Köpråd, Elise 111S vs 111R

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Henrik
Stamgäst

Post by Henrik »

Bilen i tyskland var krockskadad, så den blir det inte :(

Nu ska jag snart iväg och titta på en annan 111S hos Wendels.

Någon som vet något om denna bil ?
Silver metallick -03 gått 370mil. skulle vara nyinkommen.

Ville ju helst ha en svart bil men nu när jag märker hur svåra dom är att få tag på för rätt pris så kanske man ska nöja sig med silver.. dom ser ju trots allt rena ut längre än en svart :)
Koffe
Stamgäst

Post by Koffe »

Han hade den när jag köpte min gula i april.
Jag kollade väl inte så mycket på den mer än att den ser ut som ny.  :up:
Kristoffer Davidsson
Gul Elise -02
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Jag har tittat lite på denna bil. Ser ut som ny ! Har tydligen ägts av ett danskt par. Har inte gått långt alls. Tror inte att den någonsin varit på bana. Fast det hade väl i och för sig inte haft någon betydelse. Det viktigaste är att det inte hänt något allvarligt med bilen. Dess historia är helt ren, efter vad jag hört. Säkert ett tryggt köp. Du vet precis vad du köper. Wendels har både sålt bilen ny och bytt in den. Skött servicen och kan bilen. Mätarställning och servicebok är hederliga !

Lycka till.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Henrik wrote:....... så kanske man ska nöja sig med silver..
Vad menar du med det ???? "Nöja sig med.." :wild: :lol:  :wave:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Henrik menar säkert att silver är andrapris !
Men det är väl så att den i särklass vanligaste färgen på svensksålda Eliser i landet är silver (i olika nyanser). En sak är säkert; med en silverfärgad bil behöver man inte tvätta/polera lika ofta som med en svart.

hälsn
Lasse H
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

jag har nog nästan bestämt mig för färg om jag köper en Elise, tycker bordeux red passar väldigt bra till Elisen :-D
Mikael, Fisker Karma
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Mikael !
Du går tydligen grundligt tillväga. Nu har du bestämt färg, vad kommer sedan ? Tillbehörslistan är lång !!

hälsn
Lasse H
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

finns det så mycket att välja till Elisen, är väl tourer pack och sports som jag förstått, antar man kan välja bägge :-D och sedan hardtop
Mikael, Fisker Karma
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Mikael_W wrote:finns det så mycket att välja till Elisen, är väl tourer pack och sports som jag förstått, antar man kan välja bägge :-D och sedan hardtop
Om man ska köpa Elise så ska man väl snarare välja "bort" utrustning...

Add lightness !
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Richard !

Du har precis förstått vad det handlar om. Låg vikt är hela hemligheten.

Och Michael, det finns en hel massa tillbehör att ta ställning till ! Ex vis LSS, eller Öhlins dämpare, diffbroms, tätstegad vxllåda (K-motorn), uppgraderade bromsar med fyrkolvsok, instrumentbräda med lap-timer, olika ljuddämpare, fotstöd till passageraren (!!!), driving-lighets, typ av radio/cdspelare, fyrpunktsbälten, lättare och bredare fälgar, R-däck, kraftigare krängningshämmare, avtagbar ratt, sportskatalysator, stålspunna bromsslangar, racingstolar, färg på suffletten osv osv. Sedan tillkommer alla typer av tillbehör som inte är sk Lotus original tillbehör.
Och det är en ren djungel !

hälsn
Lasse H
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Lasse H wrote:Richard !

det finns en hel massa tillbehör att ta ställning till ! Ex vis LSS, eller Öhlins dämpare, diffbroms, tätstegad vxllåda (K-motorn), uppgraderade bromsar med fyrkolvsok, instrumentbräda med lap-timer, olika ljuddämpare, fotstöd till passageraren (!!!), driving-lighets, typ av radio/cdspelare, fyrpunktsbälten, lättare och bredare fälgar, R-däck, kraftigare krängningshämmare, avtagbar ratt, sportskatalysator, stålspunna bromsslangar, racingstolar, färg på suffletten osv osv. Sedan tillkommer alla typer av tillbehör som inte är sk Lotus original tillbehör.
Och det är en ren djungel !
Precis som när man beställer en Porsche Cayman, fast den finns de ännu inte något beställnings underlag till eller ens ett exakt pris.... :shock:

Undrar hur jag vet det !?  :eek: (någon måste ju bli först med det nya...)
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

wow det var en del, trodde inte det fanns så mycket att välja på vid köp utan att man uppgraderade allt detta i efterhand.
Mikael, Fisker Karma
Henrik
Stamgäst

Post by Henrik »

Hej alla!!

Måste först och främst tacka för alla som har gett mig så bra tips!!

Och nu till det roliga..
Jag är äntligen en Lotus ägare, känns bra att säga :)
Det blev en snabb affär.. jag har ju trots allt haft lotus på tankarna i över ett år nu..

Det blev den silvriga 111S. Och jag måste säga jag gillar silver mycket bra nu :) fantastiskt fin och den är i super skick.

Som ni säger känns den som ett väldigt tryggs köp före tyskimporten som jag var inne på.

I morgon hämtar jag den, så se upp om ni ser en silvrig elise i Malmö :steer:

Trodde dock inte man skulle känna någon speciel fart skillnad mellan denna elise och en 911 turbo. Saknar lite tryck i elisen jämfört med Porschen... men det går väl att ordna ?? :-D
Theander tipsade om deras avgassystem som skulle garantera 20 hästar till. Någon här som har dessa i sin elise och kan bekräfta effekt skilnad ?
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Jag har det avgassystemet i min Elise. Det råkar vara mitt original som ligger vid sidan om Janspeedbitarna nere hos Wendels. Har ej blivit färdig att ta hem det till mitt garage. Största skillnaden är akustisk. Jag vet att PTP "garanterar" uppåt 20 hkr vid byte av grenrör (4-2-1), sportskat och ljuddämpare, men jag tycker det är optimistiskt. Men det gör säkert 10 hästar. Obs detta är inget jag mätt utan bara vadjag tror. Observera att det är PTP som lovar de 20 hästarna och ej Janspeed. PTP gör inte bitarna själv utan köper från Janspeed.
PTP har ett rykte om sig att lova rätt generöst.
Fast jag kan varmt rekommendera bytet. Inte minst av skälet att det låter bättre. Och viktbesparingen. Totalt handlar det säkert om 15 kg !
Vi kan träffas så får du höra skillnaden. Jag bor inte långt från Mamlö.
Och gratulerar till köpet !

Fast jag tror inte att du ska förvänta dig samma axx som i en Porsche Turbo ! Det finns däremot andra fördelar med Elisen.

hälsn
Lasse H
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

vilken årgång av 911turbo menar du :-D Hur är det med lotus egna sportysystem vid beställninga av ny 111R, det är väl stage 2 som det heter. Är det något att ha eller är det bästa att ta original och så byter man mot janpeed eller något annat trevligt.
Mikael, Fisker Karma
Post Reply