Men vad är det jag läser, välja bort en toppenbil beroende på i/ursteget ?
Själv är jag ynka 184cm men har en mage och generell ovighet mot mig, dessutom en s1'a vilken i stort sett har lika bred men högre tröskel än elise och exige S2'orna. När taket är på och jag öppnar dörren skrattar jag fortfarande åt att det är en tillsynes ynka öppning att klämma in sig genom. Men, när man väl gjort det några gånger så lär man sig att göra in och ursteget utan minsta besvär. När man sedan väger vad man får för "besväret" så har i alla fall inte jag ångrat något en sekund.
men på en trång parkering om man bara kan öppna dörren en bit, då vet jag inte...
När jag först köpt bilen köpte jag en squashboll som jag skar ur ett jack ur, denna trädde jag sedan över bildörrens yttre hörn för att vid trång parkering inte skada bilgrannar (eller för den del den egna dörren). Nu var det länge sedan jag använde den där bollen, jag antar att jag har hittat på något sätt att öppna dörren och ta mig ur som är betydligt mer platsbesparande. Det är i alla fall inte något problem för mig längre, sen kanske man likaväl vill tänka sig för att parkera med bra avstånd från andra bilar för att undvika parkeringsskador från SUV'ar som inte ens tror att det står någon bil breve.
Vilka andra saker än in/ursteg är "omständiga" tycker du?
Det som brukar komma på tal är begränsade bagageutrymmen. Svaret som jag ser det är att man får ner mer än man tror om man packar listigt, i min S1'a har jag fått in stora shoppingvagnar med mat inklusive mig och passagerare. Här brukar jag som har en s1'a med kraftigare kaross i och för sig i vissa nödfal fuska med ett bagagerack, men då har det gällt flera veckors resor utan planerade tvättmöjligheter eller festkläder som inte skall bli skrynkliga. Men det är klart att man alltid kan tänka sig göra vissa resor när mer bagage krävs med en annan bil som är bättre på just detta. Men jag måste säga att jag alltid tycker att de extra minuters överväganden som krävs för att välja vad som skall med eller hur man skall packa det ger all utdelning redan när man satt sig bakom ratten inför den längre resan, ja faktiskt innan ens motorn startats. .... apropå det nu måste jag gå in på
www.vv.se för att få den påställd, det var alldeles för länge sedan den fick frisk luft. Sen kanske det blir en tur till dalarna innan helgen är över.
Ja just det, måste lägga till något ytterliggare på pluskontot när jag ändå är igång. Jag har aldrig kört en bil som genererat så vänliga miner och kommentarer från människor i omgivningen såsom på bensinmackar rödljus etc. Det är som att människornas vänliga sidor tas fram hela tiden, den är en toppenvagn på vägen och i kurvorna samtidigt som den inte vräker sig i onödiga muskler eller påklistrad pondus. Om detta även gäller exigebilarna är kanske en följdfråga, och en exige s2 skulle ju inte sitta fel ... taket går ju även att ta av på dem om man frånsäger sig fabrikens garanti att det inte läcker.