. Det lämnar man till maskin-verkstad för att får helt rakt gjort.  :up:
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Christopher Zell
Forumberoende

Post by Christopher Zell »

Jacob wrote:Om man tar bort hjulen så tar det typ 5min att schimsa in castern. Med hjulen monterade måste det vara nära på omöjligt att byta schims.
Har du bytt bultarna till uprightsen till 10.9 bult?
Hej Jacob, du pratar om caster? Jag pratade om cambern, men jag tror även där, med hjulen av bör det ju vara mycket lättare att göra.

Vilka bultar tilluprightsen menar du? De som klämmer ihop camberplattorna? I så fall nej. Enda som är bytt är toe stagen med tillhörande bultar så klart.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo Stage 4 - såld
Christopher Zell
Forumberoende

Josen wrote:Lotus std setup
Camber bak -2 fram -0.1
Om du upplever bilen understyrd, brukar det göra susen att öka på camber fram.
1mm shims är ca 0.3 grader camber, på S2:an måste tyvärr slipa ner styrarmar par mm för att nå runt -1 till -2. Det lämnar man till maskin-verkstad för att får helt rakt gjort.  :up:
Lite understyrning kan vara nyttigt för mig :)
Har skaffat ett par extrahjul med bredare framdäck så jag tänkte börja där och känna hur det känns.
Sen kan man ju alltid plocka bort en shims fram. Tar jag två lika tjocka fram så ska ju negativ camber ökas lika mycket.
Elise S2 Type 25 - såld
Christopher Zell
Forumberoende

Cat7even wrote: Hjulvinklarna innan ska vi inte ens prata :)
Vilkensort?[/quote]

Vilken sorts hjulvinklar det var innan? Eller vad menar du?
Toe var ju så klart åt skogen eftersom jag bytt toe stag - att köra bilen från garaget var väldigt spännande då den drog lite hur som helst.

Före vinklarna:

Camber var ojämnt ställt mellan sidorna
Caster 4.06 / 4.32
Camber fram -0.21 / -0.57
Camber bak -2.03 / - 2.33
Toe fram 0.11 / 0.17
Toe bak 1.45 / 1.83
Elise S2 Type 25 - såld
Jacob
Stamgäst

Post by Jacob »

Christopher Zell wrote:
Jacob wrote:Om man tar bort hjulen så tar det typ 5min att schimsa in castern. Med hjulen monterade måste det vara nära på omöjligt att byta schims.
Har du bytt bultarna till uprightsen till 10.9 bult?
Hej Jacob, du pratar om caster? Jag pratade om cambern, men jag tror även där, med hjulen av bör det ju vara mycket lättare att göra.

Vilka bultar tilluprightsen menar du? De som klämmer ihop camberplattorna? I så fall nej. Enda som är bytt är toe stagen med tillhörande bultar så klart.

Sorry menade camber. Japp, de bultarna som håller ihop uprighten med övre bärarmen ska vara 10.9 bult. Tänk på att det är av yttersta vikt att yttre bultarna till toe stagen är dragna med rätt moment. Bultarna bör även bytas en gång om året. Är inge roligt när de går av.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Sort =grader minuter sekunder? radianer eller hederliga mm  :up:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Christopher Zell
Forumberoende

Jacob wrote:
Christopher Zell wrote:
Jacob wrote:
Sorry menade camber. Japp, de bultarna som håller ihop uprighten med övre bärarmen ska vara 10.9 bult. Tänk på att det är av yttersta vikt att yttre bultarna till toe stagen är dragna med rätt moment. Bultarna bör även bytas en gång om året. Är inge roligt när de går av.
Köpte Spitfires toe link kit - verkade vara det mest välbyggda av alla men kostar lite mer. Enligt Gaz (som han heter på Seloc) har de hittills inte haft ett enda kit där lager eller bult gett med sig trots att de används flitigt på tävlingsbilar.
Självklart är han ju inte direkt opartisk :)

Måste kolla bultarna för uprighten. Hittade nåt att man bytte från marsproduktion 2004 till 10.9 bult. Min bil reggades i mars 2004 första gången så den lär ju inte ha 10.9 bult då.
Elise S2 Type 25 - såld
Christopher Zell
Forumberoende

En liten uppföljning, tyckte bilen betedde sig konstigt efter hjulinställningen, bakvagnen ville inte alls som resten av bilen.
Kollade igenom print outen från hjulinställningen igen och kunde konstatera att de hade snurrat ihop grader och mm. så bilen hade vansinniga mängder toe in bak.

IDH fixade till detta utan knussel och nu går Bettan som hon ska igen :steer:

Som vanligt med våra bilar, dubbelkolla allt :)
Elise S2 Type 25 - såld
Christopher Zell
Forumberoende

Uppföljning - avråder starkt från IDH wheels på Grevgatan.
Bilens mittläge blev lite grann till vänster på ratten (tecken på fel ställd toe fram). Kikade på upphängningen de hade snickrat ihop egna spacers av olika plåtbitar....toe stagen bak var ena låsmuttern så lös att jag kunde lossa den med tumme och pekfinger.

Sen var deras "hjulkille" på semester.....det blev ett besök på Skanstulls Däck som gjorde ett korrekt och proffsigt jobb på första försöket.
Elise S2 Type 25 - såld
Post Reply